ANNONS
Annons

Otäck bild, problem med D70

Produkter
(logga in för att koppla)

krisen

Aktiv medlem
Hur i hela friden kan det bli så här? Tycker inte det borde accepteras från en så pass dyr kamera.

Större version av bilden kan ses här: http://garaget.org/temp/DSC_0519.jpg (Hög komprimering!)

Nån som haft nått liknande?
 

Bilagor

  • felibild.jpg
    felibild.jpg
    22.3 KB · Visningar: 764
motljus

Det är för att du fotar i motljus. Husets pris spelar ingen roll, däremot kan optik vara olika väl behandlat för att parera ströljus. Tumregeln är att dyrare optik gör det bättre, men det finns undatag som med allt annat.

En del kan hjälpas upp med ett motljusskydd som du sätter längst fram på objektivet.

Edit: Hoppsan, jag tänkte inte på svarta fläcken, såg den mest som en skugga. Ja, det var märkligt och det kan bero på huset. Känns ändå motljusrelaterad.
 
Senast ändrad:
Objektivet är Nikkor AF 18-70 (kitobjektivet) och det satt motljusskydd på.

felet jag syftar på är inte ljusreflexen, utan den svartgröna fläcken genom hela bilden.
 
Senast ändrad:
Verkar som en del har fått det här problemet, främst på korta slutartider som jag förstått det.

Den här bilden är tagen med 1/1600 s och uppvisar samma fenomen.
Det är dock den enda bilden jag fått som är på det viset.
 

Bilagor

  • dsc_0061.jpg
    dsc_0061.jpg
    30.2 KB · Visningar: 399
Det verkar ju tyvärr vara ett problem med just den modellen som kanske är svårt att lösa utan något större ingrepp.

Jag skulle gissa att man i viss utsträckning kan undvika den effekten genom att använda ett kraftigt ND filter (som släpper igenom mindre ljus) när man fotografer under väldigt ljusstarka förhållanden.

Kanske inte en fullständig lösning, men det kan vara värt att testa. Ett sånt filter kostar inte många hundringar och är dessutom användbart i många andra situationer.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.