Annons

otroligt irriterande!

Produkter
(logga in för att koppla)

Pollock

Aktiv medlem
Jag använder normalt min laptop för bildredigering och bildupplägg på Internet. Jag var medveten om att bilderna blir något ljusare på min laptop(p g a av hög ljusstyrka, tror jag) och har även sett det då jag tittat på bilderna på min stationära dator (med en 21" tft-skärm). Nu tittar jag på bilderna på en iMac och ser att mina bilder som jag har på min profil på fotosidan är alldes, alldes för mörka, knappt igen-kännbara med dem som visas på laptopen...

har även ni detta problem? Är mina bilder för mörka i era ögon/(datorskärmar)? Vad är bästa sättet att lösa problemet? för nu skäms jag över mina bilder på fotosidan.
 
Tittade väldigt hastigt - måste flyga iväg om några sekunder. Nu hittade jag bara tre bilder av dig på din hemsida, varav två var solnedgångsmotiv. Dessa kan man ju aldrig veta hur du själv har tänkt det, men den svartvita bilden ser normal ut på min skärm (vilken inte är någonting märkvärdigt, utan en simplare skärm av den typ som brukar följa med ej alltför dyrbara datorpaket. Vill reservera mig för att min skärm kanske också behöver kalibreras...
 
Vad har du för laptop? Vanligtvis kan man göra en kalibrering genom att gå in i inställningarna för bildskärm. Det gäller både Windows och OSX...det brukar gå till som så att man får dra ett par reglage hit och dit som går ut på att hamna så nära ett standardvärde som möjligt.
 
Pollock skrev:

.
.Är mina bilder för mörka i era ögon/(datorskärmar)? Vad är bästa sättet att lösa problemet? för nu skäms jag över mina bilder på fotosidan.

Nej jag tycker inte de ser för mörka ut. Och då sitter jag vid en skärm som jag vet är något mörk. Tycker dessutom att dina tre bilder är bra. Adobe har väl något som heter Adobe gamma man kan använda.
 
Ska man ha sin monitor riktigt rätt så får man investera en eller två tusenlappar i en riktig kalibrator.

Ska man ha sin monitor hyfsad kan man "dra i spakarna" med hjälp av ett program, t.ex. QuickGamma eller Monica.

Länkar till de programmen, plus enorma mängder annan information, finns på
http://normankoren.com/sitemap.html
(första länken under avdelningen Technique)
 
jag har googlat runt lite men hittar ändå inte. finns adobe gamma i CS3 eller måste man köpa programet separat?
 
..tror det ligger inbäddat i 3'an...det gjorde det i alla fall i de äldre versionerna...

Har du PS så bör du hitta det under kontrollpanelen.. INTE i Adobe mappen...

/M
 
menar du att det ligger i själva kontrollpanelmappen eller att man går kontrollpanelen ---> display ---> settings ---> advanced ---> color mangement? När man går in där kan man välja olika "färgscheman" men skärmen tycks inte ändras då man byter samt att de två photoshop alt som finns där är för skrivare(står det när man försöker välja det).
 
om du kikar i kontrollpanelen och visar den i "klassiskt läge" så ser du en ikon för gamma. Det är bara att testa, inte alldeles lätt att få rätt fäger med det men det är värt ett försök. Lycka till!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.