SixBySix skrev:
Hmm... med all respekt...
1) Tycker att du överreagerar
2) Din bild inte håller måttet för ändamålet
3) Det inte är ovanligt att men inte utser vinnare i tävlingar. Har bl a hänt i "tidningen FOTO" svartvit mästartävlan.
Hej Niclas och tack för ditt svar! Känner dock att jag behöver förtydliga en del saker. Först och främst, läste du hela tråden som jag länkade till? Den är lååång så jag har full förståelse för om du inte gjorde det.
Tävlingen du nämner - jag antar att det stod i villkoren att det kunde hända att en vinnare inte utlystes? Då är ju saken helt annorlunda!
OM jag hade vetat att en vinnare eventuellt inte skulle utses så skulle jag inte ha skickat någon bild över huvud taget. Jag hade åtskilliga tusen bra bilder att välja på men om någon av dem var just rätt bild för just det här ändamålet var osäkert. Jag valde just denna bilden just för utstrålningen - den skulle visa ett dansande ekipage och det tycker jag att den gör. Det är dock mycket som _inte_ är bra med bilden - det är jag fullt medveten om.
SixBySix skrev:
Ett tips i all välmening. Titta på din egen bild och fundera på varför den inte klassades som bra nog. Jämför med andra bilder. Om du kommer på vad du kan förbättra är detta värt mer än lite pengar nu.
Varför håller inte din bild?
1) Bilden saknar skärpa.
2) Bakgrunden saknar all form av skönhet.
3) Vita och svarta partier i bilden känns som om de saknar täckning (utfrätta/igensotade).
4) Störande detaljer i bakgrunden.
5) Aningen urvattnade färger.
6) Kan inte hitta någon medveten komposition i bilden.
7) Hatten hos ryttaren försvinner in i skuggan av stuprännan i bakgrunden.
Tack! Har jobbat som frilansfotograf i ca 10 år, i princip uteslutande som ridsportfotograf. Det var inte lätt att välja ut en bild... Tog hjälp av min sambo och ett antal hästmänniskor och även om meningarna var något delade så var den här bilden den mest populära. Mina bilder har för övrigt ett gott rykte, säljer mycket.
Så till dina kommentarer:
1. Det är som sagt en lågupplöst webbild. Originalet anser åtminstone jag som skarpt. Ska kolla bilden i 100% i Photoshop, återkommer när jag gjort det.
2. Definitivt, bakgrunden är hemsk. Jag var mycket tveksam just på grund av den, men det faktum att hästen verkligen dansar fram med toppade öron, väldigt elastisk, med stor utstrålning gjorde att denna bilden trots allt valdes. Hade velat skicka flera bilder eftersom smaken kan variera väldigt mycket...
3. Kan så vara. Kan ha med bildbehandling att göra, inte minst när jag förminskade bilden. Fick jobba länge för att få den lagom stor här.
4. se nr 2!
5. Det kan du ha rätt i.
6. ? Förstår inte riktigt hur du menar, det skulle vara en tävlingsbild och tyvärr tyvärr så är det svårt att komponera bilden så som man vill under ett program...
7. Inte mycket att göra åt med tanke på att det som sagt är en ögonblicksbild. Är ingen höjdare på att redigera bakgrunder heller.
Kort sagt, jag är fullt medveten om att det inte är den perfekta bilden.
SixBySix skrev:
Vad är bra med bilden?
1) Vackert ekipage
2) Rätt fotoögonblick. Det tycks som du har fångat hästen i en mycket energiladdad del av steget.
3) Fin svansföring på hästen.
4) Ekipaget är mörkare och mer dominerande än den bleka bakgrunden.
Tips, använd tele med stor bländaröppning för att bli av med tråkiga bakgrunder. Fotografera gärna i annat än starkt solsken om du vill få fin teckning i bilden (vet ej om man får använda blixt vid hästtävlingar, annars kunde lite upplättningsblixt kunna göra susen). Lite färg på ekipaget tillsammans med mindre färg på bakgrunden skulle kunna framhäva ryttare och häst mera.
Lycka till framöver. MVH, Niclas Vestman
Tack!
Lite kommentarer:
1. Håller med, dom har en underbar utstrålning!
2. Jo, det är jag nöjd med! Jag brukar oftast få till det helt rätt (lång vana
) men just det här ekipaget utstrålar liksom något alldeles extra!
3.
Det brukar inte ses som nåt positivt bland dressyrfolk
4. Jo, har försökt få det så.
Apropå optikval - bilden är tagen med 70-200/2.8L, vet inte riktigt vad jag skulle ha använt istället? Vill ha zoom.
När man är på tävling så får man ta väder och bakgrund för vad det är, även om man vill ha bra bakgrunden och mycket ljus med tunna moln utan skuggor... Blixt är absolut inte att tänka på. På just det här ekipaget så hade nog hästen först befunnit sig 2 m ovan jord och sedan lååångt utanför banan om jag försökt med blixt
.
Och bara för att förtydliga ytterligare... Hade absolut inte haft nåt emot att någon annan vann. Föreslog t o m det. Det jag vänder mig emot är att tävlingsreglerna helt plötsligt ändrades.
Mvh Cissi