Annons

Påstått film/fotoförbud och hot om polisanmällan

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicke77

Aktiv medlem
Hejsan!

Det är såhär att jag har stött på ett litet problem och tänkte jag kunde kolla med er här om nån kan ge mig lite tips och råd och kanske reda ut vad som egentligen gäller.

Det hela handlar om att jag har sedan en tid tillbaka börjat blogga, en träningsblogg som handlar mycket om träning, mat och mina förberedelser inför SM i Classic Bodybuilding i oktober. För att göra bloggen mer intressant och för att visa många av mina läsare hur träningsupplägget ser ut (som min coach som även skriver artiklar i sveriges största träningstidning skapat) och hur övningar utförs osv har jag filmat en del på gymmet där jag tränar.
Kan börja med att nämna att på dessa filmer syns ingenting om vilket gym det är jag är på, filmen är enbart på mig och skulle någon annan komma med i bild handlar det bara om nån kort sekund.

På gymmet finns inga skyltar eller dylikt som informerar om att det skulle råda foto och/eller filmförbud.

Filmerna har jag laddat upp på min youtube-kanal och sedan länkat in på min blogg.

För ett par dagar sen får jag ett mail ifrån gymmet där det står att jag har filmer på min blogg som är filmade på gymmet och det är förbjudet. Om jag inte tar bort filmerna genast kommer dom att polisanmäla mig.

Jag kontaktar ägaren av gymmet och vi har en diskussion om detta. Han fortsätter att hävda att det är förbjudet men som sagt tidigare, det står ingenstans i lokalen om detta. Han säger även att det står i kontraktet som jag skrivit på när jag tecknade mitt medlemskort och när jag ber att få se kontraktet visar det sig att det står ingenting i kontraktet om foto eller filmförbud. Deta hela handlar helt enkelt om att han inte vill ha "den typen" av tränande människor på sin anläggning.

Skulle vara enormt tacksam om ni kan hjälpa mig att reda ut vad som egentligen gäller, har han några som helst belägg för sitt hot om polisanmälan?

Vad ska jag göra tycker ni?

/Niklas
 
Ber han dig i egenskap av gymägare att plocka bort filmerna bör du göra det. Man måste alltid ha den ansvarigas tillstånd för att plåta/filma i privata lokaler.

Sedan om det finns grund för en polisanmälan är lite en tolkningsfråga.
 
Hejsan!

Det är såhär att jag har stött på ett litet problem och tänkte jag kunde kolla med er här om nån kan ge mig lite tips och råd och kanske reda ut vad som egentligen gäller.

Det hela handlar om att jag har sedan en tid tillbaka börjat blogga, en träningsblogg som handlar mycket om träning, mat och mina förberedelser inför SM i Classic Bodybuilding i oktober. För att göra bloggen mer intressant och för att visa många av mina läsare hur träningsupplägget ser ut (som min coach som även skriver artiklar i sveriges största träningstidning skapat) och hur övningar utförs osv har jag filmat en del på gymmet där jag tränar.
Kan börja med att nämna att på dessa filmer syns ingenting om vilket gym det är jag är på, filmen är enbart på mig och skulle någon annan komma med i bild handlar det bara om nån kort sekund.

På gymmet finns inga skyltar eller dylikt som informerar om att det skulle råda foto och/eller filmförbud.

Filmerna har jag laddat upp på min youtube-kanal och sedan länkat in på min blogg.

För ett par dagar sen får jag ett mail ifrån gymmet där det står att jag har filmer på min blogg som är filmade på gymmet och det är förbjudet. Om jag inte tar bort filmerna genast kommer dom att polisanmäla mig.

Jag kontaktar ägaren av gymmet och vi har en diskussion om detta. Han fortsätter att hävda att det är förbjudet men som sagt tidigare, det står ingenstans i lokalen om detta. Han säger även att det står i kontraktet som jag skrivit på när jag tecknade mitt medlemskort och när jag ber att få se kontraktet visar det sig att det står ingenting i kontraktet om foto eller filmförbud. Deta hela handlar helt enkelt om att han inte vill ha "den typen" av tränande människor på sin anläggning.

Skulle vara enormt tacksam om ni kan hjälpa mig att reda ut vad som egentligen gäller, har han några som helst belägg för sitt hot om polisanmälan?

Vad ska jag göra tycker ni?

/Niklas

Det här är ju en knepig fråga egentligen. Som jag har tolkat det hela så gäller fotoförbudet från och med den stund du blir upplyst om det.. D.v.s. att om det inte sitter någon skylt, är du inte upplyst om det. Står det inte i kontraktet är du inte heller upplyst om det. Det är först när gymägaren säger att förbudet gäller som det träder i kraft. Detta innebär att förbudet inte gäller tiden fram tills du blev upplyst om det. Så de foton/filmer du tagit där innan förbudet är alltså inte inkluderade i det förbudet och kan sålunda inte heller åberopas som ett "brott mot fotoförbud".
Dock är det ju alltid en moralisk fråga. Kanske handlar det om att gymet hamner i dålig dager eller hängs ut. Det kan också handla om ofredade om någon missgynnas på bilderna. Men det är en helt annan fråga. Slutligen kan man ändå vara så pass sjyst att man tar bort bilderna om någon ber en göra det. Det tjänar inget till att tjafsa om såna saker. Vill du ändå dela med dig videoklippen kan du låsa kanalen och endast bjuda in utvalda människor, då räknas inte bilderna/videoklippen som offentliga
 
Eftersom du blivit upplyst i efterhand om fotoförbud är det inga som helst problem att publicera bilderna som är tagna före. Förmodligen inte om du tar bilder efteråt heller. Någon polisanmälan lär du nog inte se röken utav, och du bör nog sluta träna på det där gymmet med.
 
Senast ändrad:
Hejsan!

Det är såhär att jag har stött på ett litet problem och tänkte jag kunde kolla med er här om nån kan ge mig lite tips och råd och kanske reda ut vad som egentligen gäller.

Det hela handlar om att jag har sedan en tid tillbaka börjat blogga, en träningsblogg som handlar mycket om träning, mat och mina förberedelser inför SM i Classic Bodybuilding i oktober. För att göra bloggen mer intressant och för att visa många av mina läsare hur träningsupplägget ser ut (som min coach som även skriver artiklar i sveriges största träningstidning skapat) och hur övningar utförs osv har jag filmat en del på gymmet där jag tränar.
Kan börja med att nämna att på dessa filmer syns ingenting om vilket gym det är jag är på, filmen är enbart på mig och skulle någon annan komma med i bild handlar det bara om nån kort sekund.

På gymmet finns inga skyltar eller dylikt som informerar om att det skulle råda foto och/eller filmförbud.

Filmerna har jag laddat upp på min youtube-kanal och sedan länkat in på min blogg.

För ett par dagar sen får jag ett mail ifrån gymmet där det står att jag har filmer på min blogg som är filmade på gymmet och det är förbjudet. Om jag inte tar bort filmerna genast kommer dom att polisanmäla mig.

Jag kontaktar ägaren av gymmet och vi har en diskussion om detta. Han fortsätter att hävda att det är förbjudet men som sagt tidigare, det står ingenstans i lokalen om detta. Han säger även att det står i kontraktet som jag skrivit på när jag tecknade mitt medlemskort och när jag ber att få se kontraktet visar det sig att det står ingenting i kontraktet om foto eller filmförbud. Deta hela handlar helt enkelt om att han inte vill ha "den typen" av tränande människor på sin anläggning.

Skulle vara enormt tacksam om ni kan hjälpa mig att reda ut vad som egentligen gäller, har han några som helst belägg för sitt hot om polisanmälan?

Vad ska jag göra tycker ni?

/Niklas


Generellt brukar det vara fotoförbud i denna typ av lokaler. Precis som i affärer, simhallar etc.

Men jag håller med de övriga, du får fota fram tills du blivit upplyst om det och han kan inte göra något åt de bilder/filmer du redan tagit. Han har ingen rätt att kräva det och det är väl snarare han som bryter mot lagen genom att vara så hotfull.

Om du vill kan du ju fråga var det står att det är fotoförbud. Jag får känslan att det faktiskt inte finns någon sådan regel nedskriven.

I vilket fall, du kan nog inte fortsätta på det gymet. Tråkigt.
 
Generellt brukar det vara fotoförbud i denna typ av lokaler. Precis som i affärer, simhallar etc.

Men jag håller med de övriga, du får fota fram tills du blivit upplyst om det och han kan inte göra något åt de bilder/filmer du redan tagit. Han har ingen rätt att kräva det och det är väl snarare han som bryter mot lagen genom att vara så hotfull.

Om du vill kan du ju fråga var det står att det är fotoförbud. Jag får känslan att det faktiskt inte finns någon sådan regel nedskriven.

I vilket fall, du kan nog inte fortsätta på det gymet. Tråkigt.

Nu bor ju du i en storstad där det finns alternativa gym och man kan mer eller mindre "skita i vad folk tycker".

Personligen, eftersom jag bor i en småstad och antal gym är kraftigt begränsade :), skulle jag plocka bort även gammalt material oavsett man har laga rätt till det eller ej. Men att du skulle behöva sluta träna på det gymmet kan jag inte fatta ovanstående talare. Bara för att man har varit oense/brustit i kommunikationen med en människa rörande en specifik sak betyder väl inte att man behöver hata varandra och aldrig vilja se varann igen? Varför skulle han kasta ut en kund från sin verksamhet bara för man varit oense i just denna fråga?

Om du definitivt vill träna på ett gym där du får filma kan det ju vara en annan femma om ägaren står på sig.
 
Men hallå? Det är inte generellt fotoförbud i privata lokaler och man behöver inte ha tillstånd för att fotografera i privata lokalare som generell regel. Det är alltid tillåtet att filma överallt även om det är privat område, tills det att man blir upplyst om motsatsen.
Däremot har ägaren till det privata området fullt och laglig rätt att förbjuda fotografering för att man skall få ha rätt att vistas i området, precis som han också kan kräva att man skall ha tex slips eller att man inte får äta glass. Och för att det skall vara förbjudet skall man upplysas om det, inte antas att man skall i förväg veta det eller att det är generellt förbjudet. Att bli tillsagd räknas också som upplysning om det tex saknas skyltar och då måste man följa uppmaningen.

Att som Yupiteru och iSolen.se säger "Man måste alltid ha den ansvarigas tillstånd för att plåta/filma i privata lokaler." eller "Generellt brukar det vara fotoförbud i denna typ av lokaler. Precis som i affärer, simhallar etc" är inte sant även om man sparar in väldig mycket besvär om man frågar om tillstånd. Med det menar jag uttrycket "generellt". Om man säger att det är "vanligt" så är man antagligen närmare sanningen.

Om det skulle vara olagligt på det sätt som gymägaren påstår skulle det tex vara väldigt besvärligt för tex skjutjärnsjournalister att göra repotage om fuskande fastighetsmäklare, dolda bordeller, diskriminerande platssökande arbetsintervjuer.

Sen om man envisas med att ha kvar filmerna kanske man inte längre kan träna där, men det är en annan femma.
 
... har han några som helst belägg för sitt hot om polisanmälan?
Nej, det har han inte. Det är inte förbjudet att fotografera/filma förrän du blivit upplyst om det. Och även om du hade plåtat/filmat i strid mot ett förbud så får du publicera bilder/filmer på internet.
 
Visst är det väl princiellt så att man får fota om inget annat sägs, men samtidigt är det väl nästan oskriven regel att man inte fotar eller filmar i vissa lokaler såsom simhallar och gym där dom som vistas vill vara ifred från sånt. I dom 4-5 gym jag varit är det fotoförbud, jag har tänkt på det eftersom jag hade en idé om att erbjuda bättre bilder än dom dessa gym hade på nätet. Rent juridiskt var det alltså OK att filma i det här fallet men egentligen skulle det ha suttit en fotoförbudsskylt vid dörren som jag ser det.

Gymägaren verkar ha uppträtt klantigt både med att inte ha en skylt men också genom att hota med polisanmälan som mest är skrattretande. Det finns två utvägar som jag ser det: respektera att gymägaren vill ha bort filmerna (vilket jag skulle ha lite svårt för med tanke på hotet om polis), eller be gymmet dra åt pepparn, behåll bilderna och ansök om medlemskap på ett annat gym. Polisen kommer att skratta åt en eventuell anmälan.
 
Tack för alla svar hittillls. Era slutsatser om att man måste bli upplyst om ett foto/filmförbud är precis det jag själv hade trott.

Jag plockade bort filmerna för att ta och reda ut detta angående hotet om polisanmälan och vad som egnetligen gäller. Får se om jag väljer att publicera filmerna igen eller inte.

Tyvärr har gymägaren uppträtt på ett allt annat än föredömligt vis både denna gång och vid ett tidigare tillfälle när det gällde något annat.

Den här gången nekade han först till att han hade skickat ett mail och att han inget visste om det men sedan kom det fram att han hade bett en av sina anställda att skicka mailet. Dock hade ingen skrivit under det.

Jag vill inte på något vis bråka med dom anställda på detta gym eftersom det ligger nära min bostad och är ett mycket bra gym i övrigt. Vid en tävlingssatsning som jag gör blir det mycket enklare att ha nära till gymmet och att det har bra öppettider. Får helt enkelt acceptera att det numera råder foto/filmförbud i lokalen så vill jag filma något pass fårjag träna någon annanstans. Om jag lägger upp dom gamla filmerna igen återstår att se men precis som du skriver Anders så känns det faktiskt som att jag kommer att göra det enbart utifrån hans beteende.

Värt att poängtera är att jag har enbart filmat dom gånger jag varit på gymmet vid tider när det är i stort sett är folktomt för att inte störa någon av de andra tränande där.
 
Du har en bra länk här

http://www.fotosidan.se/cldoc/vad-far-man-fotografera.htm

Utdrag ur den texten

Var får jag fotografera?
På allmän plats är det bara att låta motorkameran rassla film, inga hinder för att fotografera i skog och mark, på badstranden, på gator och torg och liknande. Däremot kan du förbjudas fotografera på privat område. Exempel på detta kan vara i någons hem, på en restaurang, i en butik, i ett köpcenter, på Scandinavium, på en nattklubb, på ett museum, på en skola, i en fabrik och så vidare. Den som har nyttjanderätten till en fastighet har rätt att ställa krav på dig för att du skall få vara där. Ett av de kraven kan vara att du inte får fotografera. Andra krav kan vara att du måste ha slips, vara nykter, vara man eller väga minst 120 kilogram. Arrangören av exempelvis en fest kan ställa, nästan, vilka krav som helst på dig som ett villkor för att du får vara i lokalen. Det kallas med ett fint ord för kontraheringsfrihet och ger exempelvis en affärsinnehavare rätt att vägra sälja till en kund bara för att kunden har fula skor på sig. Oj, nu började jag sväva ut, tillbaka till fotograferandet.

Alltså kan du förbjudas fotografera på en konsert, men, och detta är viktigt, du måste ha fått reda på att det är fotograferingsförbud via skyltar eller text på biljetten. Det kan också hända att vakten säger till dig ”ledsen men du får inte ta några bilder här”. Då är det bara att lyda eller lämna lokalen. Fram tills det tydligt framgått att det är fotograferingsförbud så är det inget fotograferingsförbud!

Och då kommer vi tillbaka till fallet med den strippande(?) grannen. Anledningen till att du inte kan förbjudas fotografera är att du antingen befinner dig i ditt eget hem eller på allmän plats. Du är ju inte i grannens hem! Precis på samma sätt kan du fotografera in på ett företags område, trots att det är fotoförbud, så länge du bara står utanför stängslet. Om inte företaget är skyddsklassat förstås.
 
Hejsan!

Det är såhär att jag har stött på ett litet problem och tänkte jag kunde kolla med er här om nån kan ge mig lite tips och råd och kanske reda ut vad som egentligen gäller.

Det hela handlar om att jag har sedan en tid tillbaka börjat blogga, en träningsblogg som handlar mycket om träning, mat och mina förberedelser inför SM i Classic Bodybuilding i oktober. För att göra bloggen mer intressant och för att visa många av mina läsare hur träningsupplägget ser ut (som min coach som även skriver artiklar i sveriges största träningstidning skapat) och hur övningar utförs osv har jag filmat en del på gymmet där jag tränar.
Kan börja med att nämna att på dessa filmer syns ingenting om vilket gym det är jag är på, filmen är enbart på mig och skulle någon annan komma med i bild handlar det bara om nån kort sekund.

På gymmet finns inga skyltar eller dylikt som informerar om att det skulle råda foto och/eller filmförbud.

Filmerna har jag laddat upp på min youtube-kanal och sedan länkat in på min blogg.

För ett par dagar sen får jag ett mail ifrån gymmet där det står att jag har filmer på min blogg som är filmade på gymmet och det är förbjudet. Om jag inte tar bort filmerna genast kommer dom att polisanmäla mig.

Jag kontaktar ägaren av gymmet och vi har en diskussion om detta. Han fortsätter att hävda att det är förbjudet men som sagt tidigare, det står ingenstans i lokalen om detta. Han säger även att det står i kontraktet som jag skrivit på när jag tecknade mitt medlemskort och när jag ber att få se kontraktet visar det sig att det står ingenting i kontraktet om foto eller filmförbud. Deta hela handlar helt enkelt om att han inte vill ha "den typen" av tränande människor på sin anläggning.

Skulle vara enormt tacksam om ni kan hjälpa mig att reda ut vad som egentligen gäller, har han några som helst belägg för sitt hot om polisanmälan?

Vad ska jag göra tycker ni?

/Niklas

SNÄLLA kan någon berätta för mig HUR man gör för att skapa ett inlägg i forumet??
 
Polisanmäla

Det är så att en tjej har tagit hundbilder från min fotoblogg och lagt upp dom på stallet.se utan lov!
Hon vägrar ta bort dom och hävdar att det är hon som fotat dom...
Jag vill polisanmäla henne men jag vet inte hur jag ska gå till väga
Någon som har gjort en polisanmälan och funkar det verkligen och måste jag ha bågra sorts bevis med mig??

sjukt tacksam för svar!
 
Det är så att en tjej har tagit hundbilder från min fotoblogg och lagt upp dom på stallet.se utan lov!
Hon vägrar ta bort dom och hävdar att det är hon som fotat dom...
Jag vill polisanmäla henne men jag vet inte hur jag ska gå till väga
Någon som har gjort en polisanmälan och funkar det verkligen och måste jag ha bågra sorts bevis med mig??

sjukt tacksam för svar!

Du lär ju till att börja med kunna bevisa att det är du som äger bilderna, dvs att du har tagit dem. Det gör du genom att visa att du har originalen, bilderna från kameran, medan tjejen som snott bilderna antagligen bara har mindre bilder att visa upp. Har du fotat i råformat har du ännu bättre läge. Dessutom kan du visa att du har bilderna i nummerföljd och att det finns flera andra bilder tagna i anslutning till de aktuella bilderna. Då vet alla att du är fotografen och har rätten till bilderna (om nu inte tjejen är så full i f-n att hon säger att hon lånat din kamera för att fota. Då blir det ord mot ord och mycket besvärligare.

En poilsanmälan leder sedan inte till så mycket, men kanske det får henne att tänka om och åtminstone ta ner bilderna. Det kanske räcker med att göra klart för henne att du har bevis och tänker anmäla...
 
En polisanmälan får förmodligen inte någon särskilt hög prioritet hos polisen....

Om du är fotograf så bör du ju kunna bevisa att du t.ex. har bilderna i originalformat från kameran (full upplösning). Kontakta stallet.se och förklara situationen och be att de tar bort bilderna samt "varnar" den som använder dina bilder.
 
Det är så att en tjej har tagit hundbilder från min fotoblogg och lagt upp dom på stallet.se utan lov!
Hon vägrar ta bort dom och hävdar att det är hon som fotat dom...
Jag vill polisanmäla henne men jag vet inte hur jag ska gå till väga
Någon som har gjort en polisanmälan och funkar det verkligen och måste jag ha bågra sorts bevis med mig??

sjukt tacksam för svar!

Om ditt huvudmål är att få bort bilderna:
Kontakta stallet.se istället och påpeka att dina bilder lagts upp på adressen xyz (bifoga länk till dina egna bilder) och be dem avlägsna dem. Förhoppningsvis gör de det (eller begär ytterligare bevis på att det är dina bilder).

Saken är den att en polisanmälan inte lär leda någonvart i ett fall som detta. Polisanmälan gör du förstås hos Polisen, antingen på 114 14 eller på polisstationen. Annars är praxis snarare att skicka en faktura till bildboven, men jag tror nog snarast på varianten i första stycket i första hand.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.