Annons

Oskarp eller skarpt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Svärd

Aktiv medlem
Två gånger har jag nu lyckats få oskarpa gruppbilder. Första gången trodde jag det berodde på att jag inte kopplade bort antishake när jag använde stativ. Den andra gången jag tog gruppbild så gjorde jag så här:
Kamera: Pentak K10D
Objektiv: Pentax 18-55 (kitobjektiv)
Exponeringsmätning: Bländarprioritet
Ljusmätning: Mönster
Bländare: 8
Exponeringstid: 1/90 s
Brännvid 23 mm
ISO: 100
Antishake: Off
Fokus: manuellt fokuserat
Kamera på stativ.
Utlöst via fjärrkontroll.

Denna inställning borde väl ge skarpa bilder?
När jag förstorar upp bilden till 100% så ser den ut som så här:

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/e2/e28f29d4f8d6137f0615cb243cd8a319.jpg

Är detta okey eller inte? Ja jag vet faktiskt inte men jag tycker nog att det verkar alldeles för oskarpt för att anses vara okey. Vad kan vara fel?
Tacksam för alla tips, råd och synpunkter.
/Thomas
 
Senast ändrad:
Jag brukar lägga skärpan i ögat. Nu ser jag en bild där ögat inte är med och är bilden ett utsnitt ur en hel bild tycker jag det ser bra ut. Hur ser bilden ut när du tar papperskopiopr via ett fotolabb i storlekarna 10x15 upp till 20x30 cm och sedan betrakta bilden på en armlängds avstånd?
 
Du körde på manuell fokus. Testade du autofokus med samma resultat? Sökardioprin rätt inställd? Har du upplevt samma suddighet generellt med kameran?

Tror problemet ligger i den manuella fokuseringen faktiskt. Har en helt manuell 50/1,7 som är snorsvår att fokusera med. Man tror det är skarpt i sökaren, men i 100% i datorn ser man att så inte var fallet.
 
En bild i 100% på Pentax K100D är 57x87cm och med K10D är den större.
Och med ett "sådär" objektiv blir det nog inte bättre.
Frågan är oxå hur du ställt skärpan i kameran /skärpt upp efteråt?
Är det mitten av bilden eller?

Den här är ett urklipp i nästan hörnet av 100% bild(57X87cm)tagen med K100D Sigma 18-50/2,8 på bländare 8 och skärpa mm på minimum i kameran och ingen skärpning på datorn.
 

Bilagor

  • imgp8670-liten-400p.jpg
    imgp8670-liten-400p.jpg
    69.6 KB · Visningar: 1,417
var har du lagt skärpan?

Om man har en grupp med flera rader så kan man bara ha skärpa på en rad egentligen, skärpe djupet får fixa resten.

------------
------------ Lägg skärpa här

------------
------------ Lägg skärpa här
------------

-----------
-----------
----------- Lägg skärpa här.
-----------
 
Är det människor (eller djur) med i bilden så rekommenderas det att skärpan läggs på någons öga, detta därför att ögon dras till ögon - det är naturligt för våra ögon att utgå från ögon när vi ser en bild. Så frågan är var du har lagt skärpan i bilden? Ta ett utsnitt på det du har lagt skärpa så är det lättare för oss att bedöma...

Ställer du skärpan manuellt så bör du kolla så att okularets dioptriinställning är anpassad efter dina ögon. Om det är fel inställning på dioptrin så kan det se skarpt ut i sökaren, men bli oskarpt mot sensorn.

Sen så har vi ju detta med uppskärpning, vilket bör göras som sista moment när du behandlar en bild - alltså efter att du har justerat storleken till det media som bilden är till för.

Kör du JPEG eller RAW?
Utgångsläget för JPEG är naturlig, vilket har en låg uppskärpning för att vara bästa möjliga grogrund för vidare efterbehandling i datorn. (bildbehandling förstör information i bilden, det är bättre att göra det i datorn än i kameran - och i datorn har du fler möjligheter till att få just den bildbehandling som du önskar personligen). Om du vill att kameran gör mer, så ska du ställa om från Naturlig till Ljus, då får du mer uppskärpning i kameran.

Hälsar
R
 
Lite testresultat-1

Nu har jag testat och taget några bilder med olika objektiv på samma motiv med likartade inställningar.
Första bilden tagen med kameran, Pentax K10D med kitobjektiv 18-55 på stativ med bl 8 autofokus, exp.tid 1/15, bl 8, iso 100. brännvidd 33 mm.
Utlöst med fjärrkontroll. Bilden är förstorad i photoshop till 100%.

Jag tycker definitivt att resultatet är oskarpt.
 

Bilagor

  • skarp-01.jpg
    skarp-01.jpg
    52.1 KB · Visningar: 1,159
Lite testresultat-2

Denna bild är tagen med Pentax K10D med objektiv Pentax 50-200 på stativ med bl. 4 (borde ju bli lite oskarpare än bl.8), autofokus, exp.tid 1/60 s,iso 100, brännvidd 50mm och utlöst med fjärrkontroll.
Bilden förstorad 100% i photoshop.

Resultatet är mycket mycket bättre än förra bilden.

Min preliminära bdeömmning är att kitobjektivet är rent ut sagt dåligt. Ska försöka göra lite mer tester i morgon så jag åtminstone lär mig hur jag undviker att få oskarpa gruppbilder.
 

Bilagor

  • skarp-02.jpg
    skarp-02.jpg
    51.5 KB · Visningar: 1,154
På bändare 8 ger DA 18-55 mycket bra upplösning i photozones test.Testerna säger visserligen inte hela sanningen men kanske att det är nått fel på ditt objektiv ändå? Det är ju rätt stor skilland på bilderna...
 
Ja, det där är klart sämre skärpa än jag får med 18-55. Bifogar utsnitt i 100 % (K10D, 50 mm, bländare 9.5, 1/250, ISO 200, autofocus, handhållen, ett par meters avstånd, del av ansikte)
 

Bilagor

  • skärpa.jpg
    skärpa.jpg
    58 KB · Visningar: 1,042
Skit bakom rattarna

Idag har jag testat ordentligt och mer fokuserat. Kan konstatera att jag med största sannolikhet fokuserat fel med följden att bilderna med kitobjektivet blev oskarpare. Har lärt mig att med fjärrutlösare så får man inte autofokus och att det är lätt att vrida fokuseringsringen förbi oändlighetsinställningen ( se tidigare diskussion: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=71044) som då också genererar oskarpa bilder.
Här är en bild med två exponeringar förstorade till 100% till vänster Kitobjektiv 18-55 till höger Pentax 50-200 som visar att båda objektiven tecknar skarpt, 50-200 kanske något skarpare men i så fall ytterst lite.
 

Bilagor

  • skarpt.jpg
    skarpt.jpg
    46.1 KB · Visningar: 834
Några synpunkter:

1: Att fokusera manuellt med ett såpass ljussvagt objektiv som kitobjektivet är i stort sett helt omöjligt om man inte bytt mattskiva i kameran. Det finns ingen som helst anledning till detta om AF fungerar.

2: 1/15 sekund är en ganska kritisk tid, och spegels vibrationer kan orsaka oskärpa. Spegeluppfällning kan avhjälpa detta.

3: Skärpedjupet vid f/8 och 23 mm brännvidd bör vara i stort sett oändligt om du fotar på några meters avstånd (vilket jag antar med tanke på att det är en "gruppbild"). Ingen vits att sätta fokus på ögat alltså, eftersom rubbet bör bli skarpt ändå.
 
Även om du har ett stort skärpedjup, så är ju fortfarande den punkt i bilden som fokus ligger på - den punkt som är skarpast, av det som är i skärpa. Så nog tycker jag att man bör tänka lite på var man lägger fokus även vid stort skärpedjup... :)

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Även om du har ett stort skärpedjup, så är ju fortfarande den punkt i bilden som fokus ligger på - den punkt som är skarpast, av det som är i skärpa. Så nog tycker jag att man bör tänka lite på var man lägger fokus även vid stort skärpedjup... :)
Ja, det är väl klart att man ska fokusera på rätt ställe, men att tro att ögonen blir oskarpa om man råkar fokusera på näsan i en relativt vidvinklig bild på några meters avstånd är ju lite att ta i;-)
 
Så länge oskärpecirkeln är mindre än upplösningen antar jag att bilden inte kan bli skarpare än så. Jag har dock fortfarade dålig känsla för vad man får för skärpedjup på en 10M kamera (eftersom vi nu pratar pixel peeping). För papperskopior gäller ju de vanliga reglerna om storlek och ögats upplösning etc....men eftersom vi nu tittar på pixelnivå antar jag att 'skärpedjupet' är olika på 6MP och 10MP, dvs en 10MP tål inte lika stor oskärpecirkel. Är jag ute och cyklar?
 
quarc skrev:
Så länge oskärpecirkeln är mindre än upplösningen antar jag att bilden inte kan bli skarpare än så. Jag har dock fortfarade dålig känsla för vad man får för skärpedjup på en 10M kamera (eftersom vi nu pratar pixel peeping). För papperskopior gäller ju de vanliga reglerna om storlek och ögats upplösning etc....men eftersom vi nu tittar på pixelnivå antar jag att 'skärpedjupet' är olika på 6MP och 10MP, dvs en 10MP tål inte lika stor oskärpecirkel. Är jag ute och cyklar?
Det stämmer nog bra, men för att erhålla så hög skärpa att man är i närheten av sensorns upplösning så får man nog ändå blända ner så mycket att skärpedjupet blir ganska ordentligt i djupled vid den brännvidd vi talar om. Avståndet vet jag ju inte, men "gruppbild" borde väl vara några meter tycker man.
Till sist finns ju också den gräns som diffraktionen sätter. Det lönar sig inte att blända ner mer än till en viss gräns, och denna torde styras av pixlarnas storlek, om man nu vill utnyttja dem på bästa sätt.

Tillägg: Jag antar att man rent teoretiskt kan säga att skärpedjupet alltid är oändligt kort, och att det bara är objektivets skärpa och sensorns upplösning som sätter gränsen för var man kan börja tala om oändligt skärpedjup. Skärpedjupsfunktionen är ju olika brant, men aldrig helt plan, antar jag.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.