** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

otillåten publicering av bilder osv

Produkter
(logga in för att koppla)

d.seestrand

Aktiv medlem
Hejsan. Jag hamnade i ett dilemma som jag tänkte att ni kanske skulle kunna hjälpa mig att reda ut.

Jag fotograferade ett band (musik) vid en tillställning i höstas. Senare gav jag min tillåtelse att musikklubben som arrangerade spelningen skulle få publicera bilderna på sin hemsida. Så långt inga problem.

Nån månad efter spelningen mailade jag ett av banden för att se efter om de var intresserade av några av de bilder som jag tagit på dem. Jag nämde i mailet att de självklart har rätt att njuta av bilderna hemma på sin egen dator men att jag ville ha ersättning om de publicerades på något sätt.
Jag fick svar omgående där de skrev att "någon" hade mailat bilderna till dem och att de därefter publicerade två av dessa på internet i sin tourguide/hemsida. Jag tittade efter och visst, där på deras hemsida fanns två av mina bilder.

Bandet erbjöd sig att ta bort bilderna om jag så önskade och undrade om jag ville ha något/pengar ifall de använde nån bild som pressbild (tex i nån skiva, i tidningar etc).

Hur skall jag gå vidare?

Rätt skall vara rätt men jag undviker helst att komma på kant med bandet då det kanske skulle kunna förstöra(?) mitt rykte som klubbfotograf

Mvh daniel

Ok. De har alltså på något sätt (hur är irrelevant) fått tag på bilderna från klubbens hemsida och publicerat två av dem på sin webbsida. Redan där har du något att kräva ersättning för, under förutsättning att du har säkrat bevisning. Frågan är bara om du vill gå på så hårt?

Vad har du för mål med ditt fotograferande? Vill du dra runt och plåta band på klubbar, mest för ditt eget höga nöjes skull? Vill du utveckla en rörelse och tjäna stora (nåja) pengar på det?

Jag skulle personligen vara ganska snäll med webbpubliceringen (som de redan har gjort sig skyldiga till) men klargöra att jag definitiv ville ha ersättning för annan användning.

Tryck på skivomslag och liknande eller på t.ex. affischer är ju inte småpotatis och bör definitivt ersättas.

När det gäller "pressbilder" så brukar väl det avse bilder som läggs ut och är fria för tidningar att använda om de ska skriva något om bandet. Nu beror det som sagt på ambitionsnivå och vad det är för band men jag skulle inte släppa iväg en bild som pressbild utan ersättning (antingen på så sätt att tidningen får betala) eller någon form av engångssumma för att de läggs upp fritt tillgängliga. Dock lär ju allt som läggs upp som "pressbilder" vara att anse såsom fritt för vem som helst (medier) att använda.

Jag sysslar ju inte med sånt här själv så andra får väl fylla i när det gäller vilka ersättningar som kan vara rimliga och framför allt, ekonomiskt realistiska för din framtida verksamhet.

Jag skulle nog låta dom behålla bilderna på webben mot att ditt namn kom med rätt tydligt i anslutning till bilden. Sen kan du ju nämna att om dom gillar bilderna och vill ha fler bilder så går det ju att fixa en bra deal med dig. Alternativt att du får fotopass till scenkanter, ev, backstage om det är sådana klubbar.

Vill dom inte publicera ditt namn i samband med bilderna så kan dom ta ner bilderna.

Vidare användning av bilder bör du definitivt nämna att du vill ha ersättning för, speciellt om det är saker som genererar pengar för bandet såsom i skivomslag eller rena pressbilder, publicitet är ju inte direkt billigt det heller, även om det kanske inte är i valuta i fysisk form.

Jag tror man tjänar mer i längden på att vara schysst(inom gränser såklart) än att försöka pressa pengar hit och dit. Speciellt om du ska finnas inom samma miljöer och så. Många band känner ju andra band och så vidare.

Så här står det på www.bus.se

Hur får jag använda ett konstverk som jag äger?
Upphovsrätten följer inte med äganderätten. Det innebär att en ägare av ett konstverk inte har rätt att återge verket i t ex broschyrer eller på vykort om man inte har avtalat annat med upphovsmannen. Det gäller för såväl museer som privatpersoner. Däremot får ägare av ett konstverk visa verket offentligt utan tillstånd från upphovsmannen.

och då tänkte jag så här. Bandet i sig är ett verk eller en skapelse som kan liknas vid ett konstverk och där med borde liknande en liknande lag gälla för bilder på ett band samt vad man får göra med dessa bilder.

Det är som sagt min gissning, men det står nog nått om detta på denna sida.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar