Annons

ostrukturerad fråga :S

Produkter
(logga in för att koppla)

elva

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag tänkte jag skulle starta något nytt för att få tillbaka fotoglöden.
Jag går inte in på det närmare eftersom jag skrivit en tråd om det i
"fotografering-annat"-forumet.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=13829
Nu är det så att jag behöver lite ny utrustning och bli av med lite gammal,
och där skulle jag uppskatta lite tankar och råd.

Jag har just nu en Nikon F90X som jag trivs med.
Jag har ett Nikon AF 50mm f 1.4 som jag också trivs med.

Utöver det objektivet har jag ett sigma 170-500 som jag inte har användning för.
(kan man få nåt för det?? tror det kostar 7-8000 nytt)
Också har jag ett nikon 35-105mm som jag känner att jag kan byta ut.

Vad kan jag tänkas behöva?
För er som inte läst mitt andra inlägg så är det mode/idé-bilder jag vill ägna mej åt.

Jag har en 500W och en 250W studioblixt med bouncer och paraply.


Det här inlägget blev lite rörigt men jag hoppas någon kan lista ut vad
för sorts råd och tips jag är ute efter.
 
Om det är mode som du verkjligen vill satsa på och inte bara för hobby, så är defenitift mitt tips att byta ut de gluggarna och lägga på 5000 och skaffa dig en bggad mellanformat.6*4,5 elller 6*7.mamaiya, pentax eller h-bladare.

Finns ingen modefotograf som bara kör småbild. Mellanformat funkar oxå vädigt bra till ide/produkt-bilder etc.

Det är mitt tips, speciellt då du har en del blixtar. Med mellanformataren har du i så falla alla möjligheter att ta precis vilka bilder som helst och en oerhörd kontroll att få slutresultatet precis som du vill ha det, eftersom du kan köra med poloroid innan.

lycka till/rille
 
Hej

Skall du starta om idag så borde du nog tänka mer än en gång om du inte borde titta på att gå den digitala vägen.

Att nyinvestera i analogtekniken kan behöva värderas mer än en gång.

Roine
 
Hmm.. Visst är det trevligt med större format men som någon annan skrev finns det viktigaste bakom kameran :)

Trivs du med F90:an så behåll den!

Sälj 170-500an om du kan. Satsa tex på en 80-200 / 85:a eller dyligt.
Satsa på bra ljusstyrka 2,8 eller bättre. Alltid bra att kunna ha kontroll över skärpedjupet.
 
Hmmm italienaren var helt ok, men skulle tippa på att de flesta bilderna som låg under fashion var med digitalaren, tycker fortfarande småbildsdigitalbilderna blir för platta. Däremot är det otroligt bra digitala bakstycken påväg till mellanformat som sägs vara hur grymma som helst.

Men daniel ville ha en ny utmaning, då tycker jag att just mellanformat är det. Digitalt tycker inte jag är det. Punkt. Även om jag måste erkänna att om jag var pressfotograf så skulle jag absolut köpa en Eos D10 eller liknande.

Men har man tid att arangera bilder och ställa in ljus så finns det inget som slår knivskärpan och finkornigheten som hos en bladare eller 6*7. men smaken är ju som baken....

Köpa en digitalkamera om man inte ska tjäna massor med cash är en dålig investering eftersom man måste köpa upp sig hela tiden..

Rille
 
Hejsan alla!

Tack för alla synpunkter hittills.

Jag har funderat på både mellanformat och digitalt.

Det som tar emot mest när det gäller mellanformat är att jag ganksa nyligen köpte en bra filmscanner, som jag inte är redo att skiljas från än.Annars skulle jag defenitivt vilja köra mellanformat.

När det gäller digitalt så vore det bekvämt, men jag känner mej alltför oinsatt i digitalkamerornas värld än sålänge, vad som gäller bildkvalitet och liknande. I och för sig inte så svårt att läsa in sig lite, men...

En viktig sak är just bildkvaliteten. Jag vill känna att jag verkligen vänder blad nu och då känns det viktigt att jag kan satsa 100% på att utveckla mitt fotograferande och inte vara begränsad (eller kunna skylla på) utrustningen.

tack igen för svaren hittills.

D.
 
Kvalitet...

Om du vill hålla maximal kvalitet på dina bilder, så är det definitivt inte den digitala vägen som du ska gå. Är du fattig som jag så borde du kanske nöja dig med din F90-X, och istället köpa en riktig proffsglugg till den istället.

Ska bli kul att se dina resultat längre fram!

Jag är själv intresserad av att plåta poserande människor. Det svåra tror jag är att hitta folk som är villiga att ställa upp!
 
Re: Kvalitet...

PerPula skrev:
Om du vill hålla maximal kvalitet på dina bilder, så är det definitivt inte den digitala vägen som du ska gå. Är du fattig som jag så borde du kanske nöja dig med din F90-X, och istället köpa en riktig proffsglugg till den istället.

Ska bli kul att se dina resultat längre fram!

Jag är själv intresserad av att plåta poserande människor. Det svåra tror jag är att hitta folk som är villiga att ställa upp!

TFP (Time For Print) är en underbar variant för detta. Modeller och Fotografer byter tjänster mot att alla får bilder att använda i marknadsföringen.

Titta t.ex. på www.modellbilder.com
 
Hej

Tackvare modellbilder.com har jag hittat modellerna jag fotat. Se tex min portfolio på fotosidan eller min hemsida.

Det fungerar bra. Meninget är gratis, man får finna sig i att resa en del då de flesta modellerna inte har möjlighet eller råd att förflytta sig.

Roine
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.