Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskarp Tamron 17-50 F2.8

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag fått tillbaka mitt objektiv från Tyskland. Som ni kan se på kvittot så behövdes 3 av 5 kontrollpunkter justeras. Dock så var autofokus ok. Blev ett helt nytt objektiv, kan nu ta närbilder med f/2.8 utan problem. Så det var som sagt värt att vänta på, men 11 veckor är lite i längsta laget.

Under tiden hann jag läsa runt lite på nätet om varför kvalitén inte alltid är den bästa och den teori som har flest anhängare är att objektiven tillverkas i Japan men inte alla monteras där. Det är billigare att montera i Kina så de exemplar som det står "assembled in China" på är de som kan ha lite fel. Så ett tips är att leta efter ett ex som det bara står "made in Japan" på. Gissa vad det står på mitt... =)

Bilagor

• rep.jpg
    rep.jpg
    45 KB · Visningar: 255
Uppriktigt glad att du nu har en bra normalzoom till ett vettigt pris. Jag önskar verkligen att nåt av de jag provade hade fokuserat rätt eftersom skärpan var mkt bra.
11 veckor på service av ett helt nytt objektiv är dock helt jävla oacceptabelt.

Man talar ibland om att kvalitetskontrollen är dålig.
Jag föredrar att uttrycka det som att produktionstekniken är bristfällig. Det är väl också det som du råkat ut för.

Bra att du nu till sist har en bra optik.
Själv har jag köpt en beg. 24mm för att ha nåt som liknar vidvinkel

Mvh
Pa

Tanken är att jag ska ta steget från en"superzoom" till en DSLR och var på väg att införskaffa en D80 och hade tänkt att köpa 17-50 som första objektiv men det skulle ju vara sjukt tråkigt att sitta och glo på kamerahuset i 11 veckor.

Å andra sidan sa du att du fick pengarna tillbaka hos kameradoktorn där jag hade tänkt köpa det, så jag får väl fundera ut en reservplan om objektivet skulle visa sig vara defekt.

Eller tror ni/du det är smartare av mig som novis och helt okunnig att satsa på ett annat objektiv från början för att undvika strul?

Tack på förhand för vägledning!

Jag tror du får mest korrekta svar om du frågar på forum för Nikonoptik.
Det finns säkert flera där som har erfarenhet av Nikon och tamron 17-50
Dessutom har jag hört att Nikon har en rätt skaplig normalzoom 17-70.

Lycka till med nya kameran.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar