Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

På besök hos Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Metica

Aktiv medlem
Det är alltför vanligt förekommande med negativa inlägg (gnäll, saker som gått sönder och så vidare) och därför vill jag berätta en liten solskenshistoria som inträffade idag.

På väg ut till Nikon i Upplands Väsby. Damm på CCD:n, ett fenomen de flesta med digitala systemkameror känner igen. Har rensat i omgångar, men vissa partiklar sitter som gjutna och går inte att forcera. Efter två musikfestivalbesök under sommaren känns det rätt att blåsa ut skiten och slippa klona bort prickarna på himlen i Photoshop under en tid framöver.

Väl framme möts jag av leenden, kaffe, kaka och godis. Trevligt. Börjar dock bli misstänksam (är lite lätt vardagsparanoid). Nåväl, servicekillen svarar snällt på mina tiotalet tekniskt inriktade frågor om kameran och upplyser om kostnad för diverse åtgärder. Bortsett damn vill jag nämligen även att han ska kasta ett getöga på spegel-uppfällningen/slutaren som hängt upp sig några gånger under den senaste tiden. Väljer dock att enbart blåsa rent huset, med tanke på det något saltade kostnadsförslaget.

En kvart senare, efter att ha kastat x antal lystna blickar på D2X:n i montern brevid fåtöljen där jag sitter (bergis en dummy, så det är ingen vits att krossa glaset och sno kameran och sedan lägga benen på ryggen), återkommer servicekillen.
- Så, nu är den klar. Jag kollade även slutarmekanismen och den är helt i sin ordning.
- Åh, trevligt, vad blir jag skyldig, undrar jag.
- Äh, jag bjuder på arbetet, upplyser servicekillen.
- Eh, tack som fa... bara den!
 
Hahaha! :-D Jovars. Det första jag gjorde faktiskt, men främst för att kolla hur bra arbetet blev utfört när det var gratis. Jag är nöjd, inte ett dammkorn på bilderna.

Då jag är tämligen misstänksam av mig kanske jag ska tillägga att jag faktiskt tänkt i banor om att kameran kommer att rasa vilken dag som helst. Det var därför arbetet var gratis. Servicekillen tänkte "stackars flane, om han bara visste att han är 100 exponeringar från generalras och reparationskonstnader om 5000 spänn". ;-)

Eller så är Nikon enbart måna om sina kunder. ;-)
 
Mina erfarenheter är likadana. Jag har varit där vid tre tillfällen och alltid blivit lika väl mottagen. Senast ville jag kontrollera ett eventuellt fokusproblem?. När servicekillen efter en stund kom tillbaka så hade han inte bara kollat mitt eventuella focuseringsproblem utan gjort rent kameran och detta utan kostnad.
 
Det är uppenbarligen dit jag ska åka när jag behöver rengöra min 20D! Om jag gör som i vissa filmer och tvserier och tejpar över märket går det säkert bra ...
 
Måste även jag berömma Nikons supertrevliga och -kompetenta servicefolk.

Hade tidigare en Nikon Coolscan III LS-30 med SCSI-anslutning. Snål som man är köpte jag Kjell & Co's billigaste SCSI-kort som jag monterade i datorn.
Scannandet funkade alltid kanonbra utom vid två tillfällen (och med garantitiden utgången för länge sen):

Hösten -00: Kunde inte få "SA-20 filmstrip adapter" att funka, ringde och diskuterade och fick tips, funkade ändå inte och ingen begrep varför. Packade och skickade in grejorna till Upplands Väsby, frakten kostade väl cirka 150 spänn.
Jodå, Nikons gubbar fick grejorna att funka med en gång och de förstod vad jag gjort för fel: jag hade inte tryckt in filmstrip adaptern ordentligt i scannern när jag monterade den - klantigt av mig.
Nikon returnerade scannern, kostade inget, inte ens returfrakten behövde jag betala.

Hösten -03. Helt plötsligt fick jag bara felmeddelanden i datorn när jag försökte scanna. Tandagnissel och förtvivlan. Skrev ihop en utförlig dokumentation och skickade scannern till Nikon i Upplands Väsby, frakt för några hundra igen.
Telefonkontakt efter någon vecka, jo, hos Nikon funkade scannern perfekt från första försöket och ingen förstod varför jag hade sådana problem. En av servicegubbarna hade till och tagit min scanner med sig hem till sin bostad där han förgäves försökt få fram felet då han kopplade scannern till sin privata dator (tala om angagemang i kundens problem!).
Efter att vi fördjupat oss i min dokumentation kom de fram till att mitt superbilliga SCSI-kort inte "ska" funka ihop med scannern. Gemensamt surfade vi in på Dustins webb där ett av Adaptecs billigare kort godkändes.

Jag köpte det rekommenderade SCSI-kortet och Nikon returnerade scannern - jag behövde heller inte denna gång betala för returfrakten och de timmar de måste lagt ner när de felsökt mina självorsakade problem.

Imponerade service - tänker ofta på de två episoderna när folk i fotosidans trådar öser galla över snorkigt bemötande, brister i serviceanda och dyra serviceräkningar.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar