Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskärpa i äldre E6 framkallade fimer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chingching

Medlem
Har upptäckt att en del av mina E6 soppade filmer har "tappat" skärpan. Använde mig av ett mindre lab inne i Helsingborg, numera nedlagt, under 90-talet. Jag vet via en kille som jobbade där att man ibland hade problem med framkallning maskinen. Den stannade ibland. Gäller enbart mina 120 filmer.
Som sagt är det någon mer på FS som noterat samma sak?

Chingching skrev:
ibland hade problem med framkallning maskinen. Den stannade ibland.

framkallnings maskiner strulade väl alltid?

oftast när det var brådis och viktiga grejer på gång... dvs ungefär som skrivare, cd-brännare och sånt..

/b

ps, är det någon som saknar känslan av att ligga under en framkallningsmaskin och försöka få ihop skiten medans färgframkallare och blekfix strilade ner längs ryggraden?? Datorer är i alla fall rimligt rent....

Re: Re: Oskärpa i äldre E6 framkallade fimer?

Bertil Lindgren skrev:
Datorer är i alla fall rimligt rent....

Ja de bromerade flamskyddsmedlen är ju som rena barnleken i jämförelse med blekfixet som formligen sprutar över oss så fort vi tittar på en film............

Lustigt, jag jobbar på ett snabblabb och har inte fått speciellt mycket kemikalier på mig alls. Ungefär ett par droppar när jag fyllt på med vätskor.

Datorn ja, den surrar på hälsosam el direkt från Barsebäck.

/Henri

Re: Re: Re: Oskärpa i äldre E6 framkallade fimer?

Graal skrev:
Ja de är ju som rena barnleken i jämförelse med blekfixet som formligen sprutar över oss så fort vi tittar på en film............

jag har nog haft tur ett tag...
länge sedan några skarvar brast och det rann ut en massa bromerade flamskyddsmedlen på golvet........

/b

Chingching skrev:
Dom har blivit suddiga och sticker åt grönt. Har jämfört med K-chrome, fotat parallellt.

måste erkänna att jag är dålig på dia... har alltid varit mest C-22 och C-41 för mig...

sticket kan ju vara ålder, vill minnas att ektachromen hade sämre mörkerlagrings egenskaper än K-chrome. I så fall var det tvärtom med ljusblekningen, K-chrome var inte så lämplig för dia som skulle visas mycket men höll bättre för lagring...

Oskärpan låter skumt, de är ju glaslösa så det är ju inte svamp på glasen, men hur är det med filmen i sig? Emulsionen innehåller ju gelatin, som väl för övrigt används bla till att odla bakterier på...

Sista badet i de flesta processer brukar ju vara formalin (härliga ångor vid 35grader.. håller luftrören rena...) för att se till att hålla emulsionen "död" .

Jag har inga klara fakta men kanske du kunde prova att bada ngt mindre viktigt dia i tex isättika, formalin eller liknande för att se om du får någon effekt?

Håll koll på ventilationen bara...

/b

"Skåningen" skrev:
Man lär sig alltid något nytt:

Vad är c-22 framkallning?

/ NIKLAS

En av Kodaks negativprocesser innan C-41.

lägre temperatur, betydligt fler bad, minns inte riktigt hur många men... tog en bra stund att komma igenom...

Jag var med på Linkopia i Linköping och körde en gammal Kodak och en Refrema för kontinuerlig framkallaning dvs inte hängmaskin, de laddades med rullar "kakor" med 120 småbildfilmer i varje.... inte så kul om det strulade med film i maskinen..

Vi körde bla FotoFritid film, en av de första "postorder" filmerna.. dvs skickades direkt till labbet utan att gå genom fotohandeln, den tillverkades av GAF och hade en otrevlig benägenhet att gå av med en del stopp som följd....

/b

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar