Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskärpa på 5d Mark II med 24-70

Produkter
(logga in för att koppla)

bloggfji

Aktiv medlem
Hej!

Inhandlade mig en 5d Mark II för några dagar sedan och har inte kunnat sluta tänka på en sak.

På alla bilder jag tar (helt utan blixt) på blir dom inte så skarpa jag hade förväntat mig.
När jag zoomar in nära på displayen i kameran tycks se suddigt ut. även där fokusen ligger...

Innan hade jag en d300s med ett 18-200 objektiv som jag fick klart mycket bättre skärpa med...

jag har två exempelbilder här:

Denna är tagen med Mark tvåan

http://fredricjohansson.se/f.png

Och denna är tagen med D300s

http://fredricjohansson.se/h.png

Är det något som inte stämmer eller får jag helt enkelt bara finna mig i att mark tvåan inte får till samma sorts skärpa som d300s?
Eller har det något med fullformatet att göra?

Tackar för all hjälp jag kan få!

Alla exemplar av 24-70't är inte helt pålitligt alla dagar. På mitt hus så hade den en tendens att bakfokusera, men inte på min väns kamerahus.

Det kan ehlt enkelt röra sig om ett dåligt ex.

du kan ju prova att ställa upp skärpan i kameran lite, alternativt göra ett fokustest så det inte beror på felfokus. Men som sagt, just denna glugg kan variera lite i skärpa på full öppning.

gör ett likvärdigt test med de bägge objektiven, med samma ljus och samma värden.
Tyckte att den första bilden var skarp nog med tanke på att den var tagen under sämre ljusförhållanden.

/ Gustav

Alla exemplar av 24-70't är inte helt pålitligt alla dagar. På mitt hus så hade den en tendens att bakfokusera, men inte på min väns kamerahus.

Det kan ehlt enkelt röra sig om ett dåligt ex.

Hm. om jag går till affären och byter, kan det vara så att jag får ett bättre då ? Det är ju inte så nice att köpa en kamera för 30 papp, och så kan det vara möjligt att gluggen är dålig ibland :p

Fredric, om du vet vad du fokuserat på och hur AF funkar så är det fel på din utrustning. Det ska vara pixelskarpt från 2.8 i en 100% crop med 5d2.

Tillägg/Edit: "skärpan" kan ställas på två sätt. Tar du jpg så finns picture styles dör du kan höja den. Men det spelar ingen roll, din bild är för oskarp ändå.

Sätt två (vid RAW) är mikrojustering. Men med en zoom som 24-70 (som ska vara fenomenal) så vill du inte ägna dig åt det. Möjligen kan man göra det på något fast objektiv, men även där ska det vara pixelskarpt från början.

Hej!!

Jämför åtminstone likvärdiga situationer.

Använder man "one shot" fokus i en t-banevagn och bländare 2.8 (t ex) är väl risken ganska stor att nåt flyttar sig mellan fokusering och exponering. (Heter det så nuförtiden? Heter det kanske "avläsning av ljus"..?)

När jag försöker glo närsynt på bilden av tjejen upplever jag bilden som skarpare på andra ställen än just vid ögat.

Närsynt och med brytningsfel också förresten. Så lita inte på mitt omdöme!

Var det samma objektiv vid båda fotograferingstillfällena? Samma bländare? Etc.

Fotografera ett stilleben i bra ljus med kamerorna på stativ, samma objektiv, samma ALLTIHOP. Enda som skall skilja är kamerahusen. Jämför sen.

Tycker jag.

Som är jättenöjd med min "femma". Inte haft nån 300 att jämföra med. Så mitt omdöme sviktar förmodligen på alla punkter.

Brasklappar var ordet, sa Bill.

Just det, sa Bull.

//Johan

Hej!!

Jämför åtminstone likvärdiga situationer.

Använder man "one shot" fokus i en t-banevagn och bländare 2.8 (t ex) är väl risken ganska stor att nåt flyttar sig mellan fokusering och exponering. (Heter det så nuförtiden? Heter det kanske "avläsning av ljus"..?)

När jag försöker glo närsynt på bilden av tjejen upplever jag bilden som skarpare på andra ställen än just vid ögat.

Närsynt och med brytningsfel också förresten. Så lita inte på mitt omdöme!

Var det samma objektiv vid båda fotograferingstillfällena? Samma bländare? Etc.

Fotografera ett stilleben i bra ljus med kamerorna på stativ, samma objektiv, samma ALLTIHOP. Enda som skall skilja är kamerahusen. Jämför sen.

Tycker jag.

Som är jättenöjd med min "femma". Inte haft nån 300 att jämföra med. Så mitt omdöme sviktar förmodligen på alla punkter.

Brasklappar var ordet, sa Bill.

Just det, sa Bull.

//Johan

problemet är att jag har tittat på nästan alla bilder på min kamera, och fokusen finns där. men skärpan får inte till det!

Var och bytte mitt objektiv idag, klart mycket bättre men ska testa mer ingående under dom närmaste dagarna. Dom ville först skicka in den för justering för just min kamera till canon!

Var troligen inte "fel" på ditt gamla objektiv, utan det är mer regel än undantag att man måste kalibrera in objektiven mot husen. Man kan tyckas att det inte ska behövas i de här prisklasserna, men det är så otroligt hårfina toleranser i de här kamerorna och objektiven att man nästan ska ha tur om man köper hus och glugg som spelar bra ihop från första början.

Jag har skickat in alla mina grejer som jag har haft. 40D, 7D, 5D och 5DII med 100mm makro, 24-70, 700-200. Vissa av kombinationerna har funkat bra ihop och jag skickade mest in det för att få det finjusterat. Fick sedan tillbaka och trodde inte mina ögon när jag trodde att de kunde bli SÅ bra. De sakerna som inte funkade bra ihop blev självklart perfekta de med.

Bara att gilla läget, och canon-verkstäderna kalibrerar ju på garanti om det inte är alltför gamla saker man har.

Jag håller inte med om att man normalt behöver kalibrera alla sina objektiv med sina hus. Jag har aldrig behövt göra det, eller mikrojustera, och då har jag ändå haft och har en del grejer. Men visst, just 24-70 hade jag ju knas med på full öppning, men inte på andra öppningar. Och de köpte jag aldrig. Vissa behöver justera alla sina grejer, en hel del av oss behöver aldrig göra det, vi kanske har knas på synen, vad vet jag. Verkar knasigt i alla fall.

Var troligen inte "fel" på ditt gamla objektiv, utan det är mer regel än undantag att man måste kalibrera in objektiven mot husen. Man kan tyckas att det inte ska behövas i de här prisklasserna, men det är så otroligt hårfina toleranser i de här kamerorna och objektiven att man nästan ska ha tur om man köper hus och glugg som spelar bra ihop från första början.

Jag har skickat in alla mina grejer som jag har haft. 40D, 7D, 5D och 5DII med 100mm makro, 24-70, 700-200. Vissa av kombinationerna har funkat bra ihop och jag skickade mest in det för att få det finjusterat. Fick sedan tillbaka och trodde inte mina ögon när jag trodde att de kunde bli SÅ bra. De sakerna som inte funkade bra ihop blev självklart perfekta de med.

Bara att gilla läget, och canon-verkstäderna kalibrerar ju på garanti om det inte är alltför gamla saker man har.

Den har skickats in på kalibrering så jag hoppas verkligen att det blir knivskarp! :)

Jag håller inte med om att man normalt behöver kalibrera alla sina objektiv med sina hus. Jag har aldrig behövt göra det, eller mikrojustera, och då har jag ändå haft och har en del grejer. Men visst, just 24-70 hade jag ju knas med på full öppning, men inte på andra öppningar. Och de köpte jag aldrig. Vissa behöver justera alla sina grejer, en hel del av oss behöver aldrig göra det, vi kanske har knas på synen, vad vet jag. Verkar knasigt i alla fall.

Tycks vara rätt stor spridning i detta ämne och våra erfarenheter. Mina känner du till och för er som inte gör det så har jag i princip fått lämna in allt utom en glugg för justering. 6 DSLR och 14 objektiv handlar det om.

Orsaken bakom? Inte vet jag. Spridning i tillverkningen? Kanske. Olika krav från användaren? Garanterat!. Kanske en kombination.... När det gäller Canon så är det redan dokumenterat att de har en kvalitetsnivå i sin AF som inte alla gånger uppfyller dagens pixelmonster. Dokumenterat via White Paper och en och annan guru här på FS. När det gäller andra tillverkare så är det förmodligen samma sak även om de har varit fega (eller kanske smarta) nog att inte distribuera ett sådant dokument.

ANNONS