Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskarpa bilder med 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Agathorn

Aktiv medlem
Jag har rätt nyligen köpt en Canon 20D och använder diverse optik till den. T.ex. Tamron 90 mm makro och Sigma 18-50 mm 2,8 DC EX. Alltså bra och skarp optik.

Problemet jag har är att väldigt ofta blir bilder jag tar mycket mycket oskarpa. Oftast väldigt "enkla" bilder såsom porträtt på 1-2 meters avstånd där ansiktena blir helt suddiga. Fokus ligger kanske 1 meter fel. Jag har provat att använda alla 3 fokuseringsmetoderna och även att jag väljer fokuspunkt själv naturligtvis med autofokus på objektiven.

Någon som upplevt samma problem? I helgen tog jag 50 bilder på syrrans ungar och även om jag fokuserade på en av dom kom fokus på tapeten ungefär 1 meter bakom där jag "siktade". Mycket dåligt.
 
Aldrig märkt något liknande, däremot har jag ändrat till "parameter 1" i menyn för att få något skarpare bilder direkt ur kameran. Använder iofs mest CR2-filerna.
Låter ju märkligt att om du fokuserar och ser att fokus hamnar på motivet sedan ändå hamnar en meter bakom. Är du säker på att du inte fokuserar om när du ändrar kompositionen?
 
Sätt kameran på stativ och testa i bra ljus mot en kontrastrikt föremål utan att flytta kameran mellan fokusering och tagning. Använd endast mittpunkten. Fungerar det då bra är det något annat fel, för det lät rejält mycket.

Men visst, du kan ha haft otur och att det är något fel på den.
 
Det är det som är skumt. För direkt när jag upptäckte detta så testade jag det du sa. Att sätta kameran på stativ och fokusera manuellt samt med autofokus på samma sätt som jag gör handhållet när det inte fungerar. Då blir det bra, inga direkta problem.

Men jag tycker inte det ska vara någon fara när jag kör kameran på manuellt med 1/225:s sekund med blixt på full patte. Så långt hinner inte motivet röra på sig från att kameran ställt in fokus och jag tryckt ner knappen helt och hållet. Som sagt var, oftast är det när jag kör med min externa Metz MZ-3 blixt (hel manuellt läge även på blixten).
 
Och du har varit noga med att kameran stått i läge One-Shot och inte AI-Focus eller AI-Servo. Annars kan du inte vara säker på att den låst autofokusen.
 
Det enda som skulle kunna ställa till det är ju ai focus, om den står i servo så följer den ju bara objektet dvs fokuserar kontinuerligt. Så som min gamla Minolta SLR fungerade, mycket smidigt. Inget som bör ställa till problem.
Men ja, jag kör One Shot. Inte för det spelar någon roll dock då jag fokuserade och tryckte av "samtidigt"
 
jag köpte en Sigma 18-50/2,8 EX, efter att ha läst en hel del positivt om den på diverse forum, samt att den kunde ge mig både hyffsad vidvinkel, samtidigt som den räcker lite längre än 17-40:n. Kanske hade jag extrem otur, men jag fick returnera optiken tre gånger, då samtliga exemplar fungerade dåligt med 20D. Det konstiga var att alla fokuserade olika, så det måste vara i optiken problemet satt. Det enda gemensamma för alla tre var att med 550EX, när hjälpbelysningen var påslagen, fokuserade den konstant på oändligt. När jag returnerade optiken för tredje gången, tröttnade jag och beställde en Tamron 28-75/2,8 Di, som hittils har fungerat mycket bra. Jag köpte för övrigt optiken på Cyberphoto och de var mycket tillmötesgående under hela resans gång. Men rent bildmässigt, när väl skärpan satt på Sigman, då var den helt OK. Den led av kromatisk abberation, men samtidigt presterade den mycket bra i motljus.
 
Tamrons 90 å andra sidan borde fungera utan några som helst problem. Har ett själv(nya Di versionen) och den är ruggigt skarpt rakt igenom.
 
Ja jag har inte märkt samma problem lika mycket all med Tamron 90 mm faktiskt. Dock med en begagnad Canon original 24 mm f 2,8.
Köpte Sigmat i tyskland över internet så att returnera den lär ju inte bli skoj :/
 
du kan ju ladda hem test chart och skriva ut, för att se hur mycket det felfokuserar. Jag har ingen erfarenhet av returer till Tyskland, men det borde väl inte skilja sig speciellt mycket från Svenska siter?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.