Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskärpa i nästan alla kort med canon 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

JEzus

Aktiv medlem
Köpte en 20D för ca en månad sen med kitobjektivet 18-55. Det är ett skitobjektiv enligt de flesta och jag kan hålla med.
Men idag var jag ute och fotade lite i det fina vädret. Körde M läget, iso 100, f8, lite skiftande slutartid.
Tog ca 100 bilder, ett fåtal blev skarpa. Blir så jävla upprörd...
Här är lite bilder ni kan titta på för att bilda er en egen uppfattning!
http://hemsidan.homeip.net/bilder/canon20d
Tycker det borde vara svårt att misslyckas i vädret som är idag!


Firmware version 1.1.0

Ägaren innan är Fotocop här på fotosidan och att döma av hans bilder så har han inte haft något problem. Dock har han fotat med 24-70 2,8L.
Så jag undrar om det är objektivet eller kameran det är fel på. Vad tror ni på?

Mvh
Björn Karlström
 
Ströljus mot ljus bakgrund

Ett motiv med mörka detaljer mot mycket ljus bakgrund (snö, himmel) är ett kritiskt sätt att studera ströljus (flare).

Använder du motljusskydd i någon form? Det är ju inte att använda motöjusskydd effektivt med zoomar, men kanske blir resultatet något bättre.

Är du nöjd med resultat då du fotograferar mot mer "normal" (mörkare) bakgrund?
 
Jag tittade på bilderna och det såg väl normalt ut. Sista bilden ser ju visserligen inte så himla bra ut, men det liknar mest rörelseoskärpa. Vad hade du för slutartid?

Du måste ju lägga på ett visst mått av skärpa i Photoshop eller liknande för att få toppskärpa vid full inzoomning. De flesta kompaktkameror lägger på skärpa på bilderna och ger därför ett skarpare intryck på obehandlade bilder.

Har du sett förra ägarens bilder i full upplösning eller bara de förminskade bilderna på Fotosidan? I litet format kan man ju få nästan vilken bild som helst att se skarp ut.

Skarpare än sådär tror jag inte att kitobjektivet är. Skulle säkerligen bli bättre med ett Sigma 18-50/2.8 eller liknande. Canons 17-40 är ju också fin, men lite dyrare.
 
att döma av era kommentarer så är bilderna inte helt oskarpa alltså?
Jag upplever dem som GRÖTIGA, svårt att urskilja grenar mm från träden.
Tror ni en uppdatering av firmwaren kan göra något?

Jag tycker nästan jag bara fått oskarpa bilder med kameran tyvärr :/

Kan lägga upp lite fler bilder som ni kan titta på och bedöma!?


Mvh
 
Känslan av grötighet kan lätt åtgärdas antingen genom oskarp mask i photoshop eller ökad intern skärpning i kameran -det första är att föredra.
Testa att lägga på oskarp mask med följande värden:
300%
0,3 pixlars radie
tröskel 0

Det borde ge dig den effekt du letar efter:)
 
Jag tror att det är din glugg som är orsaken. Jag kollade lite på recensionerna på just den gluggen och flera tycker att den inte ger skarpa bilder. För att få skarpa bilder krävs en bra glugg, det finns inga kompromisser. Att döma av dina bilder så tror jag grötigheten beror på en sämre glugg. Min kamera tar superskarpa bilder med rätt optik, sätter jag däremot på en kit-glugg så bir det "simmigt" och kontrastlöst. Inga roliga bilder med andra ord.
Testa med en bättre glugg (om du har någon du kan låna).

mvh/Ove
 
Efter att ha tittat på bilderna så skulle jag vilja påstå att bilderna är skarpa, men skärpan ligger fel.

På bild img_5662.jpg så är det kanonskärpa, längst ner i bild, på snön.
Likaså på img_5730.jpg.
Antingen är det fel på fokuseringen i kamera/objektiv, eller SBS...

Testa att fokusera manuellt och se om det går att bli skarpt.

Hoppas det löser sig så du blir nöjd. Kitobjektivet är ingen superoptik, men det ska iallafall var godtagbar skärpa.
 
Dadigan skrev:
Känslan av grötighet kan lätt åtgärdas antingen genom oskarp mask i photoshop eller ökad intern skärpning i kameran -det första är att föredra.
Testa att lägga på oskarp mask med följande värden:
300%
0,3 pixlars radie
tröskel 0

Det borde ge dig den effekt du letar efter:)


Tack för tipsen!
Gjorde det på en bild nu, heter mask.jpg och ligger på samma länk som de andra bilderna. Den ser nästan onaturlig ut men visst är den mycket skarpare.
Frågan är om jag måste göra såhär med alla bilder jag tar för att uppnå ett sjysst resultat?
Låt säga att man tar några hundra semesterbilder man vill visa upp för familj och vänner. Att sitta och mekka ps på alla bilder känns lite väl...
Digitalsystem kanske är lite förmycket för mig.

Mvh
Björn
 
jonasgauffin skrev:
Efter att ha tittat på bilderna så skulle jag vilja påstå att bilderna är skarpa, men skärpan ligger fel.

På bild img_5662.jpg så är det kanonskärpa, längst ner i bild, på snön.
Likaså på img_5730.jpg.
Antingen är det fel på fokuseringen i kamera/objektiv, eller SBS...

Testa att fokusera manuellt och se om det går att bli skarpt.

Hoppas det löser sig så du blir nöjd. Kitobjektivet är ingen superoptik, men det ska iallafall var godtagbar skärpa.


Får hoppas på lika bra väder imorgon och göra ett nytt försök då med manuell fokus!
Vad är SBS?

Mvh
 
Hehe, SBS = Skit Bakom Spakarna :)
Inge illa menat....

Kanske det är någon inställning som är fel, eller att du gör något fel vid fokuseringen som ger oskärpan.
 
JEzus skrev:
Får hoppas på lika bra väder imorgon och göra ett nytt försök då med manuell fokus!
Vad är SBS?

Mvh

Det jag brukar mena när ja skriver SBS så är det "skit bakom spakarna", men jag vet inte om de e samma i detta fallet=)

Edit: För sent:)
 
Den såg bra mycket skarpare ut! Man ser grenar osv i bilden som man inte gör i mina!
Kanske borde gå någon kurs för att utveckla mig själv som fotograf!
Öva öva öva!
 
Fast du borde få hyfsat skarpa bilder hur du än gör om du har den på full automatik.
Gröna läget och Autofokus, funkar inte det skulle jag misstänka att det är något fel med optiken alt. kameran.

Hoppas det fixar sig lätt så det slipper kosta pengar.
Lycka till!
 
Björn, precis som Jonas tycker jag att skärpan verkar ligga på förgrunden. Hur gör du när du fokuserar?
 
Kantskärpan till vä ser betydligt sämre ut än mittskärpan och till hö i exempelbilderna. Mitten är relativt skarp. Borde inte vara så om bländaren är 8? I den jämförande bilden från Jonas är inte kantskärpan nämnvärt sämre än mitten och kontrasten är betydligt bättre. Verkar inte som om de var tagna med samma optik. Måndagsexemplar?
 
Träden är ju väldigt långt borta. Detta gör att sensorn inte kan separera grenarna på dem. Zooma in och kolla hur många pixlar träden består av.
Dessutom ligger fokus fel bild ett. Har inte laddat ner de andra men denna fokuserar på snön i förgrunden. Detta bidrar som andra sagt till grötigheten och oskärpan.

A
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.