Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oseriösa tidningar

Produkter
(logga in för att koppla)

trollarn

Aktiv medlem
En av digitalfototidningarna som finns i handeln nu har en förstasida: "förhandstitt på EOS 350D".

Jag pröjsade nästan 60 kronor för den inplastade tidningen. Dröm om min förvåning när förhandstitten var en halvsida, där bilden stod för det mesta av utrymmet. Texten gör gällande att tidningen i fråga är den första Europeiska tidning som fått ta en förhandstitt på den nya kameran.

Sedan fanns det en del information som man bland annat kan få från Canons pressmeddelande. Vilken fotorelaterad sida som helst på nätet kan ge mer information än artikeln, desdsutom gratis.

Klart man blir förbannad, inte för penngarna skull, utan för att man blivit blåst. Hade tiningen nu fått en förhandstitt på 350D och inte åstadkommit mer, är det bara att beklaga att journalisterna inte gjort sitt jobb.

Jag kommer i fortsättningen att hålla mig till seriösa tidningar som Foto. Där Cristian Nilssons tester känns både serösa och väl underbyggda.

Ulf Larsson
 
Vissa tidningar funderar man ju över. Datortidningar är en annan avdelning där det finns många rent värdelösa tidningar innehållande uteslutande blahainformation.
 
Jag köpte en tidning i våras där framsidan skröt om "blixtskola". Då jag är inne på att lära mig mer, vart jag sugen på blaskan. Blixtskolan var en bild på en nikonblixt, och inte mer utförligare än en instruktionsbok. Tyvärr.
Däremot kan jag rekommendera National Geografics fotobok. ruskigt trevlig. man får många nya ideer.
 
tycker att utbudet av fototidningar ar forbannat trakigt, teknikfixerat och alldeles for reklaminpackat.
Det ar valdigt mycket "hur du fotar din hund" och valdigt lite seriost foto.

Dessutom sa bojkottar jag svensk foto pga av det dom vidriga royalties dom betalar fotograferna och att alla skribenter verkar vara direkt hamtade fran VeckoRevyn.

Vill jag ha en serios fototidning sa skaffar jag en Black & White fran Usa (mycket bilder) eller laser shutterbug pa natet (mycket tips).
 
Inläggen känns ju väldig nyanserade.

Det finns flera olika fototidningar i Sverige med tysligt olika inrikting. Att gnälla på att en tidning som uppenbart är inriktad på nybörjare (Digitalfoto för alla) för att den inte är tillräckligt avancerad är ju rätt tokigt.
Som att klaga på att en traktor är för långsam eller att en Porsche plöjer dåligt.

En svensk fototidning kan inte vara lika nischad som en engelskspråkig eftersom antalet läsare skulle bli så begränsat att ekonomin inte gick ihop.

Dessutom är skribenterna i Bonnierägda "Digitalfoto för alla" och konkurrenten "Digitalfoto" inte svenska, det är istället översatt utländskt material i huvudsak.

Tidning "Foto" och "Allt om Digitalfoto" görs däremot av svenska journalister och skribenter.

Mvh

Magnus Fröderberg
journalist
Allt om Digitalfoto
 
Jag är novis när det gäller fotografering och aldrig någonsin har jag väl haft så sönderlästa tidningar som Digitalfoto för alla. Jag lär mig så mycket av dem och får mycket inspiration där. Självklart lär jag mig väldigt mycket även här på fotosidan. Men de flesta digitalfototidningar vänder sig ju mest till noviser. Visst finns det många tester som även bättre fotografer kan läsa men om man inte gillar tidningen i övrigt finns det ju jättemånga tester på nätet att läsa istället. Jag längtar i alla fall redan till nästa nummer...

Trevlig helg!
/Sandra
 
Fredrik Calabrese skrev:
nu vill jag bara veta sa att jag inte blandar ihop Foto ar den bonniersagda tidningen?

FOTO ägs av Allers i Helsingborg

Digitalfoto för alla ägs av Bonnier och görs i Danmark av danskar.

Digitalfoto ges ut av First Publishing i Växjö och innehåller främst engelskt material.

Allt om Digitalfoto ges ut av Modern Kommunikation Förlag AB Stockholm, www.mkf.se

Hälsningar

Magnus Fröderberg
Allt om Digitalfoto
www.alltomdigitalfoto.se
 
Jag tycker att alla de här tidningarna är bra för oss nybörjare. vi lär oss en massa av tipsen i tidningarna.Ni som vet o kan allting om foto,ni kan ju låta bli o läsa dessa tidningar
 
Digitalfoto för alla är en av få tidningar som jag läser pärm till pärm. Den passar mig alldeles utmärkt, glad amatör som jag är.
 
vill bara tillägga att det stora flertalet här på fotosidan är väldigt hjälpsamma nä'r man behöver råd och hjälp,sen finns det ju de som blir väldigt förgrymmade när vi kommer me våra nybörjarfrågor.(Besserwissarna)
 
Det är lite synd att inte fler än SFFs medlemmar kan läsa deras medlemstidning. Den tycker jag är mycket bra och har många relevanta artiklar både om teknik och bilder.
 
Millacamilla skrev:
Det är lite synd att inte fler än SFFs medlemmar kan läsa deras medlemstidning. Den tycker jag är mycket bra och har många relevanta artiklar både om teknik och bilder.

Jo visst kan du göra det. Det går alldeles utmärkt att prenumerera på Fotografisk Tidskrift, som är världens näst äldsta fotografiska tidning. Den startades 1888 och jag har inte skrivit i den hela tiden, de första hundra åren missade jag :)

Gå in på länken http://www.sfoto.se/ft_start/kontakta.asp så hittar du mer info om hur du kan prenumerera.

MVH/Stefan
 
Har mest hållt mig till FOTO innan, men köpte ett exemplar av Allt om digitalfoto igår. Blev mycket positivt överaskad! Bra texter som rakt på sak förklarar vad det handlar om.

Kände faktiskt igen några namn från Fotosidan :)
 
froderberg skrev:
Som att klaga på att en traktor är för långsam eller att en Porsche plöjer dåligt.

Tro mig - det går att plöja utmärkt med en Porsche! Man måste bara använda en annan teknik än med traktor. Med Porsche gäller det att ha maximal ingångshastighet på åkern! :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.