Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Otillåten publicering

Produkter
(logga in för att koppla)

costas

Medlem
Jag fotograferar åt en fotbollsklubb och lägger upp bidlerna på deras flickr site.

Nu är det www.knappnytt.nu som har tagit en bild om manipulerat den med text och lagt in den i i någon flashanimation och de vägrar ta bort den utan de säger "

nyhoo, jag sitter här och googlar lite och tittar i "Lärobok i Immatrielrätt" från Nordsteds Juridik, och upphovsrättslagstiftningen verkar rätt klar på punkten att man får använda andra, offentliggjorda, konstverk (ditt foto, Costas) som delar i andra konstverk, så länge dessa uppnår verkshöjd (vilket knappnytt gör). Detta verkar, enligt min bok, vara mer sant ju längre ifrån man kommer orginalverkets media - flashfilm ligger rätt långt ifrån ett fotografi.

Angående era familjemedlemmar så borde ni kanske tänkt på det innan ni offentliggjorde fotografiet, som nu (enligt min tolkning) är ett offentliggjort konstverk.

Visserligen kan fotografier klassas som personuppgifter och således kan det här falla under PUL, men knappnytt sitter säkrt i båten på det området:
http://www.pul.nu/pulsaker.htm"



förlorar jag äganderätten bara för den är på flickr?

snälla hjälp mig, folk har blivit sårade och ledsna av texten på bilden och jag vet ej vad jag ska göra
 
costas skrev:
Jag fotograferar åt en fotbollsklubb och lägger upp bidlerna på deras flickr site.
Detta verkar, enligt min bok, vara mer sant ju längre ifrån man kommer orginalverkets media - flashfilm ligger rätt långt ifrån ett fotografi.

Deras begrepp om vad upphovsrättslagen stadgar verkar ligga rätt långt från verkligheten. Det spelar ingen roll överhuvudtaget om det är som en flashfilm eller som en stillbild.

Det gjorde det före 1994, så de kanske sitter med en gammal bok.

Stefan
 
De har en viss rätt i att de får använda bilden, men då ska så vitt jag vet den ursprungliga skaparen/fotografen nämnas eller refereras till, sen är det en tolkningsfråga huruvida det är någon form av "collage" eller inte. Har inte sett bilden.

Men om du anser det kränkande har du rätt att få bort det enligt just upphovsrättslagen, eller?:

"3 § Då exemplar av ett verk framställes eller verket göres tillgängligt för allmänheten, skall upphovsmannen angivas i den omfattning och på det sätt god sed kräver.
Ett verk må icke ändras så, att upphovsmannens litterära eller konstnärliga anseende eller egenart kränkes; ej heller må verket göras tillgängligt för allmänheten i sådan form eller i sådant sammanhang som är på angivet sätt kränkande för upphovsmannen.
Sin rätt enligt denna paragraf kan upphovsmannen med bindande verkan eftergiva endast såvitt angår en till art och omfattning begränsad användning av verket."
 
Mike Ozer skrev:
De har en viss rätt i att de får använda bilden, men då ska så vitt jag vet den ursprungliga skaparen/fotografen nämnas eller refereras till, sen är det en tolkningsfråga huruvida det är någon form av "collage" eller inte.

Om det inte är en radikalt omarbetat bild måste de ha tillstånd från upphovsmannen.

Stefan
 
Nja, det beror lite på sammanhanget i framställningen, men såg att man inte får "återge det i digital form" enligt upphovrättslagen om det var i form av "kritisk framställning" ;-) Men för att svara på den ursprungliga frågan: Upphovsrätten ligger fortfarande hos dig som framställare av verket.
 
Hej!

Om de visar en bild där en person kan kännas igen och om de dessutom har en text som är kränkande borde det falla under PUL.
Vad jag inte förstår är vad han menar med "Visserligen kan fotografier klassas som personuppgifter och således kan det här falla under PUL, men knappnytt sitter säkrt i båten på det området:
http://www.pul.nu/pulsaker.htm"
Menar han att han har ett utgivningstillsånd så att han inte behöver bry sig om PUL? I sånt fall ska han ju följa de etiska reglerna för press, radio och TV. Har han då visat en bild på någon som kan kännas igen + att det är en text till bilden som kan kännas kränkande borde personen kunna PO anmäla sidan. Rätta mig om jag har fel.

Mvh

Peter
 
Mike Ozer skrev:
Nja, det beror lite på sammanhanget i framställningen, men såg att man inte får "återge det i digital form" enligt upphovrättslagen om det var i form av "kritisk framställning" ;-)

Upphovsrätten ger en upphovsrättsinnehavare ensamrätt till att mångfaldiga och sprida ett verk

2 § Upphovsrätt innefattar, med de inskränkningar som föreskrivs i det följande, uteslutande rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra det tillgängligt för allmänheten, i ursprungligt eller ändrat skick, i översättning eller bearbetning, i annan litteratur- eller konstart eller i annan teknik.

Lägg märke till att det heter »i ursprungligt eller ändrat skick«.

Stefan
 
rättvisan har segrat


Hej Costas!

Har nu hört tillbaka från vår lagvrängare och hört vad som gäller - kort sagt har du rätt och vi kommer att plocka bort bilden idag (onsdag).

Pga. att bilden syns i sin helhet och är omodifierad (med undantag för bildtexten, möjligtvis) så gör det att vi behöver ditt tillstånd att använda bilden.

Ursäkta att det dragit ut på tiden, och jag ber om ursäkt om du blivit kränkt. Vi är inte otrevliga och jävliga killar som sätter sig på tvären i allt, vi bara blir det när folk hotar med polisanmälning och stämning det första de gör.

tjohej
/Mattias
 
jo, angående en bild jag la upp, som föreställde en snubbe med ett rör upp i röven. Jag la in den i fine art nude och tänke röra om lite i grytan men bilden försvann efter ett par dagar.
Och det jag undrar är om den finns möjlighet att typ anmäla en bild?

Ludvig
 
Ludvig Helin skrev:
jo, angående en bild jag la upp, som föreställde en snubbe med ett rör upp i röven. Jag la in den i fine art nude och tänke röra om lite i grytan men bilden försvann efter ett par dagar.
Och det jag undrar är om den finns möjlighet att typ anmäla en bild?

Ludvig

Ja det står ju såhär under alla bilder

"Tycker du inte att bilden följer reglerna; rapportera den till oss på redaktionen istället för att uttrycka det i en egen kommentar! För kommentarer som inte följer reglerna, använd knappen vid kommentaren för att rapportera den."
 
Ludvig, vad jag förstår ska du i detta fall även få ett medelande av den administratören som har plockat bort bilden - kollat e-posten?

Detta var i allafall förfarandet när personer har fått sina bilder bortplockade och skrivit om det i tidigare trådar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.