Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

Sara-i-Norge

Aktiv medlem
Hur lägger man på oskärpa på en bild så det ser naturligt ut? Vad ska man tänka på?
Har på den här bilden lagt oskärpa både framfør och bakom... Rätt/fel?

Bilagor

• 400pxsov.jpg
    400pxsov.jpg
    25.2 KB · Visningar: 512
Vad vill du har oskärpa på? Vill du minska skärpedjupet i efterhand? Beskriv lite mer så kanske jag kan hjälpa till!

Skärpepunkten bör vara på ögonen..och sedan är det en smaksak hur stort själva skärpedjupet ska vara. Jag tycker förstås att detta är någonting man avgör vid fotoögonblicket och inte vid datorn. I datorn bör det räcka med att använda "oskarp mask" (unsharp mask på engelska) för att få upp en del av skärpan som har gått förlorad vid tex inscanningen.

I din exempelbild verkar skärpepunkten ligga på näsan. Skärpedjupet upplever jag som för kort då jag tycker att munnen är något suddig. Jag hade velat haft hela ansiktet i någorlunda skärpa.

Ja precis,

vill minska skärpedjupet i bilden i efterhand i Photoshop. Med "naturligt" menar jag att jag vill att det ska se ut som att den är tagen med kort skärpedjup.

Hej Jonas!

Håller med dig om att det borde "avgøras" redan då man tar bilden, har en Canon Powershot S50 med møjlighet till manuella inställningar, men jag tycker inte jag lyckas.. Att skärpepunkten hamnat på näsan beror helt enkelt på att autofokusen inte vill "samarbeta" optimalt, den "bommar" på øgonen, även om jag väljer øgonen som fokuseringspunkt.

Re: Ja precis,

Sara-i-Norge skrev:
vill minska skärpedjupet i bilden i efterhand i Photoshop. Med "naturligt" menar jag att jag vill att det ska se ut som att den är tagen med kort skärpedjup.

Om du har nya Photoshop CS så finns det en ny funktion som heter "Lens Blur". Testa dig fram, funkar perfekt! Kolla in min bild "Atrium". Där har jag minskat skärpedjupet rejält.

Re: Ja precis,

Sara-i-Norge skrev:

Då är mitt sätt följande:

Lägg till en snabbmask och kör en gradient fill på den. Se till så att den går från ljust till mörkt till ljust igen... (Eller om det blir tvärtom, minns inte på rak arm!)

Se till att de är som mörkast just där du vill själva skärpan, tex ögonen.

Därefter får du tänka och fundera lite... är det något i bilden som ligger i samma plan som skärpan? Det beror lite på hur bilden ser ut. Jag brukar då bara se till att det området blir avmarkerat.

Kör sedan oskärpa och ta-da, du är klar! Jag ska lägga upp nån före/efter bild så du ser vad jag menar!

Joseph!
Det var fint skärpe(o)djup på din bild "Atrium". Har tyvärr inte CS utan 6.0 verisionen..

Cederbom!
Tack før tipset, ska førsøka testa mig fram! Lägg gärna upp bilder att jmf med!

...redigerad.
Som exempel i den här bilden kan man säga att hårtofsen inte får bli alltför oskarp (som den bakre handen). Tofsen är ju i ett annat plan ganska nära skärpeplanet. Likaså delar av halsen/bröstkorgen. I övrigt ligger det en gradient fill (vad det nu heter på svenska) snett från nedre vänstra hörnet upp till övre högra. Hoppas det hjälper!

Bilagor

• img_1989-ed.jpg
    img_1989-ed.jpg
    16.2 KB · Visningar: 409
Jag själv kör Gimp och har inte lyxigt förpackade funktioner som lens blur.

Mitt manuella sätt för liknande är (utgår från att jag skulle göra som i bilden Atrium):

1. Skapa en kopia på befintligt lager.
2. Klona in delar av bakgrunden över personen.
3. Kör blur på hela det lagret. Anledningen till att du klonar in bakgrunden är att du annars kommer få en gloria då tex håret flyter ut i bakgrunden.
4. Lägg på en lagermask och plocka fram hela personen från lagret utan oskärpa.

Klart!

Mvh Martin

Cederbom skrev:
Jag själv kör Gimp och har inte lyxigt förpackade funktioner som lens blur.

Mitt manuella sätt för liknande är (utgår från att jag skulle göra som i bilden Atrium):

1. Skapa en kopia på befintligt lager.
2. Klona in delar av bakgrunden över personen.
3. Kör blur på hela det lagret. Anledningen till att du klonar in bakgrunden är att du annars kommer få en gloria då tex håret flyter ut i bakgrunden.
4. Lägg på en lagermask och plocka fram hela personen från lagret utan oskärpa.

Klart!

Det funkar det med, det var ju så man gjorde förut. Gaussisk oskärpa! Nu har ju Adobe bara hjälpt en att bli lite mer effektiv. :)

Jo, jag vet... Jag önskar att min moral tillät mig att köra CS, men tyvärr inte. Och ekonomin tillåter det inte alls! ;) Annars är jag ganska förtjust i PS, det är väldigt komplett och väldigt kompetent.

Tack + føljdfråga

tack før era olika tips och førslag! Som "vanligt" finns det ju minst 100 olika sätt att gøra saker på i PS, så jag får førsøka testa mig fram och hitta ett sätt som passar mig!

"gradient fill (vad det nu heter på svenska)"
Jaaa, vad heter det på svenska? Har nämligen svenska verision av PS. Vad har det før funktion?

/Sara

Hm... Typ "Fyll med färgtoning" eller nåt sånt kanske? Det den gör är färgövergångar... hjälper det?

ANNONS