Annons

otillåten användning av bild, hårda eller mjuka tag?

Produkter
(logga in för att koppla)

HCM

Medlem
hej alla,

för det första: tack för forumet som är en djup informations och inspirationskälla för mig!

lite om mig i all korthet: 37år och just nu på väg att försöka tjäna den ena eller andra krona med mina foton. målet är inte att bli rik men att finansiera ett hobby som jag dagligen finner mer intresse i.

saken gäller -som så ofta- otillåten använding av en bild. jag har nog läst alla trådar om ämnet här, men nu har jag en etikfråga som ni säkert kan hjälpa mig med, rent mänskligt sett.

2004 har jag fotad en vitsippa. bilden blev bra tyckte jag. jag arbetar även för en lokal inntresseförening. jag la bilden på deras webbsida, såklart med mitt namn med.

av en slup upptäckte min fru bilden på en gammal webbsida av en lokal grupp av ett politiskt parti. sidan var gammal och inte 'officiellt' längre. den lag i en glömd mapp på deras webbyråns server.

jag kontaktade webbyrån som tog bort bilden under kvällen samma dag. i sitt vänligt svar förklarade webbmastern att denna sida var gammal, men bilden i fråga var även med på officiella sidan till partiets lokalgrupp under år 2006 och visades enligt hans uppgift ungefär ett 20tal gånger per vecka.

jag nöjde mig med detta, ställde inga financiella krav men ville att han tog bort bilden från lokala datorn, från servern och eventuella databaser/content management systemer och dgl.

en vecka senare lekte jag med google bilsökning och upptäckte att bilden låg ute igen. jag skrev ett mail, iget svar inom ett dygn, sedan skickade jag en faktura på ca 5000kr (enligt uppgifter här och i BLF's lista). samtidig underättade jag webbyrån att fakturan var på väg.

nu fick jag medarbetarens svar via mail som går ungefär så här (mycket förkortad):

-jag var samarbetsvillig vid första kontakt. sedan la jag ut en lokal kopia av bilden av ett misstag pga tekniskt okunnighet av ett nytt system. dessutom har min fru blivit inlagt på sjukhus så jag kollar inte mina mail dagligen. osv.-

det var alltså hans svar i korta drag.

djavulen i mig säger så här:
-vilken historia killen drar! nu ska du för en gångs skull vara stenhård. det är allvarligt med olaglig användning av bilder, och du (alltså jag) har inte gjort något fel utan den där mannen. och glöm inte: dem där pengarna motsvarar ungefär ett tamron vidvinkel zoom som du såååågärna ville ha, så att du kan komma vidare i din hobbyverksamhet och kanske någon gång bli en bra naturfotograf...

änglan i mig säger lite annat:
-ger dig nu. den där stackarn har gjort ett misstag. har du inte gjort nåt tabbigt någon gång? visa lite medkänslan även denna gång, för allt bra man ge bort kommer tillbaka någon gång. skriv honom att han ska glömma fakturan. pengar är inte allt.

jag lutar mot att ge mig eftersom bilden i fråga aldrig var tänkt som 'försäljningsbild'. vad säger ni som har upplevt sådant oftare och 'känner branschen'

hälsningar

christoph

Har du en leverantörsrelation att vara rädd om? Tror inte det...

Det KAN vara sakligt rätt att godta en förklaring av den här typen från någon som gjort affärer med dig, men knappast från en organisation som utan tillåtelse använt din bild.

Naturligtvis skall du vara stenhård. Det finns ingenting som heter "god tro" i upphovsrätt. Känner du dig girig eller elak för att du bevakar dina (men också alla andra fotografers) intressen, skänk pengarna till något gott ändamål, men glöm inte skatteffekterna.

Det finns ett talesätt som säger att en gång är en gång men två gånger ären (o)vana.

Du har redan varit tillmötesgående en gång och det tycker jag räcker. Speciellt när det gäller ett företag så borde de ha bättre koll.

mjuk knuff

en uppdatering:

vi kom överens med varandra att han ger några slantar till vårt fadderbarn, samt någon gåva till ett djurhem i 'bovens' hemstad. rent pedagogiskt har han nog förstått att han gjorde något allvarligt, så fotografkollegrnas intressen är skyddade också. han är nöjd, jag är nöjd, vårt fadderbarn får en fin födelsedagspresent och ett bättre tillvaro, några stackars övergivna djur får mat, han har lärt läxan. så ska det vara.

tack för er hjälp! :)

mvh
christoph

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar