Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Påverkas också Rawfilen av Bildoptimering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Genic

Aktiv medlem
Jag köpte för ett tag sen en Nikon D300 beg och nu äntligen har jag tid att börja lära mig att använda min "nya" systemkamera. Nu i början fotar jag med Raw+Jpeg. Jag förstår, av forumet där jag fick alla bra köptips, och sen sett själv, att bilderna med systemkameran blir ju inte så tillrättalagda som med med den gamla kompakten. Jag förstår syftet med det, jag förstår varför och jag vet att jag kommer att redigera det i LR sen. I forumet där jag fick mina köptips skrev en att "detta går dock lätt att justera". Jag läser alltså på om det i min manual och hittar att man kan ställa in Bildkontroller och anpassa dom så att bilderna man tar direkt blir lite "Livfullare" större färgmättnad, kontrastrikare i en oändlighet. Vilket ju kan vara bra om jag nu direkt skulle vilja lägga upp på facebook eller skriva ut eller så.

Till frågorna:
Om jag ställer in (t.ex) en Livfull, mer kontrastrik Bildkontroll påverkar den inställningen då också Raw-filen?

Om det gör det tänker jag att det vill man väl inte för när man bildbehandlar sin Raw-fil i LR så vill man ju börja med det bästa utgångsmaterialet? Inte bildinformation som redan är ändrad i grunden.

Nej, det ändrar inte bilddata i råfilen. Det enda som ändras då är bildens metadata samt den inbäddade tumnageln. Kör du Nikons egen råkonverterare så kommer den också att basera sin utgångspresentation på dina inställningar. Lightroom m fl gör inte det.

Nej, det ändrar inte bilddata i råfilen. Det enda som ändras då är bildens metadata samt den inbäddade tumnageln.

Tack! Följdfrågor (så klart) :)
("Det enda som ändras då" = när man ändrat i Bildkontroll?)
Metadata?
Vad är egentligen den inbäddade tumnageln (den lilla bilden man kan se?)

Kör du Nikons egen råkonverterare så kommer den också att basera sin utgångspresentation på dina inställningar. Lightroom m fl gör inte det.

Jag är kanske korkad men jag fattar inte. Jag märker att jag t.o.m. fattar så lite att jag inte vet vad jag ska fråga. Nu har jag ju inte Nikons råkonverterare. Jag har LR. Så är det negativt att ställa om i Bildkontrollen?

Tack! Följdfrågor (så klart) :)
("Det enda som ändras då" = när man ändrat i Bildkontroll?)
Metadata?
Vad är egentligen den inbäddade tumnageln (den lilla bilden man kan se?)

Ja.

Säg så här: data som inte är bilddata - eller data om datan (bilden). En del av den är läsbar som t ex hur du ställde in kameran, vilket objektiv du hade osv. Annat används i större eller mindre utsträckning av råkonverterarna.

Den inbäddade tumnageln är en jpeg som finns i råfilen och som bl a kameran använder för att visa bilden på skärmen. Du kan troligen även se en skymt av den i Lightroom innan Lightroom läst in bilden ordentligt vid import.

Jag är kanske korkad men jag fattar inte. Jag märker att jag t.o.m. fattar så lite att jag inte vet vad jag ska fråga. Nu har jag ju inte Nikons råkonverterare. Jag har LR. Så är det negativt att ställa om i Bildkontrollen?

Nja, det beror på vad du vill uppnå. Jag tycker inte riktigt att frågan går att svara generellt på. Du kan ju t ex ställa in bildkontrollen så att den mer liknar vad du har som standardinställning i Lightroom. Bilden du ser på skärmen i kameran kommer att påverkas av dessa inställningar, liksom histogrammet.

Oj, oj, oj! Nu får jag ta det här från början. Jag känner mig fantastiskt trög. Kan det vara sommarvärmen som slagit till :)
Jag tror nu att jag fattar vad metadatan är. Och tumnagel.

Nja, det beror på vad du vill uppnå. Jag tycker inte riktigt att frågan går att svara generellt på.
Nej, så klart inte.

Bilden du ser på skärmen i kameran kommer att påverkas av dessa inställningar, liksom histogrammet.
För att det är en tumnagel och den påverkas av Bildkontrollinställningarna? Så histogrammet i kamerans display representerar Jpeg:en och inte raw-filen?

Kör du Nikons egen råkonverterare så kommer den också att basera sin utgångspresentation på dina inställningar. Lightroom m fl gör inte det.
Men det här fattar jag inte. LR baserar inte utgångspresentationen på mina inställningar? Utgångspresentation? Och menar du inställningarna jag gjort i Bildkontroll i kameran?

Nej, det ändrar inte bilddata i råfilen. Det enda som ändras då är bildens metadata samt den inbäddade tumnageln.
Så jag kan ändra hur mycket jag vill i Bildkontrollen och jag kommer inte märka någon skillnad på mina råfiler när jag tar upp dom i LR mot för om jag inte hade låtit inställning i kameran vara kvar på grundinställning?

Du har bra frågor, tycker inte alls de är luddiga eller inte skulle gå att svara på. Men jag kan dessvärre inte svara till fyllest på dem. Generellt skall dock inte de kamerainställningar du gör påverka rawfilerna, varken i kameran, eller i Lightroom vad jag förstår. Rawfiler är rawfiler. De inställningar du gör i kameran påverkar JPEG.erna om du fotograferar i JPEG, eller i RAW+JPEG. Alla program kan dock inte läsa dessa kamerainställningar, vet inte om Lightroom klarar detta. Det brukar vara kameratillverkarnas egna programvara som klarar detta som jag förstått det. RAW innehåller ju en inbäddad JPEG för bla skärmvisning. Förstår inte riktigt varför denna skall blandas in i din frågeställning. Gör ett test, fota med någon bildstil som är väldigt karakteristisk med din kamera i RAW+JPEG och ladda in i Lightroom och se vad som händer. Ta samma bild i bara RAW utan speciella kamerainställningar och jämför. Där har du nog svaret om ingen annan uppfattar frågan. Kanske har jag ändå uppfattat dig fel, men detta är vad jag tycker det verkar som att du frågar efter.

RAW innehåller ju en inbäddad JPEG för bla skärmvisning. Förstår inte riktigt varför denna skall blandas in i din frågeställning.

Det som kan vara bra att tänka på är att kameradisplayens histogram och info om eventuellt utfrätta partier (som refererar till jpeg:en med "bildkontrollens" pålagda kontrastkurva och färgmättnadsinställningar) inte överensstämmer med den högdagertäckning eller möjlighet att hämta igen högdagrar som faktiskt finns i råfilen. Du har alltså som regel mer högdagerinformation att jobba med än vad skärmen antyder.

Jag tror att det enda man kan få överfört är vitbalansen til LR, resten kan man strunta i för det påverkar inte raw-filen. Standardinställning för vitbalansen är dock adobe standard, så man måste ändra inställningen till kamera i LR för att få detta över till LR, ser personligen ingen vits med detta heller, utan det är enklare att ta allt i LR.

Dock har jag läst att rawfilen påverkas något om active di-lightning är aktiverat, den gör inte justeringen men att rawfilen blir lite annorlunda exponerad om det nu var ljusare eller mörkare kommer jag inte ihåg

Om du nu har en inställning i kameran som du gillar så kan du du ta en typisk råbild och behandla den i LR så att den blir som din jpeg ur kameran.

Sen gör du en LR-preset av de justeringar du gjort med den bilden i LR. Därefter tillämpar du denna preset vid framtida import av raw-filer till LR, så har du ett utgångsläge som du förmodligen är mer nöjd med än att starta helt från noll.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar