Annons

Oskarpt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

g-j

Aktiv medlem
Hej, jag har upptäckt till min stora fasa att mitt Nikon 50 1,8 AIS E Series inte ger riktig skärpa. Har även ett Nikkor 105 2,5 AIS vilken jag är nöjd med. Normalen köpte jag för ett antal månader sedan begagnad av en fotofirma. Begagnatgarantin har (nog) gått ut och jag har inte uppmärksammat detta problem förräns nu (!). Jag har testat båda mina objektiv på min Nikon F 301 och F 90x.

Bilderna blir som exemplet nedan och den är skannad med Minolta Dimage Scan Dual III och är tagen med F 301. Finns det risk att det kan vara själva husen (?) det är fel på... Min F 90x har jag nämligen inte framkallat något av bilderna tagna med telet än. Där har jag bara använt normalen.Bilderna från F 90x ser lika oskarpa ut. Bilderna tagna med telen är jag nöjd med.

Vad kostar att lämna in för översyn? Var är bäst att lämna in dem och brukar sånt ta tid? Och kan det vara risk att felet sitter i kamerahusen?

Tycker väldigt mycket om den där 50-gluggen...
 

Bilagor

  • ex1.jpg
    ex1.jpg
    21.7 KB · Visningar: 399
1288*1924 är den skannade bilden på. Skannat i 300 dpi. Nedan följer ett utsnitt ur en bild tagen med 105 mm, skannad med samma inställningar.

Visst, det är ju inte superoptik så, men jag tycker att de är lite väl oskarpa, vilket syns även då man drar ner bilderna i format. Frågan är: är det jag som anser att optiken ska vara skarpare än vad de är???

Frågan om översyn, vad det kan kosta är jag väldigt nyfiken på =)
 

Bilagor

  • oga.jpg
    oga.jpg
    22.3 KB · Visningar: 377
Senast ändrad:
Kan inte vara scannat i 300dpi, då skulle bilden bli typ 440x280 ungefär. Troligast är att det är scannat i 1440 dpi.

Om du kollar i photoshop eller dylikt program så är dessa 300dpi printstorleken, inte scanningen. När bilden väl är så långt kommen är det bara pixelantalet som är viktigt. Menar du dock dpi direkt ur scanningsprogrammet är det en annan sak, men då ett negativ är mindre än en tum på ena sidan blir det inte mycket.

Testa att köra en scanning i 2820dpi vilket är det högsta. Sen får man inte glömma att för att den fulla skärpan ska återges bör man se till att fokus i scannern har hamnat rätt samt att man gör en uppskärpning av bilden då både skärpa och kontrast försämras i scanningen.

Sen tillkommer frågan vilken bländare och slutartid du använder. Dom flesta linser är t.ex inte helt knivskarpa direkt på full öppning. Och med full öppning på en sådan lins, om du är relativt nära, så blir skärpedjupet så kort att har du ögat i fokus så kan nästan och örat vara suddiga. Beror lite på avstånd, bländare, etc.
Är det inte skarpt någonstans i bilden så kan autofokusen i scannern missat. Men kollar du i 100% på skärmen(vilket motsvarar storleken av ett A3 eller så, så är det inte så mycket som är så himla skarpt igentligen.
 
Jag har haft denna inställning i skannerprogrammet:

Resolution

Input: 1410 dpi
Output: 300 dpi

Size
Input W 2016
H 1344

Output W 2016
H 1344

Unit: Pixel
Image size: 7,8 MB

Slutsats: Jag skulle behöva gå en kurs i bilbehandling etc. =)

Tack för alla förklaringar. Nångång ska jag lära mig.
 
Senast ändrad:
Har du scannat negativet / Diat åt rätt håll?
Jag gjorde en test, det är STOR skillnad på skärpa, beroende på om man scannar från emulationen eller inte. vänd bilden i scannern o testa igen.

MVH
 
Ställ input på 2820. Då borde det bli output w 4032 h 2688 om enhet är i pixel.

Se till att emulsionen är nedåt. Lättaste sättet är att kolla att text och bilderna på filmen är rättvända när du lägger ner den i hållaren, precis som när du tittade genom kameran. Sidan med emulsionen är också också lite mattare.

Kör med autofokus on scan, från inställningarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.