Genic
Aktiv medlem
Jag köpte för ett tag sen en Nikon D300 beg och nu äntligen har jag tid att börja lära mig att använda min "nya" systemkamera. Nu i början fotar jag med Raw+Jpeg. Jag förstår, av forumet där jag fick alla bra köptips, och sen sett själv, att bilderna med systemkameran blir ju inte så tillrättalagda som med med den gamla kompakten. Jag förstår syftet med det, jag förstår varför och jag vet att jag kommer att redigera det i LR sen. I forumet där jag fick mina köptips skrev en att "detta går dock lätt att justera". Jag läser alltså på om det i min manual och hittar att man kan ställa in Bildkontroller och anpassa dom så att bilderna man tar direkt blir lite "Livfullare" större färgmättnad, kontrastrikare i en oändlighet. Vilket ju kan vara bra om jag nu direkt skulle vilja lägga upp på facebook eller skriva ut eller så.
Till frågorna:
Om jag ställer in (t.ex) en Livfull, mer kontrastrik Bildkontroll påverkar den inställningen då också Raw-filen?
Om det gör det tänker jag att det vill man väl inte för när man bildbehandlar sin Raw-fil i LR så vill man ju börja med det bästa utgångsmaterialet? Inte bildinformation som redan är ändrad i grunden.
Till frågorna:
Om jag ställer in (t.ex) en Livfull, mer kontrastrik Bildkontroll påverkar den inställningen då också Raw-filen?
Om det gör det tänker jag att det vill man väl inte för när man bildbehandlar sin Raw-fil i LR så vill man ju börja med det bästa utgångsmaterialet? Inte bildinformation som redan är ändrad i grunden.