Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Påslag vid direktimport?
- Trådstartare Telemann
- Start datum
NirreFirre
Aktiv medlem
Frakten bör anges av respektive försäljare och beroende på om DHL/UPS/etc eller vanliga US Mail används blir priserna olika (och även hur leveransen sker, kolla webbplatsernas FAQ etc). Enklast är väl: http://www.tullverket.se/se/Privat/handla_via_internet/kalkylatorn.htm
Du betalar ingen tull på stillbildskameror från USA men vad objektiv räknas som vet jag inte; det ser iaf ut som om du kan tjäna runt 800kr på att köpa från US om det går under "Stillbildskameror, digitala"..
Värt det? Nja skulle jag säga med det strul det kan bli vid service om du får en citron eller bara vill justera optiken i en svensk butik med ett amerikanskt garantibevis..
Du betalar ingen tull på stillbildskameror från USA men vad objektiv räknas som vet jag inte; det ser iaf ut som om du kan tjäna runt 800kr på att köpa från US om det går under "Stillbildskameror, digitala"..
Värt det? Nja skulle jag säga med det strul det kan bli vid service om du får en citron eller bara vill justera optiken i en svensk butik med ett amerikanskt garantibevis..
fhe
Aktiv medlem
Med så liten skillnad skulle det förvåna mig mycket om du vinner något på det. Om man bortser från tullens avgifter och frakt så tillkommer till att börja med 25% moms vid införseln (även på fraktkostnaden), det äter upp nästan hela vinsten.Telemann skrev:
D.v.s. drygt 1.200 kr. skillnad.
Betänk också att priser du ser på t.ex B&H m.fl är exklusive skatt, köper du från t.ex B&H (eller någon annanstans i NY) läggs 8.375% på priset.
Var är det för objektiv? Tyska Pixxass.de har rätt ok priser även om man räknar med frakten till Sverige, kanske kan vara ett alternativ.
Graal
Avslutat medlemskap
Glöm inte svensk moms som också läggs på. Vad tullavgiften blir vet jag inte.Köpte nyligen skrivarbläck och papper från USA för ca 1300:-och fick en tullavgigt för industriprodukter på endast 21 kr. Däremot blev det påslag med svensk moms med 206 kr samt en speditionsavgift som posten lade på utöver frakten på 80 kr + moms på det 20 kr. Summa 327 kr utöver frakten. Så ska man tjäna något på att beställa från USA bör grundpriset ligga rejält under det svenska.
CarinJohansson
Medlem
Om man räknar att varan kostar 400$, att frakten kostar 300:- och tar med tull för objektiv (6,7%) samt moms så blir totalsumman 4030.59:-.
Är ofta mer lönande att köpa från Tyskland isf.
Är ofta mer lönande att köpa från Tyskland isf.
Leifer
Avslutat medlemskap
Re: Re: Påslag vid direktimport?
Den skatten läggs inte på när du köper över internet, bara när du köper på plats i staten.
fhe skrev:
Betänk också att priser du ser på t.ex B&H m.fl är exklusive skatt, köper du från t.ex B&H (eller någon annanstans i NY) läggs 8.375% på priset.
Den skatten läggs inte på när du köper över internet, bara när du köper på plats i staten.
fhe
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Påslag vid direktimport?
Men du har säkert rätt. Jag har inte köpt något efter det så det är möjligt att killen som svarade på mailet hade fel, de verkar inte ha hjärntrusten till att svara på mail.
Jag frågade B&H någon gång och de sa att de gjorde det. Blev lite besviken men tänkte att det låg i linje med att de flesta stater har börjat se över huruvida sales tax ska vara något som bara drabbar adresser i staten.Leifer skrev:
Men du har säkert rätt. Jag har inte köpt något efter det så det är möjligt att killen som svarade på mailet hade fel, de verkar inte ha hjärntrusten till att svara på mail.
Leifer
Avslutat medlemskap
Han som svarade hade nog fått det om bakfoten, så här skriver de på sin hemsida http://www.bhphotovideo.com/bnh/con...lSearch=yes&O=RootPage.jsp&A=search&Q=*&bhs=t
fhe
Aktiv medlem
Jo, jag har sett deras hemsida och handlat där några gånger.Leifer skrev:
så här skriver de på sin hemsida[/url]
Anledningen till att jag skickade fråga till dem för några månader sedan var att jag fick sales tax pålagd på en annan postorder-sak (förvisso inte från NY) och blev lite förvånad. Eftersom B&Hs sida inte säger något om hur de hanterar internationella orders så tyckte jag att det var bäst kolla upp så att inget ändrat sig innan jag beställde.
Även om NY sales tax inte drabbar folk som beställer till andra stater så behöver det ju inte vara så att den är undantagen leveranser utomlands (texten du länkar till skulle helt enkelt kunna vara förenklad eftersom den stora andelen kunder än just från USA).
Men strunt samma, han hade säkert fel och du rätt. Det saknar helt betydelse eftersom det ändå är för lite pengar för att ge någon vinst när tull+moms+frakt läggs på priset.
Jeppe
Aktiv medlem
Enkelt räknat så kan man ta 1 USD = 10 SEK, så hamnar man på rätt planhalva.
http://www.fotosidan.se/cldoc/3761.htm
Således blir det knappast mycket lönt för dig Eva, att importera objektivet om det kostar 4000 SEK i sverige och $400 i USA.
Sales tax läggs inte på om man exporterar varan (skall i varje fall inte göra det och jag har aldrig fått betala det, på någon av mina många ordrar från USA)
http://www.fotosidan.se/cldoc/3761.htm
Således blir det knappast mycket lönt för dig Eva, att importera objektivet om det kostar 4000 SEK i sverige och $400 i USA.
Sales tax läggs inte på om man exporterar varan (skall i varje fall inte göra det och jag har aldrig fått betala det, på någon av mina många ordrar från USA)
Telemann
Aktiv medlem
Hej
Tack för alla svar.
Ni har nog rätt, det verkar inte vara någon idé.
Men det är väl lite konstigt om man både ska betala amerikansk sales tax och svensk moms! Utlänska turister i Sverige brukar ju få räkna bort momsen - men det kan förstås vara olika principer.
Länken till Tullverket var ju användbar. Tack.
Det där med service ska man nog inte heller bortse från.
Ska kolla in några tyska sajter också men mycket talar för att det är Sverige som gäller.
Hälsningar
Eva
Tack för alla svar.
Ni har nog rätt, det verkar inte vara någon idé.
Men det är väl lite konstigt om man både ska betala amerikansk sales tax och svensk moms! Utlänska turister i Sverige brukar ju få räkna bort momsen - men det kan förstås vara olika principer.
Länken till Tullverket var ju användbar. Tack.
Det där med service ska man nog inte heller bortse från.
Ska kolla in några tyska sajter också men mycket talar för att det är Sverige som gäller.
Hälsningar
Eva
fhe
Aktiv medlem
Nu verkar det ju förvisso som om du inte behöver det men varför skulle det vara konstigt? Det är ju två olika länder, du behöver ju tulla för saker du för on oavsett vilka skatter man betalat till landet där man köpte sakerna. Sverige får ju inte del av skatter du betalar utomlands. Om du får tillbaka skatter du betalat i landet du reser från har väldigt lite att göra med vilka skatter du får betala när du anländer till ett land. Det handlar mer om vad "utlandet" bjussar på för att stimulera turism.Telemann skrev:
Men det är väl lite konstigt om man både ska betala amerikansk sales tax och svensk
moms!
Njae, handlar man taxfree-varor kan man få tillbaka momsen men det är ju långt ifrån alla skatter (eller all moms) man får tillbaka som utlänning i Sverige (eller svensk utanför EU).Utlänska turister i Sverige brukar ju få räkna bort momsen
Nu har du varit rätt hemlig när det gäller vilket objektiv det handlar om men visst kan du bortse från det om det är ett objektiv för vilket tillverkaren har världsgaranti.Det där med service ska man nog inte heller bortse från.
Senast ändrad: