Annons

oskarp dimage7i?

Produkter
(logga in för att koppla)

mrtn

Medlem
antingen har min kamera fått tuppjuck eller så är det jag som börjar se dåligt, men skall en bild i vidvinkelläget, (visserligen på bländare 2.8) verkligen vara såhär skrämmande oskarp? manuell fokus inställd på oändligt, o skärpan hamnar på skjutfönstret ca 50cm bort... http://lejonet.komvux.uddevalla.se/ma8sve/sterile/bilder/dimage7i.jpg
högsta upplösningen på FINE, kollat både super fine och raw men inget blir märkbart skarpare.

nånstans mellan 50 och 100mm börjar det bli skärpa på avstånd.
har kameran ballat ur och går det isåfall fixa på nått smart sätt som att reseta o slänga in firmware på nytt?

vad händer om du låter den automatiskt fokusera långt bort? Får du samma resultat?

Du säger att skärpan hamnar på skjutfönstret, jag ser ingen skärpa alls?

En lurig grej med 7:eek:rna är att man vid manuell fokusering till oändligt inte får vrida skärperingen för långt, då hamnar man bortom det oändliga! (var nu det ligger?)

M.a.o. så vrider man ringen försiktigt tills oändlighetsmärket syns i sökaren & stannar där, inte en millimeter längre för då blir det inte skarpt.

Nu tror jag dock inte att det är ditt problem p.g.a. att det, om man gör som ovan, inte brukar bli så oerhört oskarpt som i ditt bildexempel.

//Larsa

låter jag den fokusera själv hittar den överhuvudtaget inte fokus, såvida jag inte siktar på något närmre än 1 meter ungefär.

Larsa, om du kollar längst till höger på bilden så ser man att det är någorlunda skarpt på "luddet" som sitter på balkongskjutfönstret.. typ :)

och det spelar ingen roll hur lite eller mycket jag vrider fokus, den fokuserar från ungefär 15cm från linsen till runt 1 meter. vilket också är konstigt eftersom närmsta fokusering skall ligga på 50cm, såvida man inte kör macro.

jag kan inte förstå vad tusan den har fått för sig...

Bara att lämna in på garanti. Jag tror optiken har fått sig en smäll eller nått. Men å andra sidan är jag ingen expert :)

nja, nu är den köpt begagnad för ett år sedan. och garantin hade nog redan utgått för förre ägaren, samt att jag är i princip helt säker på att den inte fått någon smäll.
den funkar i övrigt felfritt och fokuserar normalt på lite längre brännvid.
jag får väl använda vidvinkeln till enbart närbilder eller nått. :(

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar