Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskarp mask med större radie än 64 pix.

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Som rubriken lyder; jag vill applicera motsvarande oskarp mask fast med större radie än maximala 64 pixlar. Jag tycker att det är för lite för mina bilder (10 mpix) när jag vill öka den lokala kontrasten, främst i svartvita bilder, där jag vill ha lite "gloria" över det hela.
Går detta att ordna på något vis? Jag vet att man kan göra "äkta" oskarp mask helt manuellt, men det är så förbaskat bökigt och tidskrävande.

Vad är det för version av Photoshop du använder? På den burk jag sitter nu där jag bara har Photoshop Elements 2 är maximala radien 250 pixlar.

maxzomborszki skrev:
Vad är det för version av Photoshop du använder? På den burk jag sitter nu där jag bara har Photoshop Elements 2 är maximala radien 250 pixlar.
Aaaaaah, jag märkte just att det bara är "smart sharpen" som är begränsat till 64 pixlar! Problemet löst; det funkar fint i USM:)

Det magiska tricket

"Det magiska tricket"
Ett knep som finns beskrivet i tidigare trådar.

Jag använder det ganska ofta.
Man kan beskriva det som ett slags "klarhetsfilter".
Bl.a är det populärt bland landskaps och naturfotografer som vill lyfta fram t.ex grönska och liv i lite grådaskiga bilder. Utan att förändra tonomfånget.
Men även porträtt kan lyftas och ge en annan stuns i hudtoner och ögonblänk.

Prova gärna.
USM 20-50-0

Mvh J O

eller 50-25-0 ,(i ditt fall kanske 100-50-0 ? ) funkar bra för porträtt. Efter att du har applicerat filtret, så gå upp i edit menyn, välj "fade". Sätt lägget till lumnoisity (lr hur det nu stavas) låt opaciteten vara kvar på 100. Detta gör att du inte skärper färgerna i bilden.

mkpd skrev:
eller 50-25-0 ,(i ditt fall kanske 100-50-0 ? ) funkar bra för porträtt. Efter att du har applicerat filtret, så gå upp i edit menyn, välj "fade". Sätt lägget till lumnoisity (lr hur det nu stavas) låt opaciteten vara kvar på 100. Detta gör att du inte skärper färgerna i bilden.

Snyggt filter!

Det är den här effekten jag tänker på. Det ser ganska "filmlikt" ut. Kornigheten är bara bruset ur kameran (ISO 3200 med D200, JPG sRGB).

Bilagor

• dsc_3214_fs.jpg
    dsc_3214_fs.jpg
    81.8 KB · Visningar: 301
Ett annat bra trick är att använda "shadow/hilight" för att lokalt lyfta skuggor och tona ner högdagrar. Sen ökar man kontrasten i hela bilden. Resultatet blir liknande, men då bör man ha en råfil att utgå ifrån.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar