Annons

P läget har fastnat

Produkter
(logga in för att koppla)

Dennis_R

Aktiv medlem
Har stött på ett irreterat problem. Nu på det senaste har jag börjat köra P läget väldigt ofta. Tycker det är bra då jag kan bestämma skärpedjupet som jag vill så väljer kameran en rimlig slutare. Men nu kan jag inte ändra bländare? Spelar ingen roll hur mycket jag vrider tummhjulet till vänster eller höger den är fortfarande fast på f/4. Det är likadant på mitt 18-70 och mitt AF-D 80-200 f/2.8. Hjulet är inte trasigt då den ändrar värden när jag byter till tex M. Jag misstänker att jag har låst den på något sätt. Någon som vet hur jag löser detta? Fick mitt 80-200 igår och vill gärna ut och fota lite 2.8! =)
 
Nu kanske jag missuppfatta allt men...

P läget ställer väll automatiskt in både bländare och slutare?

A läget ställer in slutartid och du får själv välja bländare

S läget ställer in bländare och du får välja slutartid
 
Nej såhär är det

M = Manuelt
A = Automatisk
S = Ställ in slutare själv, kamera väljer bländare
P = Ställ in bländare själv, kamera väljer slutare
 
Tror inte att A betyder automatisk. A står för "Aperture" dvs bländare på engelska. Du ställer bländaren själv och kameran väljer slutartid. P står för "Program", dvs automatik.
 
Jag stämmer in i oscars påstående. Om det inte har hänt mgt med program benämningarna sen S:et kom till i D70 så föreslår jag att du provar A läget.
 
Skumt... Det är så som jag beskrev på min iaf. Har jag den på A så kan jag varken ändra bländare eller slutare. Riktar jag kameran mot ett mörkt eller ljust föremål ändras båda värdena utan att jag gör något.

Men jag kom på vad problemet var. Den hadde inte fastnat utan det är blixten som jävlas med den. Stänger jag av blixten kan jag ändra bländare hur jag vill. Slutaren ställer in sig helt perfekt efter bländare jag valt.

Så med andra ord har jag ett nytt problem. Går det inte att använda f/2.8 med en SB-800 eller vadå? Jag testade med att ställa in på M läget och tvinga ner till 2,8 och då blev bilderna helt utbrända. Dvs iTTL fungerade inte. På blixten står det att f/4 är inställt. Så jag misstänker att blixten bestämmer över kameran i detta fallet. Kan man inte ställa in så att kamerans inställningar prioriteras? För jag vet inte hur jag ställer in på kameran. Plus det verkar jäkligt bökigt att behöva ställa in där. Minns heller alldrig att jag behövde göra detta med min 18-70.
 
Senast ändrad:
Här är enligt nikons sida

M = Manual
A = Aperture Priority Auto
S = Shutter-Priority Auto
P = Programmed Auto with flexible program
 
Visst kan du köra med bländare f/2,8 och en SB-800. Jag har använt betydligt större bländare med min. Det låter snarare som om du har några lustiga inställningar någonstans.

Jag råder dig att noga läsa igenom manualerna till både kamera och blixt. Även om de inte är under av pedagogik finns mer kunskap där än man normalt behöver. Ska allt funka på ett enkelt sätt måste både kamera och blixt ha rätt inställningar. Med tanke på hur många som finns så kan man lätt göra bort sig genom att ställa in fel.

Men först av allt, kolla så att kamera och blixt verkligen har bra kontakt. Är det skitig blixtsko kan det bli glapp och då funkar saker väldigt taskigt. Enklast ser du det genom att blixten visar kamerans ISO-tal när de kan "kommunicera". Så sätter man blixten på ett när den är av, kameran på ett annat så ska blixten ändra så snart den åker på kameran. Jag har haft problem med detta med alla kamera/blixtkombinationer jag haft. En trasa brukar rädda dagen.
 
Nu har jag löst problemet iaf. Det var inställningarna på P läget som knasade. Och tack för infon max. Kan hjälpa i framtiden :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.