Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskärpa i nästan alla kort med canon 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej om du tar lite bilder där objektet inte befinner sig så långt bort,och utan ytterligheter som vit snö, som du förvånadsvärt har fått vit i stället för svagt blå,tror jag att du kommer att märka att allt funkar som det ska.jag rekomenderar dig ändå att du inte ställer skärpan på max i kameran,eftersom man har svårare att påverka bilden sen i efterhand. Som tidigare sagt är kompaktkamerorna maxade från början när det gäller skärpan.Jag minns själv när min son visade sina bilder på data,så tänkte jag ,-F---n det ser ju bättre ut en min nikon d 70.Men jbåde han och jag har senare förstått skillnaden. Om du vet att du ska knäppa massa bilder Som du inte ska jobba med överhuvudtaget kan du naturligtvis ställa om kameran Mvh bengt
 
Annars kan det vara så att kameran felfokuserar. Köpte nyss en ny 20D, och vid korta skärpedjup blev det suddigt. Efter en sväng till Canon på justering blev det superskarpt och bra. Kolla in skidbilderna i mitt kryp in.
 
Ja det kan vara så ,eftersom skärpan låg mera på fotstegen än på träden.Men jag tror ändå att det är lättare att få koll på skärpan med lite bättre förhållande,du vet vad jag menar,att ställa skärpan ex,på en person i en kö eller liknande ,och memorera hur han ställde skärpan. .. Efter det kolla,om det då funkar hyggligt bra,men om han ändå känner sig osäker,kan han testa objektivet mot exempelvis en skrovlig vägg med stativ.Är skärpan då lite hur som haver, och inte bara lite sämre i hörnen finns det anledning att kolla kamera eller objektiv
 
JEzus skrev:
Köpte en 20D för ca en månad sen med kitobjektivet 18-55. Det är ett skitobjektiv enligt de flesta och jag kan hålla med.
Men idag var jag ute och fotade lite i det fina vädret. Körde M läget, iso 100, f8, lite skiftande slutartid.
Tog ca 100 bilder, ett fåtal blev skarpa. Blir så jävla upprörd...
Här är lite bilder ni kan titta på för att bilda er en egen uppfattning!
http://hemsidan.homeip.net/bilder/canon20d
Tycker det borde vara svårt att misslyckas i vädret som är idag!


Firmware version 1.1.0

Ägaren innan är Fotocop här på fotosidan och att döma av hans bilder så har han inte haft något problem. Dock har han fotat med 24-70 2,8L.
Så jag undrar om det är objektivet eller kameran det är fel på. Vad tror ni på?

Mvh
Björn Karlström


Björn, kan det inte vara så att du är lite allmänt duperad av digitalkamerornas förträfflighet och har alldeles för stora förväntningar ?

Du började fotografera 2002 vad hade du för kamera då. Dvs: vad är du van med.

Vad hade du tänkt att använde bilderna till när du behöver förstora dom så extremt mycket.
I normala/vanliga fall räcker en förstorning
från 10x15 till A4 och i så fall är jag säker på att dina bilder är skarpa nog.

Du måste inse att allt blir inte perfekt bara för att du köper den senaste "digitaleren"
Bländare, slutartid,ljusförhållande och motivval har stor betydelse.

Tyvärr, så gäller nog den gamla regeln fortfarande,
"det är inte bara och trycka på knappen."
Besvara gärna.
/Thomas..
 
18-55 kit objektivet fungerar riktigt bra. Det är inte skit utan ger riktigt bra bilder, särskilt om man beaktar priset.

Jag tittade på den bild som heter img_5662.jpg

Om man zoomar den till fönsterstorlek så ser den rätt OK ut. Ser möjligen ut som om du har fått fokus i framkant istället för längre bort.

Zoomar man in kan man se viss rörelseoskärpa. Du kanske rör kameran för fort efter exponering? Använd en långsammare exponering och titta på den information kameran ger dig. Histogrammet ser lite förskjutet till höger, vilken kan antyda överexponering.

Ett annat tips är att återställa kameran till fabriksinställningar. Jag tror t.ex att du har den förre ägarens namn i EXIF informationen?

Förre ägaren kan ha anpassat kameran till sitt fotande, de parametrarna kanske inte passar dig.

http://www.canon.co.jp/Imaging/eos20d/eos20d_firmware-e.html

http://www.slrcamerainfo.com/article.php?filename=Canon-20D-FAQ#How_do_I_store_my_name_in_the_camera

Lycka till, övning ger färdighet :)
 
Har bara fotograferat sen 1978 men upptäckte idag (& lite tidigare också:)) att det är lätt att bli totalt hypokondrisk när man blåser upp bilderna i 100% på skärmen.

Vissa av mina bilder från dagens utflykt är riktikgt fina i skärpa medans allt för många i 100%-förstoring inte ser så imponerande ut, ofta då motiv typ exemplen som du visar, på avstånd med detaljrika saker typ grenar & dylikt.

Så äre bara ibland, inte alltid, nån annan får förklara varför...

En ide, fixa kopior & kolla om problemet finns kvar för vid 100% på skärmen så ser man nämligen oftast mer än man vill se, negativt sett alltså...

//Larsa
 
Jag tro att med att jstera, i P-S CS dina bilder så ska de nog bli bra. Får man test o justera en bild från din länk som du gav ? Så får du se hur det blir.
/Leif
 
Tack för alla svar!
Nu är det så många svar så nu kan jag inte ta och svara på allas i olika inlägg så jag försöker besvara de jag tycker var intressanta i samma inlägg! =)

Leif Jokiaho, psa hur mycket du vill! Jag tycker bara det är kul att se om det går att göra något bra av bilderna jag la upp!


Chris Dahrén, jag kommer inte riktigt ihåg om jag rörde kameran direkt efter exponeringen eller inte :/ Tack för tipset med återställa allt till normalt! Än så länge har jag bytt så att det står mitt namn på koren nu iaf =)
Jag ska strax försöka uppdatera till den senaste firmwaren (hoppas jag lyckas), jag antar att det går att köra direkt från 1.1.0 till den senaste 2.03 lr vad den hette? Jag måste inte installera version för version tills jag är på den senaste väl?

Thomas Karlsten, började fota 2002 med en Olympuz C-320 lr nått, efter det blev det en Olympuz UZ-750 som jag trivdes riktigt bra med. Och så köpte jag 20d dan innan nyår. Jag kanske behöver mer träning med kameran helt enkelt!

Andreas Björk, tyvärr lyser inte solen idag så jag kan inte testa tyvärr! Får bli någon annan dag men jag ska försöka lägga fokus rätt då!

Svarade på någras iaf!
Vet inte om någon blev klokare men jag har fått en del tips iaf!
Nu ska jag ge mig på firmwaren!

Over and Out!

/Björn
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.