Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ovanligt problem Sigma 30 1.4?

Produkter
(logga in för att koppla)

jomper

Aktiv medlem
Citerar mina egna mail till Thura Scandinavia.

" Hej.*Har ett Sigma 30 mm f1.4 som jag köpte nytt för några månader sedan. Använder det ihop med en Canon 50D. Problemet är att fokuspunkten inte är centrerad. Fokuserar jag på något händer det ganska ofta att fokus istället hamnar på något till höger om fokuspunkten.*Åtgärdar ni detta på garantin? Hur lång tid tar det att justera detta? Kan ni justera detta för alla fokuspunkter?*Antar att jag även behöver skicka med kamerahuset. Är det objektivet eller kamerahuset ni kommer justera? Vill ju inte riskera att få problem med mina andra objektiv (Canon och Tamron).*"

Får till svar att dom inte förstår vad jag menar. Så jag skriver så här.

" Ska försöka förklara.*När jag använder fokuspunkten i mitten och sätter den mitt på ett objekt, så fokuserar kameran istället på det som befinner sig till höger om fokuspunkten.*Zoomar jag in den tagna bilden i kameran max så är mittpunkten av bilden inte där jag satte fokuspunkten, utan till höger om den.*Har jag gjort mig förstådd?*"

Då svarar dom att dom aldrig hört talas om detta problem och undrar om jag kan skicka en bild.

Uttrycker jag mig klantigt?
Är det ett så ovanligt problem?
Övriga tankar och idéer om fenomenet?

Kan tillägga att jag inte har detta problem med mina andra objektiv och att samma effekt inte verkar uppstå med samma objektiv på min fars 550D.

Tack på förhand.
 
Objektivet kan inte se några fokuspunkter så det vara fram eller bakfokus på den punkt som du valt. Ta reda på om fokuset ligger före eller bakom du kan testa på ett focus sheet som du skriver ut från nätet eller så ställer du upp några föremål med lite avstånd emellan på lite olika avstånd (kanske med 1cm förskjutning) och så ser du vilket som blir skarpast när du sätter fokus med en punkt på den i mitten och på största öppningen
 
Ett enkelt fokustest som Peter Dahlén föreslår kan snabbt ge en indikation på om det finns ett konstant fokusproblem.

Gjorde själv ett liknande test nyligen och kunde konstatera att objektivet behövde in till Canon för justering. Utförde det på min Canon 7D som har LiveView vilket är en fördel, det ska din 50D också ha om jag minns rätt. Använd ett focus sheet (eller liknande) som nämndes tidigare.

Här kan du se hur det kan se ut när fokuseringen inte fungerar som den ska.

I första bilden använde jag LiveView för att fokusera på mitten (där det står "This text should be..."). När man fokuserar med LiveView läser kameran av bilden och jagar fram och tillbaka tills kontrasterna är maximerade. Långsamt men noggrannt sätt att fokusera på. Som du ser så fokuserar den korrekt.

I andra bilden använde jag den "vanliga" autofokusen. Då används speciella sensorer i kameran som känner av hur mycket fel fokusen är och skickar ett enda kommando till objektivet att flytta fokusen en viss sträcka framåt eller bakåt. Dvs den kontrollerar inte i efterhand att resultatet blev korrekt (som LiveView gör). Som du ser så fokuserar detta objektiv fel, den fokuserar bakom den punkten jag ville fokusera på.

Kan man kontinuerligt upprepa samma beteende med samma resultat så har man ett problem med fokuseringen. Problemet kan ligga i kameran eller objektivet - eller båda. I mitt fall kunde jag prova mig fram med andra objektiv och kamerahus och därigenom dra slutsatsen att det var objektivet som behövde justering (men Canon fick både kamera och objektiv - de brukar vilja ha det).

Här är Dropbox-länkar till bilderna om man vill se större versioner av dem.

Bilden där LiveView användes
https://dl.dropbox.com/u/77860383/IMG_4018.JPG
Bilden där AF användes
https://dl.dropbox.com/u/77860383/IMG_4019.JPG
 

Bilagor

  • IMG_4018.jpg
    IMG_4018.jpg
    10.5 KB · Visningar: 534
  • IMG_4019.jpg
    IMG_4019.jpg
    10.4 KB · Visningar: 528
@Johnas : Du har inte möjlighet att ta några exempelbilder (gärna i RAW-format) och lägga upp i tex Dropbox där du tar bild på ett focus sheet eller bara på en tändsticksask (sätt en tändsticksask i mitten som du fokuserar på, en annan tändsticksask förskjuten 1 cm framåt och en annan 1 cm förskjuten bakåt).

Beter sig Sigma 30 objektivet likadant på andra kamerahus?
 
Tack för svaren.
Jag drog nog lite förhastade slutsatser. Hade lite bakfokus, trots att jag försökt justera det flertalet gånger, dock inte efter konstens alla regler.
Faktum verkar dock kvarstå att fokuspunkten i mitten inte hamnar exakt i centrum av bilden.
 
Tack för svaren.
Jag drog nog lite förhastade slutsatser. Hade lite bakfokus, trots att jag försökt justera det flertalet gånger, dock inte efter konstens alla regler.
Faktum verkar dock kvarstå att fokuspunkten i mitten inte hamnar exakt i centrum av bilden.

Men fokuspunkterna sitter inte i objektivet, utan i kameran. Om fokus hamnar ocentrerat när du använder mittpunkten så sitter AF-sensorn i kameran snett.

Om det däremot endast uppträder med det här objektivet så är det bak/front-fokus, och därför upplevs ocentrerat.
 
@Johnas : Jag förstår inte heller vad du menar. Du behöver ge mer information, se förslag i tidigare inlägg på tester man kan göra.

Lägg även upp exempelbilder (gärna i JPG+RAW) på tex Dropbox på ovanstående föreslagna tester. Exempelbilder är mer eller minre ett måste för att kunna hjälpa dig vidare.

Beter sig Sigma 30mm objektiv lika märkligt på andra kamerahus än ditt 50D?
Är det BARA ditt Sigma 30mm objektiv som beter sig märkligt på ditt 50D hus? Fungerar andra objektiv fint på ditt 50D hus?
 
@Johnas : Jag förstår inte heller vad du menar. Du behöver ge mer information, se förslag i tidigare inlägg på tester man kan göra.

Lägg även upp exempelbilder (gärna i JPG+RAW) på tex Dropbox på ovanstående föreslagna tester. Exempelbilder är mer eller minre ett måste för att kunna hjälpa dig vidare.

Beter sig Sigma 30mm objektiv lika märkligt på andra kamerahus än ditt 50D?
Är det BARA ditt Sigma 30mm objektiv som beter sig märkligt på ditt 50D hus? Fungerar andra objektiv fint på ditt 50D hus?

Läs mitt första inlägg, så får du svar på dina frågor.
Bildexempel och utförligare förklaring kommer senare.
 
Läs mitt första inlägg, så får du svar på dina frågor.
Bildexempel och utförligare förklaring kommer senare.

Tack! Tusan, jag tyckte jag läste ditt första inlägg toknoga - men uppenbarligen missade jag halva innehållet. Får läsa lite noggrannare i fortsättningen.

Men då har vi begränsat oss ganska kraftigt. En gissning kan vara att din 50D har sina fokustoleranser maximalt åt ett håll och ditt Sigma har fokustoleranser maximalt åt samma håll - då kan feltoleranserna bli märkbara.

Ska bli intressant att se exempelbilderna. Prova gärna och se om du får samma fenomen när du fokuserar med LiveView (du bör rimligtvis inte få det).
 
Då ska vi se...
Har microjusterat totalt 8 steg och tycker jag hittat rätt fokus. Så fokus är inte problemet längre.

Här har jag fotat med full öppning från cirka 50 cm avstånd.
I fokuspunkten i mitten har jag satt gubben i mittens vänstra öga (från mig/oss sett).

Har gjort några skärmdumpar från DPP där jag valt av även visa fokuspunkternas placering.
https://www.dropbox.com/s/93p0u60k88o0g5z/IMG_4868_full_af.jpg

https://www.dropbox.com/s/lckz7fu25kvhfka/IMG_4868_center_af.jpg

Här är råfilen.
https://www.dropbox.com/s/11woxyocjqsjtoz/IMG_4868.CR2

Centrum på den färdiga bilden överensstämmer alltså inte med centrum i min sökare när jag tar bilden. Jag satte inte fokuspunkten mitt mellan ögonen utan på det vänstra ögat.

(Jobbar 55-timmars veckor just nu så jag kanske förklarar detta som en kratta pga trötthet)
 
Ok, då börjar det klarna. Fokus sitter ju helt rätt - inga probem där precis som du nämner.

Låter ju som att mattskivan inte sitter riktigt rakt. Fast detta borde ju synas med alla objektiv.

Så om du tar ett annat objektiv och gör om exakt samma sak - hamnar då fokusrutan från DPP mitt i gubbens vänstra öga?

EDIT : Nu sträcker ju sig AF kors-sensorerna en bit utanför den rutan som visas i sökaren så problemet är inte så farligt.
Men provade själv hur noggrannt DPP visar upp placeringen av fokuspunkterna och det stämde precis hur jag såg det genom sökaren. Inga avvikelser av den typen som TS ser, så något skiljer sig ju.
 
Börjar bli pinsamt detta. Kanske bäst o ta bort hela tråden? :)
Testade med mitt Tamron 28-75 och hade samma fenomen då.
Har aldrig sett det tidigare. Kan det vara något som sitter löst i kamerahuset?

Det är ju inget allvarligt problem just nu, men har även fått känslan av att jag behöver ändra microjustering då och då. Skulle detta kunna hänga samman på något vis?
 
Börjar bli pinsamt detta. Kanske bäst o ta bort hela tråden? :)
Testade med mitt Tamron 28-75 och hade samma fenomen då.
Har aldrig sett det tidigare. Kan det vara något som sitter löst i kamerahuset?

Det är ju inget allvarligt problem just nu, men har även fått känslan av att jag behöver ändra microjustering då och då. Skulle detta kunna hänga samman på något vis?

Det finns en möjlighet att skivan med de röda markeringarna som sitter i kamerahuset (inte att förväxla med mattskivan) inte sitter som den ska.
Markeringarna har inget med objektivet att göra. Objektivet verkar fungera bra.
Sen är det så att AF-sensorerna är mycket större än de röda markeringarna. Särskilt den korslagda sensorn i mitten. Den kan "limma" på i stort sett vad som helst som har hög kontrast i mittpartiet av bilden.

Om AF-systemet:
http://www.the-digital-picture.com/photography-tips/Canon-EOS-DSLR-Autofocus-Explained.aspx
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.