Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

På jakt efter snabb digital systemkamera + objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Gebex

Aktiv medlem
Jag är trött på att inte kunna ta ögonblicksbilder med min kompaktkamera. Jag har tidigare använt en Minolta 7000 analog för att ta dessa bilder men vill nu gå över till digitelt.

Jag är amatör och tar de flesta bilder utan att ha gått in och pulat med detaljer förutom vitbalans och ISO.

Det jag skulle vilja ha av en digital systemkamera och zoomobjektiv på ca 18-50 som är är:

1. Snabb exponering inklusive fokusering (det skall bara säga klick)
2. Bra och gärna stor sensor i ett format som ligger så nära förhållande 2*3 som möjligt
3. Bra bilder inklusive bra kontrastomfång (eller vad det nu kallas)

Jag gillar Canons bilder men vet inte om det finns någon kamera i vettigt prisläge för amatörer.

Helst så bör paketet inte överstiga 10 000.

Har du något bra förslag på vad som skulle kunna passa mej?

Du skriver att du gillar Canons bilder men så kan man inte säga då bildkvalitetsskillnaderna är mycket små mellan kameror i samma klass, fotografen samt optikens kvalite står för det mesta av den tekniska kvaliten.

En snabb kamera som inte kostar skjortan är annars Canon EOS 350D, den tillsammans med en Sigma 17-70/2,8-4,5 kan du få för ca 10 000...

Annars så har Pentax, Nikon & Olympus kameror i samma klass som kan vara intressanta, även Konica Minolta finns men kan vara lite svåra att hitta nu då de lagt ned tillverkningen & sålt denna till Sony som till sommaren kommer med en modell/modeller med Minoltas fattning. Dom finns dock om man söker...