Metica
Aktiv medlem
Det är alltför vanligt förekommande med negativa inlägg (gnäll, saker som gått sönder och så vidare) och därför vill jag berätta en liten solskenshistoria som inträffade idag.
På väg ut till Nikon i Upplands Väsby. Damm på CCD:n, ett fenomen de flesta med digitala systemkameror känner igen. Har rensat i omgångar, men vissa partiklar sitter som gjutna och går inte att forcera. Efter två musikfestivalbesök under sommaren känns det rätt att blåsa ut skiten och slippa klona bort prickarna på himlen i Photoshop under en tid framöver.
Väl framme möts jag av leenden, kaffe, kaka och godis. Trevligt. Börjar dock bli misstänksam (är lite lätt vardagsparanoid). Nåväl, servicekillen svarar snällt på mina tiotalet tekniskt inriktade frågor om kameran och upplyser om kostnad för diverse åtgärder. Bortsett damn vill jag nämligen även att han ska kasta ett getöga på spegel-uppfällningen/slutaren som hängt upp sig några gånger under den senaste tiden. Väljer dock att enbart blåsa rent huset, med tanke på det något saltade kostnadsförslaget.
En kvart senare, efter att ha kastat x antal lystna blickar på D2X:n i montern brevid fåtöljen där jag sitter (bergis en dummy, så det är ingen vits att krossa glaset och sno kameran och sedan lägga benen på ryggen), återkommer servicekillen.
- Så, nu är den klar. Jag kollade även slutarmekanismen och den är helt i sin ordning.
- Åh, trevligt, vad blir jag skyldig, undrar jag.
- Äh, jag bjuder på arbetet, upplyser servicekillen.
- Eh, tack som fa... bara den!
På väg ut till Nikon i Upplands Väsby. Damm på CCD:n, ett fenomen de flesta med digitala systemkameror känner igen. Har rensat i omgångar, men vissa partiklar sitter som gjutna och går inte att forcera. Efter två musikfestivalbesök under sommaren känns det rätt att blåsa ut skiten och slippa klona bort prickarna på himlen i Photoshop under en tid framöver.
Väl framme möts jag av leenden, kaffe, kaka och godis. Trevligt. Börjar dock bli misstänksam (är lite lätt vardagsparanoid). Nåväl, servicekillen svarar snällt på mina tiotalet tekniskt inriktade frågor om kameran och upplyser om kostnad för diverse åtgärder. Bortsett damn vill jag nämligen även att han ska kasta ett getöga på spegel-uppfällningen/slutaren som hängt upp sig några gånger under den senaste tiden. Väljer dock att enbart blåsa rent huset, med tanke på det något saltade kostnadsförslaget.
En kvart senare, efter att ha kastat x antal lystna blickar på D2X:n i montern brevid fåtöljen där jag sitter (bergis en dummy, så det är ingen vits att krossa glaset och sno kameran och sedan lägga benen på ryggen), återkommer servicekillen.
- Så, nu är den klar. Jag kollade även slutarmekanismen och den är helt i sin ordning.
- Åh, trevligt, vad blir jag skyldig, undrar jag.
- Äh, jag bjuder på arbetet, upplyser servicekillen.
- Eh, tack som fa... bara den!