Annons

På tal om digitalkameror..

Produkter
(logga in för att koppla)
min polare föreslog en Holga-D, det är lite det som du är ute efter, eller hur Magnus?

Eller helt enkelt det du syftar på, en chinon cm-4 fast med minne istället för film...

pul skrev:
min polare föreslog en Holga-D, det är lite det som du är ute efter, eller hur Magnus?

Eller helt enkelt det du syftar på, en chinon cm-4 fast med minne istället för film...

Näe, inte Holga-D :)

Jag menar en väldigt enkel systemkamera avskalad från alla finesser. Jag behöver inte autofokus, manuella objektiv är lättare att ha å göra med än AF-objektiv när man kör manuellt, jag vill inte ha evaluerande ljusmätning. Som exempel, jag skulle vara jättenöjd med nåt i stil med en Phenix DC828N, fast digital istället. Jag skulle tom. i värsta fall klara mig utan LCD-displayen också.

Eller om jag säger så här, enda "felet" på 20 år gamla systemkameror är att de inte är digitala.

Det här är annars en mycket god idé, men tyvärr verkar inte företaget kunna leverera några produkter, idén har funnits några år nu men inget händer, verkar mest vara vapourware.

siliconfilm har varit uppe i trådar förut, om jag inte missminner mig, och alla varit rörande överens om att det är en av alla dessa hoax som florerar...
personligen är jag iaf övertygad om att det är ett skämt och inget annat.

Vore för bra för att vara sant det där med Siliconfilm.

Håller annars med många andra om att en baskamera vore trevligt.

Skulle gärna se digitala kameror som det gick att använda gamla icke-AF objektiv till. Fast det vore ju lite dumt av tillverkarna eftersom de väl tjänar nog så bra på objektiven.

Tänk nåt i stil med en Canon F1, fast digital. Synd att det lär bli svårt med helmekanisk digital. :)

I övrigt så misstänker jag att det är billigare med elektronik än mekanik många gånger och att slänga in en bunt program kostar nog i stort sett ingenting så prismässigt ska man nog inte räkna med att det skulle bli en lågpriskamera.

Njae, kanske inte hoax, snarare kanske de klassiska problemen med nya företag, utvecklingskostnader, ekonomiska bekymmer (de har varit satta i konkurs, blivit uppköpta osv..). Å när såna här bekymmer dyker upp å alla löften grusas en gång för mycket så försvinner allt förtroende, ord som vapourware å hoax börjar användas, då blir det givetvis ännu svårare att plocka upp idén på nytt, även om idén är god och fullt genomförbar.

Näe, jag tror inte heller att detta företag kommer att lyckas, just för att allt förtroende är kört i botten, de kan inte få det riskkapital som behövs för utveckling, tillverkning och marknadsföring, å när slantar saknas så går det ännu långsammare i förhållande till den almänna utvecklingstakten. Men om idén skulle plockas upp av någon riktigt stor spelare, då kanske. Men de flesta stora spelare inom området säljer nog hellre sina befintliga kameror, en sån här grej riskerar ju att konkurera med deras befintliga produkter. Jag behöver ju bara gå till mig själv, inte hade jag köpt någon EOS 300D om den här grejen hade funnits med vettiga specifikationer och pris.

Både på DpReview och Steves digicams (2 år gammalt) talas det om 10Mp å nästan full frame, så någonting har defenitivt hänt sedan konkursen för ca 3 år sedan när det bara var tal om 1,3Mp.

Men som sagt, det har varit mycke snack o lite verkstad.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto