Annons

Ostabilt canon 55-250mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Shonna

Aktiv medlem
Jag gick ut ikväll för att fota den härliga kvällshimlen. Jag använde mig av mitt 55-250mm objektiv, stativ och fjärrutlösare. Men då upptäcker jag att objektivet rör sig efter att det har tagit fokus! Så då blev bilderna iaf suddiga! Fick en skarp tror jag (har bara kollat i kameran än så länge)
Varför gör det såhär? Är det trasigt? Är det för att det stod i inzoomat läge och inte "orkar" hålla upp det?
Det åkte liiiiiiitelitegrann i sidled och sen neråt. Det är ju inte många millimeter det gäller, men det räcker ju för att förstöra en kvällsbild... :(

Det kan vara skakningsoskärpa som kommer från spegeln rörelser som du råkat ut för.
Har du använt spegellåsning? Då lyfts spegeln när du trycker av bilden och någon sekund senare tas bilden. Det är bra vid när slutartiderna är mellan 1/30 till 2 sekunder.
Det kan också bero på att du har för klent stativ.

Det kan vara skakningsoskärpa som kommer från spegeln rörelser som du råkat ut för.
Har du använt spegellåsning? Då lyfts spegeln när du trycker av bilden och någon sekund senare tas bilden. Det är bra vid när slutartiderna är mellan 1/30 till 2 sekunder.
Det kan också bero på att du har för klent stativ.

Vad är spegellåsning? Har aldrig gjort det medvetet iaf! Det låter ju väldigt mycket som att det skulle kunna vara det!
Stativet kan ju också vara boven i dramat...men tycker att det borde stå stadigt inomhus på stabilt golv iaf! Men då blev det ju samma resultat...

Oskärpan kan bero på att bildstabiliseringen IS inte varit avstängd. Med vissa objektiv är det nödvändigt att stänga av stabiliseringen vid användning av stativ.

Objektivet rör sid neråt och år sidan... Låter som klent stativ eller klen kulled. Testa med att lägga kameran på ett stabilt bord, mur eller liknande...

Testa även sökfunktionen på forumet. Du kommer hitta mycket att läsa som redan är skrivet om hur man får skarpa bilder på stativ...

En del objektiv zoomar tillbaka på egen hand, om man riktar dem uppåt. De går inte tillräckligt trögt. I så fall får du tejpa ringen.

Vad är spegellåsning? Har aldrig gjort det medvetet iaf! Det låter ju väldigt mycket som att det skulle kunna vara det!
Stativet kan ju också vara boven i dramat...men tycker att det borde stå stadigt inomhus på stabilt golv iaf! Men då blev det ju samma resultat...

Angående spegellåsning finns det i manualen för kameran på sidan 106 o 195 ;)
Ha du ingen manual finns den här.

Jag sätter en spänn på att det är en av stativets fötter som sjunkit ner i marken eftersom bilden glider i sidled. Nej oj det var ju inomhus... Då skulle det kunna vara att låsningen på det benet inte var tillräckligt åtdragen... eller så gled fötterna utåt på ett glatt golv

Är det kulleden som glider så borde rimligen objektivet bara dippa nedåt. :)

Spegellåsning och avstängd stabilisering förhindrar små vibrationer, de hjälper inte mot spontana panoreringar ;-)

mvh Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar