Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Otydliga bilder !!

Produkter
(logga in för att koppla)
För min del var det en del av min utveckling som fotograf.

Steg 1: Ta skarpa bilder - medvetet, dvs inte bara på tur

Steg 2: Inse att skärpa inte är allt

Steg 3: Lära sig kontrollerad oskärpa och "lagom" skärpedjup

Steg 1 och 2 gick över på cirka 1 år, steg 3 har jag fastnat i... :)

// Lazze
 
Jag kan bara konstatera att enligt trådskaparen så gör jag bra bilder men enligt resten gör jag dåliga. Kan bero på att jag bara har en kompaktkamera och har därför inte någon större oskärpa att laborera med. Eller som jag såg i en annan tråd:
- "en bra fotograf skaffar sig den utrustning som krävs"

Jag har insett att jag är kass. SNYFT!
 
Rickrock skrev:
Kan man säga att någon annans bild är dålig? Kom ihåg att all tolkning sker i betraktarens hjärna. =)

Så sant, så sant. Och precis som jag skriver...
"Det betyder inte att bilden inte har ett berättigande utan bara att jag inte förstår den.
 
torhan skrev:
Men, varje gång jag surfar runt lite bland fotosidans bilder så träffar jag på meningslösa och enligt mig intetsägande bilder utan budskap. Det får anses som ofta.

Att läsa detta gör mig faktiskt lite deprimerad. Jag antar att jag gör bäst i att vänta (ett år eller så kanske) med att ladda upp någon bild till fotosidan tillsdess att jag utvecklat ett bildspråk.
Jag är tyvärr fortfarande koncentrerad på att lära mig ta bilder som ser ut som det var tänkt med avseende på t ex skärpa, ljus och färger. De bilder jag är mest stolt över får väl tillsvidare nöja sig med en plats på väggen ;)
 
torhan skrev:
Det kanske finns för många blåklockebilder som är för lika varandra. Blåklockefotograferna kanske borde utveckla sig och vad är då bättre än att dra till med en rejäl dos oskärpa. I alla fall ett försök.

Ehhh..hmmm...och det gäller väl knappast andra kategorier inom foto ...?? Naturfoto i övrigt tex. Hur många bilder där liknar inte varandra ?!! ;)

Jag förstår inte varför man måste göra något som älskas av alla. Hur tråkig vore väl inte världen då. För mig är samspelet mellan färg , form och ljus det viktiga. Att bilden är skarp eller inte kommer inte på någon hög plats i prioriteringslistan. Magkänslan som bilden i sin helhet ger mig är det viktiga.
Sen är det ju så att jag inte älskar alla såna bilder heller. Men jag tycker att det finns plats i världen för dom ändå :)

Carola (som hojer en röst för fotoinspiration i alla rikningar )
 
Hihihih

Läser denna tråd med ett stort leende. I mina album är nog 90 % av bilderna oskarpa blommor och annat jox. Det är liksom mitt sätt att utrycka det jag ser, inte avbilda. Det jag har så himla svårt att förstå är varför man bryr sig, om man inte gillar det.... hoppa över det man inte gillar och titta på det man gillar. Det är enkelt för mig. Bara för att en sak inte passar mig personligen behöver det ju inte vara fel eller ???
Marlene
 
Bajsiga underkläder får mig att må illa, usch!!Jag kan tycka att medvetet oskarpa bilder ofta kan vara vackra, men något som jag däremot är riktigt trött på är trädstammar som är suddiga på höjden! Känns som att alla "naturfoto-wannabe" MÅSTE ta en sån bara för att Terje har taigt en. Det finns säkert tusen såna här, jag kan bara inte fatta vad som är så kul med en det... Så tycker jag, jag har säkert retat upp en hel hög så döda mig inte =)
 
Klart det är en form av konst , har upphovsmannen dvs konstnären tagit bilden så har han "skapat " ett konstverk , sen om det är intressant är det väl upp till den som konsumerar konsten att avgöra.

mvh Ale
 
clumba skrev:
men något som jag däremot är riktigt trött på är trädstammar som är suddiga på höjden! Känns som att alla "naturfoto-wannabe" MÅSTE ta en sån bara för att Terje har taigt en. Det finns säkert tusen såna här, jag kan bara inte fatta vad som är så kul med en det... Så tycker jag, jag har säkert retat upp en hel hög så döda mig inte =)

Nä då inte döda bara skada lite !!
hahah jag har suddiga träd både på höjden längden och tvären. Men faktiskt inte för att Terje har tagit sådana utan för att träd är ett mycket bra motiv att träna på och lära sig att behärska tekniken. Björkar på höjden är oftast lättast att få till så oskärpan blir "mjuk"
Någonstans måste ju alla börja.
 
En rolig sak jag märkte var att efter Terjes föredrag på fotomässan på elmia i våras så kom det upp en massa såna bilder... Så, nu släpper jag det, ni vet vad jag tycker.
 
FS har idag drygt 56 000 medlemmar. Att alla dessa skulle tycka lika om det ena eller andra i fotoväg är väl knappast troligt, ej heller eftersträvansvärt.

Så varför bry sig? Vill folk ta bilder i den ena eller andra stilen är det väl ok. Eller om man vill "härma" den ena eller andra fotografen för att man gillar dennes stil.

Så länge inte någon försöker tvinga mig att gilla det ena eller det andra ser jag inget problem med trädstammar, suddiga blåklockor, landskapsbilder skarpa som rakblad eller en katt som slickar tassen...
 
Det hela gäller väl att hitta sitt "fotografiska språk" som man vill uttrycka sig på.
I denna kategori är du helt klart en stor inspirationskälla Marlene ;)
 
clumba skrev:
En rolig sak jag märkte var att efter Terjes föredrag på fotomässan på elmia i våras så kom det upp en massa såna bilder... Så, nu släpper jag det, ni vet vad jag tycker.

Det är kanske inte så konstigt i så fall... Det kallas inspiration.

Den som fått mig att börja med suddiga bilder är
Erik Malm
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=17948
Han är mycket duktig på den tekniken.


http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=142036

Här är en av mina första suddiga träd :))
Nåja alla blir saliga på sin tro och så länge folk fotar det de gillar och själva känner att de skapar något är det frid och fröjd tycker jag.
 
redrosie skrev:
Det hela gäller väl att hitta sitt "fotografiska språk" som man vill uttrycka sig på.
I denna kategori är du helt klart en stor inspirationskälla Marlene ;)

Carola ! Kan det ha med efternamnet att göra :))
Det var snällt sagt.
 
vem fotar bajsiga underkläder?någon på fs? :D


eller syftades det på projektet där nersölade kalsonger skulle anknyta till de avrättade i USA?(som för övrigt var ett bra konstprojekt enligt mig)
 
Runo skrev:
Ett förtydligande bara impressionismen kom i slutet av 1800-talet. Jag vet inte om man kan jämföra mina exempel ovan med Degas, Monet och Renoir det är nog att ta i. När man ser något av de så ser man fortfarande vad det föreställer. Vi får nog prova att lägga in suddiga blåklockor och liknande i en annan ism ;-)

Faktum är att för mig är det just denna ism som är inspirationen. Ett mål i mitt fotande av suddiga blåklockor och annat oskarpt naturtjaffs är att uppnå just den impressionistiska känslan. Jag kan garantera att det är svårt men rasande roligt. Tekniken är faktiskt inte bara att viffta runt med kameran och hoppas på det bästa ( en kommentar som man tyvärr ibland hör)

Jag har lååååång väg kvar innan jag är nöjd med den suddiga tekniken. Men faktiskt det krävs MYCKET jobb och många bilder som inte funkar.
 
Lite lustigt att någon faktiskt blir upprörd eller depprimerad av att någon annan säger att han ofta stöter på bilder han tycker är dåliga.
Med så stor genomströmmning av bilder är det nästan självklart att merparten av alla tittare tycker många bilder är ointressanta...själv hittar jag kanske ett par bilder jag gillar när jag kommer hit och tittar igenom "nya bilder senaste veckan".

Det säger ju inget annat än att min smak inte sammanfaller med dem som laddat upp bilder i detta tidsintervall.
 
Det är bara att lära sig leva med kopior, stereotyper, upprepningar osv. Faktum är ju trots allt att ett av de bästa sätten att lära sig fota är att kopiera verk man tycker om. Det ger insikt i ett skapandeförfarande som man sedan förhoppningsvis kan böja, vända och snurra på för att skapa något eget och kanske lite mer nyskapande.
Dock kan jag VERKLIGEN inte förstå hur de bilder som var bland de som flest röstat på i Photoshop Elementstävlingen kunde få så många röster. Några av dem är klart bra, men KOM IGEN nu, hur kan man få röster om man illustrerar vatten genom att fota... ja jag säger ingenting utan låter er själva få ha era egna åsikter om vad som är kopior, stereotyper, upprepningar osv.

http://www.fotosidan.se/contest/view.htm?ID=72304

För övrigt anser jag att oskärpa är fotografens ovän ända till man lärt känna honom väl. ;o)
 
elva skrev:
Lite lustigt att någon faktiskt blir upprörd eller depprimerad...

Bra sagt. Jag känner mig träffad och förstår att jag överreagerade. Efter att läst den här tråden ett par sidor kändes det som de mer erfarna fotograferna hade en åsikt av typen: "Nybörjare, bemöda er icke." Att vi skickar in bilder skulle alltså vara slöseri med våran och andras tid.

Jag tror det beror på diskussionen om vad som är konst eller inte och jakten på budskap i bilder. Detta lägger ribban väldigt högt för en liten nybörjare som jag.

I vilket fall som helst har jag tänkt om. Jag tänker inte vänta ett år med att ladda upp bilder. När jag vill visa något kommer jag att göra det och precis som alla andra räkna med hjälp av er som är mer erfarna för att bli bättre.

Kom bara ihåg att vi nybörjare har höga krav på er som är bättre. Det måste väl vara bättre att inleda en diskussion med fotografen om bilden ni inte förstår än gnälla i en tråd om otydliga bilder?

Den här tråden har förresten fått mig att prova ta bilder på träd som är suddiga på höjden. Det var mycket roligt, men tillsdess att jag lyckats riktigt bra tror jag ni kommer slippa se dem ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.