Annons

Oseriösa köpare. Är det ett stort problem?

Produkter
(logga in för att koppla)

Klick-en

Aktiv medlem
Det har, med all rätt, skrivits mycket om oseriösa säljare på fotosidan den sista tiden.

Jag har haft betydligt mer problem med oseriösa köpare, dvs. personer som är "mycket intresserade" men som av någon anledning inte genomför affären trots att de "slagit till". Jag har försökt fixa så att de kan få klämma på produkten på plats och det har hänt mer än en gång att köparen väldigt sent ångrar sig eller helt enkelt inte hör av sig trots att vi kommit överens om en personlig överlämning.

Är detta ett problem för fler säljare, eller är jag ovanligt känslig?

Mmm...Förmodligen en hel del som gärna skulle vilja köpa grejorna, men som sen inte har råd av en eller annan anledning...eller som inte ens hade råd från början.

Inget som enbart händer på fs bara...det problemet har väl alltid funnits.

Finns ju en anledning till att det brukar stå..."Endast seriösa spekulanter..." i annonser.

Lika trist som oseriösa säljare.
Knappast du som är kännslig...:)

Helt uppenbart så är det många i den uppköpande branschen som uppträder mer eller mindre bra. Jag har själv ett otal exempel på generellt dåligt (ibland vedervärdigt bemötande!!). Men visst är det många bra ute och går också:)
Exempel på ngr dåliga ger jag inte här av uppenbara skäl.

Tydligen ett känsligt tema detta på fs och jag vill inte bli idiotförklarad, puhh. Håller därför en låg profil här:)

Som kreatör/säljare får man nog inte räkna med att ett lovande ord hålls. Precis som i andra branscher alltså. Det krävs nog ofta kanske 20 utskick innan du får en som i slutändan betalar,,

Mvh Niclas, (En bränd kille på detta med att sälja, nu skapar jag mer i stället och visar bilderna gratis;)!

Ställen som Tradera har ju system där både säljare och köpare får kommentera varandra. Det är kanske inte något för fotosidan som ju inte i första hand är en köp-och-sälj-sajt. Finns det några andra varianter som skulle passa bättre här?

Klick-en skrev:
Ställen som Tradera har ju system där både säljare och köpare får kommentera varandra. Det är kanske inte något för fotosidan som ju inte i första hand är en köp-och-sälj-sajt. Finns det några andra varianter som skulle passa bättre här?

Det systemet använder man på foto.no och det är en funktion de inte vill vara utan där.

Jag har köpt mycket i Norge (pga BRA priser även för en svensk. Beroende av valutakursen) och vet att de är mycket noga att man lämnar omdömme.

Mvh Niclas,

Köpa och sälja är ju vanligtvis ett spel. Minns senast när jag lade ett bud på en beggad 10D av en fotograf här i Stockholm. Han blev "skitförbannad" och skickade ett argt mail där han undanber sig skambud (trots att det rörde sig om ett par år gammal 10D som killen skattetekniskt redan skrivit av för ett flertal år sedan). Jag blev såklart bekymrad och skickade ett mail tillbaka och bad om ursäkt för att jag varit dum (försynt - jag?) :)

En vecka sedan ringde killen och frågade om jag fortfarande var intresserad - det är ett spel!!!

Man får inte bli förnärmad åt något håll - det kan man bli på proffesionella säljare och gatusäljare i turkiet :)

Mvh
BAW

Jag har haft ett antal annonser ute och det är de från fs!! som har mailat utan att bjuda och skrivit typ så här:
"hur kan du tro dig få ut de pengarna för det objektivet, sänk priset så att du slipper annonsera om och om igen!!" ATT FOLK ORKAR, HEHE!!!

Tyvärr så figurerar det idioter runt omkring även en så fin sida som fs..

Men vi är ju rätt många, kanske det hade varit mer konstigt om det inte fanns x sådana även här:)

MVH Niclas,

Detta är ett problem som regleras i svensk lag. Har köparen sagt att han/hon slår till så är den bunden av det. Iom att många kontakter sker via mail är bevisfrågan inte speciellt svår heller. Frågan är bara hur långt man vill gå men man har all rätt i världen att stämma personen och kräva sina pengar.

//Erik

Oj

Skall vi börja stämma varandra på fotosidan...då måste jag nog till rätten för förtal i vissa av mina bildkommentarer :p

Mvh

Martin

Re: Oj

Norfen skrev:
Skall vi börja stämma varandra på fotosidan...då måste jag nog till rätten för förtal i vissa av mina bildkommentarer :p

Mvh

Martin

"Börja stämma varandra"????

Förstår inte alls ditt inlägg. Av två anledningar.
1. Det låter på dig som att oseriösa och kriminella personer är människor man ska låta vara bara för att det sker på fotosidan? Vad är anledningen till det?

2. Vad gör fotosidan till en skyddad zon. Precis som överallt annars i Sverige gäller väl svensk lag?

//Erik

Jag lever under devisen att om det inte finns något på pränt är det inget avtal - muntliga avtal = NULL!
Det gäller också inte formella avtal som e-mail.

Detta är erfarenheter som samlats under flera år av upphandling och offerteringsarbete och jag rekomenderar mina vänner att ha samma angrepssätt. Jag skulle aldrig vara naiv nog att gå till tings med premiser baserat på ett muntligt avtal.

BAW

madsen1 skrev:
har handlat privat av folk på nätet i flera år. har inte haft en ena oseriös säljare
/Adam

Jag håller med. Jag har både köpt och sålt en del prylar på FS, men inte i något fall haft att göra med oseriösa människor.

/ Roine

Bengus skrev:
Jag lever under devisen att om det inte finns något på pränt är det inget avtal - muntliga avtal = NULL!
Det gäller också inte formella avtal som e-mail.

Detta är erfarenheter som samlats under flera år av upphandling och offerteringsarbete och jag rekomenderar mina vänner att ha samma angrepssätt. Jag skulle aldrig vara naiv nog att gå till tings med premiser baserat på ett muntligt avtal.

BAW

Låter lite smått anarkistiskt, eller så är det bara i total enighet med den postmodernistiska era vi lever i:)!

Kan ju inte förneka de lagar som finns. Klart svårt bevisläge, som sagt. Men det är ju ingen vitts att kverulera om över dess existens. Existensen bevisar dess möjliga relevans. Uppenbart.

Jag avslöjade en säljare som brutit ett avtal med en lögn rätt i ansiktet på mig,, Jag var inte arg utan bara överumplad. Han blev minst sagt lite blek när jag påvisade vad lagen sade. Jag tog det inte längre eftersom jag inte orkade det då men teoretiskt sett hade det vart en lätt sak att driva en rättsak. Vinst? Nja, det är ju mera tveksamt:)

Mvh Niclas,

ANNONS