Annons

Otillåten publicering

Produkter
(logga in för att koppla)

Lurch

Avslutat medlemskap
Två morgontidningar har publicerat en av mina bilder på en idrottspersonlighet, de har troligen fått bilderna av henne. Jag har fått byline men har aldrig sagt att någon annan än idrottaren får använda bilderna.

Båda tidningarna har ca 25000 ex i upplaga men jag vet inte om bilden publicerades i pappersupplagan, har bara skärmdumpar från hemsidorna. Kan man kolla i efterhand om det kom med i pappersupplagan?

Vad ska jag fakturera?

Två morgontidningar har publicerat en av mina bilder på en idrottspersonlighet, de har troligen fått bilderna av henne. Jag har fått byline men har aldrig sagt att någon annan än idrottaren får använda bilderna.

Båda tidningarna har ca 25000 ex i upplaga men jag vet inte om bilden publicerades i pappersupplagan, har bara skärmdumpar från hemsidorna. Kan man kolla i efterhand om det kom med i pappersupplagan?

Vad ska jag fakturera?

Bibliotek brukar ha och spara morgontidningar så att du kan alltid kontrollera på ett sådant om de publicerades i pappersbilagan. 25K ex i upplaga låter inte som direkt små tidningar så det blir noginga problem att få tag på.

Vems är felet i denna situation? Fotografens kund (idrottaren) som tillåtit/spridit bilderna vidare utan tillåtelse eller tidningen som publicerat bilden utan rättighet/tillåtelse?

Vems är felet i denna situation? Fotografens kund (idrottaren) som tillåtit/spridit bilderna vidare utan tillåtelse eller tidningen som publicerat bilden utan rättighet/tillåtelse?

Tidningen ska i princip kolla med fotografen och inte lite på vad den som lämnar över bildern säger - det är dock sällan praktiskt möjlig.
Om tidningen anser sig vara vilseledd av idrottaren får de i sin tur kräva denne på pengar om de vill.

Normalt arkivbildspris är 750 kronor ex moms per publicering i dagspress.

Sen kan man fundera över om alla mänskliga misstag ska resultera i en faktura.

Jag kanske ska förtydliga att tidningen _eventuellt_ har fått bilden av idrottaren, de kan även ha tagit den från hennes blogg. Min byline finns vid bilden i bloggen.

Min åsikt är att de skulle ha kollat med mig, men jag tänker såklart ha en dialog med dem. Det känns lite väl tjurigt att omedelbart skicka en faktura.

Tack för siffran froderberg!

Sen kan man fundera över om alla mänskliga misstag ska resultera i en faktura.

Tycker inte det kan kallas mänskliga misstag när folk borde vara jävligt kompetenta på en dagstidning. Det ska självklart skickas en saftig faktura. Annat om det hade varit en liten idrottsförening eller liknande, då kan det handla om mänskliga misstag.

Glöm för guds skull inte att ta print-screen o spara på alla sidor där bilden syns. Annars kommer de bara ta bort bilden och sedan förneka. Tidningar är inte att leka med.

Tycker inte det kan kallas mänskliga misstag när folk borde vara jävligt kompetenta på en dagstidning. Det ska självklart skickas en saftig faktura. Annat om det hade varit en liten idrottsförening eller liknande, då kan det handla om mänskliga misstag.

Mitt uttalande var generellt och en uppmaning till att först analysera, sen agera utifrån vad som hänt i det specifika fallet. Att vara principfast är sällan så smidigt.

Vi vet inte vad idrottspersonen sagt till tidningen. Om jag får en produktbild från Canon så ringer jag inte och kollar vem som tagit den och om det är okej att publicera den även om du anser att jag borde det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar