Annons

Otus testad av Dxo!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är utan tvivel ett av de bästa objektiven som någonsin tillverkats ! Var inne på Lenstip och tittade hur Otusen presterar på bländare 1.4 och 2. Faktum är att min Sigma 35:a är skarpare på dessa bländare...!!! Dock ska sägas att Otus satt på en Nikon och Sigman på en Canon men likaväl stor respekt till Sigma för denna underbara 35:a :)

Det är ett intressant objektiv detta (som jag i o f s aldrig kommer köpa). F u skärpan kan jag tänka mig att bokehn blir något aldeles särskilt - blir spännande att se. Sedan är ju förstås frågan huruvida labbskärpan kommer translatera till verkligheten - för full nytta av skärpan krävs ju att fokus sitter exakt. Det blir svårt i annat än stilla motiv med manuell fokus så det är för studio och viss naturfoto man kan dra full nytta av den. Det blir kanske ett lite snävt användningsområde för många. Men en pärla för vissa.

Det är utan tvivel ett av de bästa objektiven som någonsin tillverkats ! Var inne på Lenstip och tittade hur Otusen presterar på bländare 1.4 och 2. Faktum är att min Sigma 35:a är skarpare på dessa bländare...!!! Dock ska sägas att Otus satt på en Nikon och Sigman på en Canon men likaväl stor respekt till Sigma för denna underbara 35:a :)

Dxo mäter på ett annat sätt, de använder sig av begreppet Perceptual Megapixels (P-Mpix) vilket enligt dem är lättare att inuitivt förstå. Sigmas nya 35mm glugg presterar 23 P-Mpix med D800 vilket är mycket bra. Om man jämför med Nikons nya 58mm glugg som scorar 18 P-Mpix med D800 som kostar 15000:- så råder det inga tvivel om att Sigman är väldigt prisvärd. Lite konstigt bara att Fotosidan Magasin i sitt senaste specialnr bara gav Sigman betyget 4 i skärpa.

De kan ju ha fått ett sämre exemplar av Sigman. Det är inte helt ovanligt att de lider av diverse problem med ojämn skärpa.

Det är ett intressant objektiv detta (som jag i o f s aldrig kommer köpa). F u skärpan kan jag tänka mig att bokehn blir något aldeles särskilt - blir spännande att se. Sedan är ju förstås frågan huruvida labbskärpan kommer translatera till verkligheten - för full nytta av skärpan krävs ju att fokus sitter exakt. Det blir svårt i annat än stilla motiv med manuell fokus så det är för studio och viss naturfoto man kan dra full nytta av den. Det blir kanske ett lite snävt användningsområde för många. Men en pärla för vissa.

Ja, man får nog bygga upp sitt självförtroende i manuell fokusering rejält om man skall köpa det objektivet. Kul dock att de har lyckats så bra!

Hej !

Dxomark har jag aldrig riktigt förstått mig på. Photozone och Lenstip är de två bästa sidorna att jämföra objektiv på för mig personligen. Håller med om att det var mycket konstigt att bara ge en 4till Sigman i Fotosidan magasinet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar