Annons

Oskarp Tamron 17-50 F2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

blenda12

Aktiv medlem
Hej!
Undrar om ni som har detta objektiv är nöjd med skärpan vid största bländaröppning.
Har precis fått objektivet och noterat att skärpan är ganska så medelmåttlig vid största bländare, rent utsakt usel vid 50mmf2.8.

Jämför jag med mitt Sigma 50-150 så är den liga skarp vid 50mm f2.8 som Tamron gluggen vid f 5.6..och då pratar vi om bildcentrum och inte kanterna. Kanterna blir ju först skarpa vid bländare 7-8!!!

Dock är objektivet superskarpt över bländare 5.6...men det är ju inte därför man köper det.

Har ni samma upplevelser av detta objektiv?
Objektivet focuserar helt korrekt.

Tacksam för synpunkter

Har själv inte gluggen, men enl andras omdömmen och div tester så verkar du ha fått en surkart.

Men du kan väl byta glugg eller lämna in den för kalibrering (beroende på hur du har handlat).

/K

Magnus, precis som Kenneth skriver är jag rätt säker på att du fått ett dåligt exempel alternativt att ditt kamerahus måste justeras. Den ska normalt prestera bra redan på full glugg. Är den dålig (skärpemässigt) över hela omfånget vid f/2.8?

Den är sämst vid 50 mm och bättre vid 36mm hyfsad vid 24 och 17 mm.

Tror inte att det beror på kamerahusets kalibrering då mina övriga 4 objektiv funkar kanon. Sedan så är ju Tamron objektivet riktigt skarpt när jag använder en bländare över 5,6.

Skulle nog vara hyffsat nöjd om inte skärpan vid full bländare är så kass vid brännvid över 36 mm

Ni som har detta objektiv, har ni samma skärpa vid f 2.8 genom hela brännvidsområdet?

Är det någon som kan visa något bra exempel på hur deras glugg funkar vid tex 50 mm f2.8 respektive 50 mm f 5.6.

Jag har också ett 17-50 2.8 som jag upplevde som oskarpt i vissa lägen. Jag känner precis igen mig i din beskrivning så vi har nog båda fått ett måndagsexemplar för enligt alla tester ska det ju vara kanonskarpt redan vid 2.8.

Jag testade att ta lite macrobilder vid 50 2.8 och det gick knappt att se vad det skulle föreställa. Jag jämförde med mitt Nikkor 50/1.8 som kostar en fjärdedel så mycket och skillnade var avsevärd till Nikons fördel så jag skickade in det för kalibrering. Det har nu varit hos Tamron i tyskland i snart 2 månader så jag hoppas att jag får det snart så återkommer jag om hur det blev.

SHITTPOMFRITT! 2 hela månader för kalibrering. Det var grovt. När jag köpte mitt från Dustin så hörde jag mig för om hur det går till OM det mot all förmodan skule felfokusera. Då skulle man skicka det till Kungsör för service. Så jag ringde till dom och de sa att de skickar det till Tyskland (tror jag det var) för justering. Då ringde jag tillbaks till Dustin och så sa de någon om at man får vara utan vara i 6 veckor (här sviker mitt minne men något i den stilen) så ersätter det med en ny produkt. Så jag köpte mitt därifrån. Är hur nöjd som helst med mitt ex MEN har läst om en betydande variation, vilket föranledde mig att göra efterforskningen innan jag köpte linsen.
Hoppas verkligen det prester bra när du får det tillbaks. Till er som köpt linsen från Dustin så hör vad som gäller. Har man ett Tamron som inte presterar OK vid 2.8 från 17-50 så har man ett dåligt ex eller ett hus som måste justeras.

Prova att ta några bilder i ca 45 graders vinkel mot ex en textrik tidningssida. Största bländaren gäller. Då ser du om gluggen focuserar mitt i prick. Front eller bakfokusering är tyvärr inte så ovanligt.

/K

Har du verkligen provat att det fokuserar rätt vid samma brännvidd? Mitt fokuserade olika beroende på brännvidd. Detta visade sig dock vara kamerans fel, och det är nu åtgärdat.

Men gluggen är inte tokskarp vid f/2,8 och 50 mm. Det beror på vad man jämför med. Dock tycker jag att den ger synnerligen trevlig bildkvalitet. Kikar man i 100% så skulle man kanske vilja ha en aning bättre skärpa, men jag har inte sett nån zoom som presterar särskilt mycket bättre.

Jag kan ta nån bild ikväll kanske.

Magnus, jag hittade två bilder som är tagna vid f/2.8. På båda bilderna är fokus på första L:et i "Solstickan" på den mitersta asken.
Denna vid 17mm: http://i5.pbase.com/o6/82/402282/1/71298534.GRMejjgg.DSC_0008.jpg
Denna vid 50m: http://i5.pbase.com/o6/82/402282/1/71298531.fcJxv8Sg.DSC_0003_full.jpg

Tog ett antal testbilder precis när jag fick linsen. Fler bilder finns här: http://www.pbase.com/fam_morck/tamron_17-50

Man bör vara observant när man plåtar en testbild i 45gr lutning. De flesta föreslår den sk linjaltesten istället. Vad du kommer att märka med Tamrons lins är att skärpan är liksom "böjd" och det blir särskilt tydligt på vid korta avstånd och på lutande "plan". Du kan se det här: http://www.pbase.com/fam_morck/image/71275189 SKärpan i mitten ligger bra men på sidorna något längre bak.

Senast ändrad:
johan.morck skrev:
SHITTPOMFRITT!

Hmm, mitt är köpt hos Dustin. Jag ringde till Kameraservice för någon vecka sedan och han sa att verkstan i tyskland tar in objektiv från hela europa så det kan ta allt från två veckor till ett par månader beroende på hur mycket dom har att göra. Jag skickade in i början på december så man får väl räkna med att allt har tagit lite längre tid med tanke på julhelger och så men jag börjar bli lite otålig.

Ska höra av mig till Dustin om en vecka eller två om jag inte har hört något från Kameraservice. Jag skickade in ett Tamron 28-75 2.8 för kalibrering förra året. Det tog drygt två månader också men det var för att verkstaden hade svårt att få tag i en Konica-Minolta D5D som objektivet skulle sitta på. Dustin erbjöd mig pengarna tillbaka men jag valde att vänta och det var det värt för objektivet blev riktigt svinbra. Synd bara att jag bytte system till Nikon strax efter :/

Ja, om valet står mellan at få ett nytt eller att snart få ett nykalibretat så känns det kanske bättre att vänta på det sistnämnda. Har också läst om de som fått sina tamronlinser kalibrerade och alla har varit mycket nöjda efteråt. Antar att denna produktvariation är en effekt av de låga priserna. Håller tummarna för att du snart får tillbaks din lins och att den presterar bra som den bör göra

Hur funkar det om man köper gluggen från en lokal handlare och de har flera ex i lager. Kan man då få byta direkt och sedan får handlaren ta kostanden för frakten/tiden, eller är det jag som missar halva sommaren pga. dålig QC hos Tamron? Hur funkar det om man köper ännu dyrare gluggar, typ Nikon eller Canon 16-35/2.8 typ. Kan man kräva ett byte direkt?

johan.morck skrev:
Antar att denna produktvariation är en effekt av de låga priserna.
Det antar inte jag. Det måste vara mycket dyrare att återta och kalibrera felaktiga objektiv än att göra det riktigt från början. Dessutom finns det många exempel på dyra originalobjektiv som också fokuserar fel.

Frågan är dock fortfarande vad fan det beror på.

Jag gissar att det är flera som upplevt detta objektiv som oskarpt fast det egentligen är fokuseringen som missar.

Det är klart att det då ser bättre ut vid 5,6 och vidvinkel.
Men visst kan det finnas oskarpa ex också.

Jag vet inte vad du har för kamera men Canon som jag har har tydligen ett rätt "känsligt" autofokussystem . I negativ bemärkelse alltså.
Tmron har helt enkelt inte lyckats med sin reverse engineering för att kopiera Canonobjektivens fokusering
De 2 Tamron 17-50-objektiv jag provat till min 20D fokuserade båda fel men mina Canonobjektiv fokuserar bra. Ändå fick jag förslaget att från Tamronservice i Sverige att kolla min kamera.
Jag fick pengarna tillbaka från Kameradoktorn.
Trist att Tamron inte lyckats med autofokusen för skärpan var mycket bra

Makten skrev:
Det antar inte jag. Det måste vara mycket dyrare att återta och kalibrera felaktiga objektiv än att göra det riktigt från början. Dessutom finns det många exempel på dyra originalobjektiv som också fokuserar fel.

Frågan är dock fortfarande vad fan det beror på.
Därom tvista de lärde ;-) Det beror nog på vilka antagande vi gör. (klippte bort ett allt för långt och tekniskt resonemang om vinsterna med stickprov)

blenda12 skrev:
Hej!
Undrar om ni som har detta objektiv är nöjd med skärpan vid största bländaröppning.
Har precis fått objektivet och noterat att skärpan är ganska så medelmåttlig vid största bländare, rent utsakt usel vid 50mmf2.8.

På mitt Tamron 17-50/2.8 är mittskärpan mycket bra på bländare 2.8 vid 17, 24, 35 och 50, det tappar lite i kantskärpa på nämnda brännvidder men inte så att det stör. Jag vet att det finns en hel del Tamron 17-50/2.8 som felfokuserar därför kan det vara värt att noga testa objektivet innan köp. Det är tråkigt att det är så mycket felfokusering på Tamronet då det är ett mycket bra och prisvärt objektiv när det fungerar 100%

Nytt försök

Fick mitt nya objektiv från Cyberphoto idag.
Viken skillnad, nu är det skarpt från största bländare och kanterna från bl 5.6.

Har bara snabbtestat det, men det är markant bättre än mitt första ex. Dock är Sigmas 50-150 skarpare vid 50 mm, förstår inte riktigt hur det objektivet bara får omdömet "bra köp" när detta Tamron får " toppklass".

Sigmas objektiv är skarpt över hela bilden vid f2.8. Blir dock lite mjuk i kanten över 100mm.

Jag har provat två exemplar av Tamron 17-50/2,8 till min Canon EOS 300D och båda har fokuserat mycket dåligt. Vad jag har förstått från andra trådar så fokuserar den oftare fel för Canons kameror och då speciellt 300d.

Jag måste fråga, är det någon 300d/350d/400d-ägare som har lyckats hitta ett Tamron 17-50/2,8 som fokuserar bra?

Jag vet att det är möjligt att skicka in det för justering, men jag kan inte vara utan objektivet i två månader som det tydligen tagit för andra.

Enicar skrev:
Jag gissar att det är flera som upplevt detta objektiv som oskarpt fast det egentligen är fokuseringen som missar.

Det är klart att det då ser bättre ut vid 5,6 och vidvinkel.
Men visst kan det finnas oskarpa ex också.

Ville bara tillägga att mitt objektiv fokuserade som det skulle (så vitt jag kunde testa i alla fall) men det var oskarpt i alla fall.

Jag har nu tröttnat "lite" på hela hanteringen av ärendet nu så jag skrev till Dustin och bad om en snar lösning på problemet, får se hur det löser sig. Det är ju helt värdelöst att Tamron inte kan fixa objektiv som är bra från början. Jag lutar åt att ge upp och köpa Nikkor istället, lika barn leka bäst som man säger...

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar