Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskarp bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

Ann-Cathrine

Aktiv medlem
Hej!

Jag tog denna bild och är nöjd med hur fågeln ser ut men inte hur bakgrunden blev. Självklart kan inte bakgruden vara lika skarp men här tycker jag att den är väl oskarp.

Någon som har något tips på hur man ska få det skarpare och mer kontrastrikt?

Jag använder en Kodak Easyshare z612

Tacksam för tips!

Ann-Cathrine Persson

Bilagor

• bild-fågel.jpg
    bild-fågel.jpg
    94 KB · Visningar: 666
Varför vill du ha en skarp bakgrund? Jag tycker faktiskt att det är en klar fördel att bakgrunden är oskarp eftersom osärpan "lyfter fram" och frilägger motivet.

Många brukar sträva åt andra hållet men vill du ha skarpare bakgrund så kan du vid själva fototillfället prova att:

- Använda mindre bländare, alltså hellre f11 än f4

- Stå längre ifrån fågeln utan att använda längre brännvid vilket då också resulterar i mindre fågel, mer annat på fotot. Då hamnar fokuspunkten längre bort och skärpedjupet blir längre.

Ett alternativ kan vara att köra landskapsläge på kameran.

Är själv inte så bra på efterbehandling men du kan testa med något som brukar kallas unsharp mask och sen kanske öka kontrast och mättnad i bildbehandlingsprogramet för att få det skarpare och mer kontrastrikt.

ulfc skrev:
Varför vill du ha en skarp bakgrund? Jag tycker faktiskt att det är en klar fördel att bakgrunden är oskarp eftersom osärpan "lyfter fram" och frilägger motivet.
Tänkte just säga det samma. Snarare att bakgrunden är för skarp, och gärna skulle varit lite mer oskarp istället. Nånting åt det här hållet kanske:

Bilagor

• fagel2.jpg
    fagel2.jpg
    48.3 KB · Visningar: 600
Som tidigare nämnts brukar folk annars efterlysa mer oskärpa i bakgrunden. Många betalar dyra pengar för objektiv som ger snyggare bakgrundsoskärpa.

Hade din bakgrund varit skarp hade bilden upplevts som rörig. Nu hamnar fokus på fågeln istället vilket säkert var meningen.

Kan inte mer än instämma.
Bilden är ju fin som den är! Se hellre till att räta upp horisonten, så har du en kanonbild.

Eftersom jag är ett gammalt fosil som började fotografera långt innan behovet av mycket kort skärpedjup ännu var "uppfunnet", så tänker jag inte ifrågasätta din önskan om detta utan försöker att koplettera Daniels svar istället.

Som Daniel skrev så ger mindre bländare (högre bländarvärde) större skärpedjup. Bländare kan du välja i "A aperture priority mode" eller "M manual mode". Tyvärr ger mindre bländare också längre slutartid. Eftersom man vid fågelfoto oftast använder lång brännvidd blir risken för skakningsoskärpa stor. Det bästa sättet att motverka det är att använda stativ.

Ett annat sätt, om du inte har något stativ eller inte vill släpa på det, är att använda högre ISO, vilket ger kortare slutartid. Nackdelen är att det även ger mer brus. Jag vet inte om det går att ändra på ISO-värdet på din kamera. Det stod inget om det på Kodaks hemsida.

Hur du ökar kontrasten får någon av digitalisterna svara på.

Olle

Är det någon som tror att en Kodak Easyshare z612 har ett 'aperture priority mode' eller möjlighet att joxa mellan bländarna f/4-11?

Ann-Cathrine skrev:
Hej!

Jag tog denna bild och är nöjd med hur fågeln ser ut men inte hur bakgrunden blev. Självklart kan inte bakgruden vara lika skarp men här tycker jag att den är väl oskarp.

Någon som har något tips på hur man ska få det skarpare och mer kontrastrikt?

Jag använder en Kodak Easyshare z612

Tacksam för tips!

Ann-Cathrine Persson

Jag tycker bilden är mycket bra med den oskarpa bakgrunden. Med en skarp bakgrund hade intresset flyttas från fågeln som är bildens motiv till ovidkommande saker i bakgrunden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar