Annons

Oskarpt 55-250

Produkter
(logga in för att koppla)

Woodoman

Medlem
Tjenare

Jag har ett Canon EF-S 55-250 IS 1 sedan något år tillbaka. Jag har inte använt objektivet märkvärt då jag sedan start tyckt att det inte riktigt ger någon skärpa. Ganska länge tänkte jag att det var handhavandefel och försökte få bukt med det med stativ och ruskigt snabba slutartider. Men då det inte gick så bra så valde jag att inte använda det istället. Tråkigt.

Något år senare, med mer fotoerfarenhet, tog jag upp det igen då jag blev sugen på att fota fåglar bland annat. Men fortfarande är det oskarpt så att bilderna inte går att använda till något annat än i väldigt små bilder. Börjar nu inse att jag antagligen skulle gått tillbaka med det från början, då det verkligen känns som det är fel på objektivet. Man ser var det borde vara fokus, men det känns som det ligger nån slags förskjutning eller liknande som gör det hela oskarpt.

Då till min fråga.
Vad gör man åt det här? Kan man lämna in objektivet till någon snärtig tekniker som justerar upp det, eller är det såpass dyrt att det är bättre att försöka själv (och antagligen bara få svälja att det är att köpa nytt igen).

Någon med erfarenhet av defekta objektiv på det här sättet?
 
Tjenare

Jag har ett Canon EF-S 55-250 IS 1 sedan något år tillbaka. Jag har inte använt objektivet märkvärt då jag sedan start tyckt att det inte riktigt ger någon skärpa. Ganska länge tänkte jag att det var handhavandefel och försökte få bukt med det med stativ och ruskigt snabba slutartider. Men då det inte gick så bra så valde jag att inte använda det istället. Tråkigt.

Något år senare, med mer fotoerfarenhet, tog jag upp det igen då jag blev sugen på att fota fåglar bland annat. Men fortfarande är det oskarpt så att bilderna inte går att använda till något annat än i väldigt små bilder. Börjar nu inse att jag antagligen skulle gått tillbaka med det från början, då det verkligen känns som det är fel på objektivet. Man ser var det borde vara fokus, men det känns som det ligger nån slags förskjutning eller liknande som gör det hela oskarpt.

Då till min fråga.
Vad gör man åt det här? Kan man lämna in objektivet till någon snärtig tekniker som justerar upp det, eller är det såpass dyrt att det är bättre att försöka själv (och antagligen bara få svälja att det är att köpa nytt igen).

Någon med erfarenhet av defekta objektiv på det här sättet?

Du beskriver inte hur du gör. T ex autoläge på kameran kan göra, oftast, att då kameran strävar efter korta slutartider används största bländaren på objektivet. Ytterst få objektiv ger bra skärpa på stora bländare. Prova med att blända ner till bl 8 eller 11 främst på de längre brännvidderna.//K
 
Tjenare

Jag har ett Canon EF-S 55-250 IS 1 sedan något år tillbaka. Jag har inte använt objektivet märkvärt då jag sedan start tyckt att det inte riktigt ger någon skärpa. Ganska länge tänkte jag att det var handhavandefel och försökte få bukt med det med stativ och ruskigt snabba slutartider. Men då det inte gick så bra så valde jag att inte använda det istället. Tråkigt.

Något år senare, med mer fotoerfarenhet, tog jag upp det igen då jag blev sugen på att fota fåglar bland annat. Men fortfarande är det oskarpt så att bilderna inte går att använda till något annat än i väldigt små bilder. Börjar nu inse att jag antagligen skulle gått tillbaka med det från början, då det verkligen känns som det är fel på objektivet. Man ser var det borde vara fokus, men det känns som det ligger nån slags förskjutning eller liknande som gör det hela oskarpt.

Då till min fråga.
Vad gör man åt det här? Kan man lämna in objektivet till någon snärtig tekniker som justerar upp det, eller är det såpass dyrt att det är bättre att försöka själv (och antagligen bara få svälja att det är att köpa nytt igen).

Någon med erfarenhet av defekta objektiv på det här sättet?




Du kan ju börja med att gå till säljstället och hänvisa till den 3-åriga reklamationsrätten. Om inte annat kan det antas att leverantören genom den hänvisningen tar service av objektivet fritt (dock är säljstället ansvarigt vs dig)

I och för sig ska ju såna fel anmälas "i rimlig tid" från när det upptäckts, men svårt oavsett att veta exakt...Eftersom du upplevt detta från början kan det mycker väl ses som ett "ursprungligt fel".

Likaså om inga märkbara skador (dvs sånt du orsakat själv) finns borde reklamation fungera.



En sak vore ju att försöka finna fram ett likadant och jämföra objektiven. Kanske säljstället kan hjälpa till med det, så att det blir ännu mer fastlagt att det ÄR ett fel, och inte du som uppfattar objektivet sämre än det "skall vara". Minskar risken att det skulle kunna bedömas av leveratörsverkstaden att det är "som det borde vara" och du då skulle riskera att få betala undersökning.

Själv har jag provat det objektivet och tycker inte det var väldigt mycket sämre än mitt EF 70-200/4 L jag ägde ett antal år...undantaget sämre kantskärpa och lite sämre allmänt vid max utzoomning (samt mer plastigt och slöare AF, men det är ju annat än vad som rör bildkvaliteten).
Ett mkt trevligt objektiv för liten peng skulle jag säga, så det borde rimligtvis vara fel på ditt om det är som du verkar uppleva det...[/QUOTE]
 
Ett första steg vore kanske att lägga upp några bilder här som illustrerar problemet?
 
Jag har också ett EF-S 55-250. Mitt felfukuserar ganska mycket, bilderna blir långt från skarpa. jag har inte gjort något åt det men borde ha skickat det på kallibrering, om de nu gör det på detta billiga, men det ska väl fungera de också. Med 7D kan det mickrojusteras, värre är det med min äldre 400D. Men mickrojusteringen är vansklig, behovet kan variera från fall till fall.
Sen kan man kanske inte begära samma skärpa som med de mer påkostade objektiven , men detta ska normalt var mycket bra särskilt i förhållande till priset. Men det förutsätter ju att fokusen hamnar rätt.
Det går ju att använda LW som fungerar annorlunda AL SERVO AF kan också hjälpa.
 
Har ett 55-250 som fokuserar rätt i princip jämt. Inte världens snabbaste fokus visserligen, men väldigt pålitlig (både på min 450D och 7D). Tycker skärpan är väldigt bra, speciellt för det priset. (Funderar eventuellt på att sälja mitt ex dock, då jag även har ett 70-200. Men jag har använt det ibland som reseobjektiv då det är så smidigt att ta med).

Tror det blir svårt att få något bra resultat att mikrojustera en zoom (på exempelvis 7D). Som jag har förstått det påverkar mikrojusteringen endast en given brännvidd. Jag skulle nog också försöka reklamera eller alternativt lämna in för justering (beroende på vad det kostar, själva gluggen är ju inte så dyr så det kanske inte är värt det).
 
Nä, mikrojusteringen påverkar lika över hela brännviddsområdet. Det är det som är problemet med zoomobjektiv, för om objektivet har konstigheter för sig när det fokuserar är det inte alls säkert att dessa konstigheter är lika stora, eller ens på samma håll, vid olika brännvidder.
 
Det är med största sannolikhet något fel med ditt objektiv.

Har själv haft ett 55-250 och det presterade riktigt bra för att vara i den prisklassen (användes ihop med en 450D på många motortävlingar och det var inga problem att croppa och samtidigt ha stora bilder - med måtta såklart).

För att åtgärda ett eventuellt fel på ditt objektiv så lämnar du det till ett av Canon's serviceställen.

Antingen så felfokuserar det (fokuserar för långt fram eller för långt bak), eller så har något linselement hamnat lite snett.

Om du vill kan du prova själv och se om det är "vanlig" front/bak-fokuseringsproblem som ditt objektiv lider av. Har själv ett objektiv som felfokuserar, det är just nu hos Canon för justering. Se i nedanstående tråd för lite förslag och exempel på hur det kan se ut.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=151755

Lägg gärna upp exempelbilder (gärna i RAW+JPG) på hur det ser ut. Prova gärna att sätta upp ett scenario för att testa front/bak-fokusering (som beskrivs i tråden nämnd här ovanför) och lägg upp dessa bilder också - helst i Dropbox eller liknande.
 
Jag vet ju inte hur oskarp just din glugg är, men jag hade en 55-250 ett tag men var aldrig särskilt nöjd med det. Jag köpte det efter att ha läst goda omdömen om det.

Jag lutar åt att det faktiskt inte är så bra som det påstås. Det kanske är bra för priset, men inte i absoluta tal. Det är lätt, fokuserar snabbt och har bra IS, men skärpan är sisådär.

Det kan ju vara fel på din glugg, men jag misstänker att du inte blir riktigt nöjd även om du får den fixad.

Är man missnöjd med 55-250, som man kanske köpt för att den är billig, tror jag man ska sikta på en EF 70-200/4L. Toppkvalitet för en spottstyver (i sammanhanget). De olika varianter av 70-300 av konsumentkaraktär både av Canons och andra fabrikat som finns tror jag inte ger så värst mycket mer än en 55-250, men L-versionen EF 70-300/4-5,6 L IS USM är mycket bra. Men kostar en del, och är väldigt stort.
 
Exemplaret jag hade av EF-S 55-250 var i princip lika skarp i mitten som mitt 70-200 4L som ersatte denna, skillnaden märker jag bara ut mot kanterna. (Skärpan var alltså mycket bra för att förtydliga).

Det skulle ju kunna vara så att kvalitetskontrollen är sämre på de billigare objektiven och att det därför slinker genom större andel dåliga exemplar. (Kanske är toleranskraven även lägre på dessa billiga objektiv varpå Canon godkänner större variation på bildkvaliten).

Men som tidigare nämt, lägg gärna upp någon testbild du tagit med ditt objektiv.
Du kan även kolla bilder på Fotosidan som är tagna med likadant objektiv här:
EF-S 55-250 IS bilder.
Dina bilder ska ju kunna bli lika skarpa som dessa om allt är rätt i objektivet.
 
Nä, mikrojusteringen påverkar lika över hela brännviddsområdet. Det är det som är problemet med zoomobjektiv, för om objektivet har konstigheter för sig när det fokuserar är det inte alls säkert att dessa konstigheter är lika stora, eller ens på samma håll, vid olika brännvidder.
Aha ok, då har jag missförstått (eller inte läst så noga). Kontentan är väl dock densamma, zoom + mikrojustering = mindre bra.

Tack för förklaringen!
 
Började noggrant kolla mina bilder bakåt i tiden med samma objektiv... och inser att det kan vara så att det faktiskt fungerat bra en gång i tiden. Inte fast optik-skarpt... men ändå godkänt. Inte så att jag skulle skriva att det var bra skarpt för sitt pris, men ändå helt klart bättre än det är idag. Så antagligen har jag lyckats göra något med det själv, eller någon som lånat det.

Tråkigt, men ska ge mig an att verkligen säkerstålla vad det är som är fel, och blir nog till att testa att kalibrera det själv. Reklamation känns ju inte OK om jag ser att de första bilderna faktiskt var bättre än jag fått för mig.

Och anar att det kostar mig mer än det är värt att lämna in... någon som har någon koll på priset på att få det justerat?
 
Kan du fotografera liveview med ditt hus? Isåf fungerar autofokusen antagligen med kontrastbedömning på sensorn. Det ger en möjlighet till att se om objektivet fokuserar rätt.
Sätt kameran på stativ. Av och öppna bländaren helt. Fota nånting som du kan bedöma skärpan över hela bilden med, t.ex en bokhylla. Ta bild med normal AF. Ta bild med liveview. Jämför. Är det nån skillnad är nåt fel. Liveview kontrast AF bör kunna ställa in skärpan så bra som det är möjligt. Men bedöm bilden, har du lika skärpa över hela bilden (normalt för 55-250)? Har du påtagligt sämre skärpa i hörnen eller sned skärpa på nåt sett, är nånting inte helt rätt inne i objektivet. Har du bra, jämn skärpa, och avståndet verkar stämma, men medan den vanliga AF ger sämre skärpa, så felfokuserar objektivet. Kan justeras av verkstad, som ju också kan kolla att inte nåt annat är fel.
 
...Med tanke på att objektivet är mycket billigt, kan det ju faktiskt vara så att det inte lönar sig att låta en verkstad fixa det. Jag ser att du var inne på det. Jo, så kan det ju faktiskt vara :-/
Sånt här skall ju gärna fixas på garantin.
 
Började noggrant kolla mina bilder bakåt i tiden med samma objektiv... och inser att det kan vara så att det faktiskt fungerat bra en gång i tiden. Inte fast optik-skarpt... men ändå godkänt. Inte så att jag skulle skriva att det var bra skarpt för sitt pris, men ändå helt klart bättre än det är idag. Så antagligen har jag lyckats göra något med det själv, eller någon som lånat det.

Tråkigt, men ska ge mig an att verkligen säkerstålla vad det är som är fel, och blir nog till att testa att kalibrera det själv. Reklamation känns ju inte OK om jag ser att de första bilderna faktiskt var bättre än jag fått för mig.

Och anar att det kostar mig mer än det är värt att lämna in... någon som har någon koll på priset på att få det justerat?

Mitt 24-70 2.8 L USM behövde justeras hos Canon (frontfokuserade på de lägsta brännvidderna) och det kostade 1973 SEK. Det går även att lämna in objektivet och få ett kostnadsförslag (undersökningsavgiften brukar väl lägga på runt 600-800 SEK).

Det är dock otroligt enkelt att själva göra en första initial undersökning av autofokusen på sin kamera/objektiv och få ett ganska tydligt svar på om allt står rätt till eller inte - så varför inte börja där?
 
Jag skickade in och justerade ett 18-135 mm till Canon. Objektivet hade fått sig en smäll när jag gick in i en stängd (osynlig) glasdörr. Det kostade mig 1300 kr för drygt 1 år sen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.