Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskarpa bilder från scannern (Canon 8800F)

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag tycker att bilderna från scannern blir väldigt oskarpa, rent av usla, fast neggen ser bra ut.
Negativen ligger ju inte plant, ska de inte göra det?
Som det är nu så ligger de ju i luften när de sitter i den avsedda ramen, och eftersom neggen vill vrida sig åt olika håll kan det ju inte bli bra, eller? Även fast jag använder den svarta plastbiten som medföljer blir neggen lite buktiga.
Det är alltså 6*6 det gäller.

Senast ändrad:
ja om negativen är buktiga är de tkanske inte så konstigt att det blir suddigt.

prova att lägga dom direkt på glaset, utan hållaren

Kanske har du för höga krav? En flatbädd är en flatbädd.

Hur stora gör du bilderna?

Håller med Jim. Ska man har riktigt bra inskannade bilder är tyvärr bara en äkta filmskanner som gäller. Efter uppskärpning tycker jag dock att bilderna ser okej ut, på helskärm, inte 100% (jag har föregångaren 8400F).

/ Erik

Nu börjar det likna något iaf.
100% crop från 800 PPI, skärpt i PS.
Hur stor upplösning är det lönt att scanna med?
Blir väl oftast pressad Tri-X.
Har också köpt T-Max 100 för studioexperiment.

Hej!
Jag är absolut ingen expert på scanning men jag har samma scanner Canoscan 8800-F, scannar väldigt mycket, provar mig fram testar olika sätt och jag brukar ibland lägga negativen direkt på glaset.
För att de ska ligga plant och inte bukta sig brukar jag använda en glasskiva. Jag tar glaset (ett nytt, fint orepat)från en sån där enkelt klick-ram från IKEA.
Det funkar väl OK. Ibland blir det saturnusringar, men det verkar som om det går att komma till rätta med dessa genom att scanna in negativet rättvänt
(alltså inte som man ska) och sedan flippa det efteråt.

Jag scannar aldrig mindre än 1500 dpi numera, scannar aldrig hela negativremsor, utan gör varje neg för sig och håller på ganska länge med varje negativ för att hitta den bästa inställningen.

Osthund skrev:
Hej!
Ibland blir det saturnusringar, men det verkar som om det går att komma till rätta med dessa genom att scanna in negativet rättvänt
(alltså inte som man ska) och sedan flippa det efteråt.

Hur menade du med att sedan flippa?
När du lägger negativet på glaset, lägger du det då under den här glasremsan i locket, med ett glas ovanpå?

Det finns väl speciellt glas som inte ger Newton-ringar?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar