Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oseriös fototävling

Produkter
(logga in för att koppla)

CissiNyblom

Aktiv medlem
Satt och skrev inlägg angående bildstöld nyss och råkade då komma på en sak som jag "råkade ut för" i början av sommaren.
På ett annat forum (hästforum, inriktat på kürmusik vilket vi också jobbar med) så utlystes en tävling där 100 dollar skulle gå till vinnaren, för ett ynka webfoto. Intressant tyckte jag, tipsade också ett antal andra hästfotografer.

Det kunde vara intressant att veta vad ni andra tycker om hur det gick till...
http://www.ultimatedressage.com/forums/viewtopic.php?t=61685
Jag hadesom sagt varit nöjd om den andra fotografen hade utpekats som vinnare av 100 dollar, det är principen att helt enkelt inte vilja betala som stör mig...

Vad tycker ni?

Mvh Cissi

PS. Förklaring av vad kür är - i de flesta mästerskap finns en kür i finalen. Man rider upp ett program med egen koreografi till musik. Får betalt både för det tekniska och det konstnärliga. (Kort förklaring, utvecklar gärna om nån undrar) DS.
 
CissiNyblom skrev:
Satt och skrev inlägg angående bildstöld nyss och råkade då komma på en sak som jag "råkade ut för" i början av sommaren.
På ett annat forum (hästforum, inriktat på kürmusik vilket vi också jobbar med) så utlystes en tävling där 100 dollar skulle gå till vinnaren, för ett ynka webfoto. Intressant tyckte jag, tipsade också ett antal andra hästfotografer.

Det kunde vara intressant att veta vad ni andra tycker om hur det gick till...
http://www.ultimatedressage.com/forums/viewtopic.php?t=61685
Jag hadesom sagt varit nöjd om den andra fotografen hade utpekats som vinnare av 100 dollar, det är principen att helt enkelt inte vilja betala som stör mig...

Vad tycker ni?

Mvh Cissi

PS. Förklaring av vad kür är - i de flesta mästerskap finns en kür i finalen. Man rider upp ett program med egen koreografi till musik. Får betalt både för det tekniska och det konstnärliga. (Kort förklaring, utvecklar gärna om nån undrar) DS.

Har läst igenom hela konversationen med uppdragsgivaren. Och jag fick det direkt till en tävling. Att han backar ur tyder på dålig stil.
Det är som att stoppa ner o köpta lotter i en lottdragning = de finns inte alltid en betalande vinnare. Mycket fin bild där. Tror det finns massor av folk här i vårt vackra avlånga land som vill använda din bild! Menar inte att jag tycker du är bortskämd.. men att en sån bild borde kunna säljas! :)
 
Hej och hå, närmare 200 visningar på en timma men inga svar? Hur ska jag tolka det? :)

1. Texten är för lååååång (jag kan saxa ur det mest väsentliga om så önskas)
2. Jag överreagerar?

Jag tycker trots allt att det skötts himla dåligt, snålheten lyser igenom. Hade som sagt absolut inte haft nåt emot om det andra fotot vunnit, det är principen att ändra reglerna som jag inte gillar...
Så, jag står för min åsikt i frågan men det hade vart intressant med kommentarer... :)

Mvh Cissi
 
*ler* jag såg det precis!

Bilden har faktiskt använts en del, har vart publicerad en eller två gånger och sen har jag sålt den digitalt tillsammans med ett gäng andra bilder till ryttaren. Finns på hennes hemsida, vet inte om jag får lägga in länk?

Det är ett sånt härligt ekipage, hästen är liksom "elektrisk" (och inte helt lätt...) och ryttaren är himla go. Har haft en omslagsbild med dem också.

Fast, hade jag vetat att pris bara skulle delas ut om dom hittade "den perfekta bilden" så hade jag inte skickat in den. Så bra är den inte, framförallt är bakgrunden trist!

(Fast den bild som det sedan betalades 150 dollar för, om jag minns rätt, var väl inte någon perfekt bild det heller tycker jag)

Tack för ditt inlägg! :)

Edit: Glömde ju att säga TACK för dina fina ord om bilden... :) Hade bara bakgrunden vart bättre så...

Mvh Cissi
 
Senast ändrad:
Har läst hela tråden på det andra forumet och tycker det är otroligt att ingen verkar fatta vad det är du klagar på egentligen.

Väldigt dålig stil att göra så! Det hade väl varit OK om han hade sagt "skicka in era bilder och om jag väljer att använda din bild så får du $100", sådana "tävlingar" ser man ju lite då och då. Men att ändra reglerna allt eftersom det passar honom, det är väldigt oseriöst.
 
Jo, precis. Det är just det där med att ändra reglerna som jag vänder mig mot.

Egentligen var det ju bara en användare som någotsånär reagerade, hon/hon blev sedan avstängd (av andra orsaker).

Har funderat på om det är skillnad på hur man ser på saker i USA och här - kanske hör det till vanligheterna att göra så där? Jag lärde mig nog en läxa, vill inte ha förutfattade åsikter och brukar nog inte ha det heller - men jag tror att jag tänker mig för litegrann innan jag har med den amerikanska marknaden att göra. Just eftersom ingen annan reagerade (utom på att jag reagerade då...). Är väldigt förvånad över att den andra fotografen inte sagt ett knyst, jag föreslog ju t o m att priset skulle utdelas till honom/henne bara så att _någon_ vinner.

Mvh Cissi
 
Hmm... med all respekt...
1) Tycker att du överreagerar
2) Din bild inte håller måttet för ändamålet
3) Det inte är ovanligt att men inte utser vinnare i tävlingar. Har bl a hänt i "tidningen FOTO" svartvit mästartävlan.

Ett tips i all välmening. Titta på din egen bild och fundera på varför den inte klassades som bra nog. Jämför med andra bilder. Om du kommer på vad du kan förbättra är detta värt mer än lite pengar nu.

Varför håller inte din bild?
1) Bilden saknar skärpa.
2) Bakgrunden saknar all form av skönhet.
3) Vita och svarta partier i bilden känns som om de saknar täckning (utfrätta/igensotade).
4) Störande detaljer i bakgrunden.
5) Aningen urvattnade färger.
6) Kan inte hitta någon medveten komposition i bilden.
7) Hatten hos ryttaren försvinner in i skuggan av stuprännan i bakgrunden.

Vad är bra med bilden?
1) Vackert ekipage
2) Rätt fotoögonblick. Det tycks som du har fångat hästen i en mycket energiladdad del av steget.
3) Fin svansföring på hästen.
4) Ekipaget är mörkare och mer dominerande än den bleka bakgrunden.

Tips, använd tele med stor bländaröppning för att bli av med tråkiga bakgrunder. Fotografera gärna i annat än starkt solsken om du vill få fin teckning i bilden (vet ej om man får använda blixt vid hästtävlingar, annars kunde lite upplättningsblixt kunna göra susen). Lite färg på ekipaget tillsammans med mindre färg på bakgrunden skulle kunna framhäva ryttare och häst mera.

Lycka till framöver. MVH, Niclas Vestman
 
SixBySix skrev:
Hmm... med all respekt...
1) Tycker att du överreagerar
2) Din bild inte håller måttet för ändamålet
3) Det inte är ovanligt att men inte utser vinnare i tävlingar. Har bl a hänt i "tidningen FOTO" svartvit mästartävlan.

Hej Niclas och tack för ditt svar! Känner dock att jag behöver förtydliga en del saker. Först och främst, läste du hela tråden som jag länkade till? Den är lååång så jag har full förståelse för om du inte gjorde det.

Tävlingen du nämner - jag antar att det stod i villkoren att det kunde hända att en vinnare inte utlystes? Då är ju saken helt annorlunda!

OM jag hade vetat att en vinnare eventuellt inte skulle utses så skulle jag inte ha skickat någon bild över huvud taget. Jag hade åtskilliga tusen bra bilder att välja på men om någon av dem var just rätt bild för just det här ändamålet var osäkert. Jag valde just denna bilden just för utstrålningen - den skulle visa ett dansande ekipage och det tycker jag att den gör. Det är dock mycket som _inte_ är bra med bilden - det är jag fullt medveten om.

SixBySix skrev:
Ett tips i all välmening. Titta på din egen bild och fundera på varför den inte klassades som bra nog. Jämför med andra bilder. Om du kommer på vad du kan förbättra är detta värt mer än lite pengar nu.

Varför håller inte din bild?
1) Bilden saknar skärpa.
2) Bakgrunden saknar all form av skönhet.
3) Vita och svarta partier i bilden känns som om de saknar täckning (utfrätta/igensotade).
4) Störande detaljer i bakgrunden.
5) Aningen urvattnade färger.
6) Kan inte hitta någon medveten komposition i bilden.
7) Hatten hos ryttaren försvinner in i skuggan av stuprännan i bakgrunden.

Tack! Har jobbat som frilansfotograf i ca 10 år, i princip uteslutande som ridsportfotograf. Det var inte lätt att välja ut en bild... Tog hjälp av min sambo och ett antal hästmänniskor och även om meningarna var något delade så var den här bilden den mest populära. Mina bilder har för övrigt ett gott rykte, säljer mycket.

Så till dina kommentarer:
1. Det är som sagt en lågupplöst webbild. Originalet anser åtminstone jag som skarpt. Ska kolla bilden i 100% i Photoshop, återkommer när jag gjort det.
2. Definitivt, bakgrunden är hemsk. Jag var mycket tveksam just på grund av den, men det faktum att hästen verkligen dansar fram med toppade öron, väldigt elastisk, med stor utstrålning gjorde att denna bilden trots allt valdes. Hade velat skicka flera bilder eftersom smaken kan variera väldigt mycket...
3. Kan så vara. Kan ha med bildbehandling att göra, inte minst när jag förminskade bilden. Fick jobba länge för att få den lagom stor här.
4. se nr 2!
5. Det kan du ha rätt i.
6. ? Förstår inte riktigt hur du menar, det skulle vara en tävlingsbild och tyvärr tyvärr så är det svårt att komponera bilden så som man vill under ett program...
7. Inte mycket att göra åt med tanke på att det som sagt är en ögonblicksbild. Är ingen höjdare på att redigera bakgrunder heller.

Kort sagt, jag är fullt medveten om att det inte är den perfekta bilden.

SixBySix skrev:
Vad är bra med bilden?
1) Vackert ekipage
2) Rätt fotoögonblick. Det tycks som du har fångat hästen i en mycket energiladdad del av steget.
3) Fin svansföring på hästen.
4) Ekipaget är mörkare och mer dominerande än den bleka bakgrunden.

Tips, använd tele med stor bländaröppning för att bli av med tråkiga bakgrunder. Fotografera gärna i annat än starkt solsken om du vill få fin teckning i bilden (vet ej om man får använda blixt vid hästtävlingar, annars kunde lite upplättningsblixt kunna göra susen). Lite färg på ekipaget tillsammans med mindre färg på bakgrunden skulle kunna framhäva ryttare och häst mera.

Lycka till framöver. MVH, Niclas Vestman

Tack! :)

Lite kommentarer:
1. Håller med, dom har en underbar utstrålning!
2. Jo, det är jag nöjd med! Jag brukar oftast få till det helt rätt (lång vana ;)) men just det här ekipaget utstrålar liksom något alldeles extra!
3. ;) Det brukar inte ses som nåt positivt bland dressyrfolk
4. Jo, har försökt få det så.

Apropå optikval - bilden är tagen med 70-200/2.8L, vet inte riktigt vad jag skulle ha använt istället? Vill ha zoom.
När man är på tävling så får man ta väder och bakgrund för vad det är, även om man vill ha bra bakgrunden och mycket ljus med tunna moln utan skuggor... Blixt är absolut inte att tänka på. På just det här ekipaget så hade nog hästen först befunnit sig 2 m ovan jord och sedan lååångt utanför banan om jag försökt med blixt ;).

Och bara för att förtydliga ytterligare... Hade absolut inte haft nåt emot att någon annan vann. Föreslog t o m det. Det jag vänder mig emot är att tävlingsreglerna helt plötsligt ändrades.

Mvh Cissi
 
Liten kommentar till bara... :)

Bilden skickade jag med mest för skojs skull. Givetvis är det alltid kul att få kommentarer, konstruktiv kritik är jag glad för även om det kanske inte lät så i inlägget ovan.

Det viktiga här är hur tävlingen genomfördes, att reglerna ändrades under tävlingens gång (läs: efter deadline). Vem som vann spelar ingen roll, jag bryr mig inte om att jag inte gjorde det. Men - jag tycker att någon ska vinna om man utlyser en tävling utan förbehåll om att pris ev inte delas ut.

Mvh Cissi
 
CissiNyblom skrev:
........3. ;) Det brukar inte ses som nåt positivt bland dressyrfolk
Ja se alltid lär man sig någon nytt...*lite snopen* .. jag som tyckte det var så fint. ...en sån fin fyllig böljande "S-form" ungefär som man skulle kunna tänka sig när man skulle teckna en fin hästbild...hmmm....

...4. Jo, har försökt få det så.
Apropå optikval - bilden är tagen med 70-200/2.8L, vet inte riktigt vad jag skulle ha använt istället? Vill ha zoom.
När man är på tävling så får man ta väder och bakgrund för vad det är, även om man vill ha bra bakgrunden och mycket ljus med tunna moln utan skuggor...
Jo detta är väl ett problem för de flesta "evenemangs" och sport fotografer. Speciellt om det finns avspärrningar av säkerhetsskäl som vid motorsport, eller hästtävlingar. 70-200/2,8 är väl en ypperlig optik för ändamålet. Kanske får försöka hitta kamerapositioner som innebär att du kan använda 200mm och sedan försöka använda 2,8 eller 4,0 för att få suddig bakgrund när det behövs. Alternativt att använda vidvinkel och försöka komma så nära som möjligt så att ekipaget blir väldigt mycket större än bakgrunden.
Sedan är det estetiska ju inte alltid så viktigt. En bild kan ju ha stort dokumentärt värde även om inte bakgrunden är perfekt. Och många tävlingar kan ju vara lönsamma att fotografera även om förhållande (bakgrund/ljus) inte stämmer till 100%. Men just I ett sånt här fall (stor bild till webbsida) hade jag nog valt en bild med mer bildbyråkvaliteter, d v s tekniskt och estetiskt hög kvalitet. Sedan spelar det ingen roll om den är från en faktisk tävling eller om bilden är arrangerad med ett ekipage framför Drottningholms slott, bara för att få bilden kanon.


...Blixt är absolut inte att tänka på. På just det här ekipaget så hade nog hästen först befunnit sig 2 m ovan jord och sedan lååångt utanför banan om jag försökt med blixt ;)....
*Asgarv* :-D hahahaha.... det var kul skrivet... jo jag hade en föraning om att det inte skulle vara så lämpligt. Trodde dock inte att det skulle vara så illa :))))

Angående själva "tävlingen" så har jag bara ögnat igenom den långa "tråden". Tycker att det är uppenbart att det handlar om en relativt "liten och halvt amatörmässig" arrangör. Tycker inte det framgår helt tydligt att det verkligen är en tävling, och dessutom finns inga tydliga regler utskrivna varför man borde kunna förvänta sig att "reglerna" görs upp lite efterhand som "tävlingen" fortskrider. Tycker man egentligen kan behandla det som en upphandling istället. Då är det mycket vanligt att inget "bud" antas aftersom man inte anser sig få erbjudanden som motsvarar vad man som upphandlare önskar sig.
Själv hade jag inte tagit detta på så stort allvar och absolut inte lagt någon energi på det. Säger detta bara eftersom du frågade. Alla tycker vi ju olika så det är väl inget som sger att du skulle ha helt fel. Ville bara ge min åsikt ifall den skulle kunna vara till någon nytta.
Ha det gott,
MVH, Niclas Vestman
 
Jo förresten... angående bakgrunden.... i det här fallet har jag en känsla av att du har optiken inställd på ca bl 8,0. Det var därför jag skrev i kommentaren innan att 2,8 eller 4,0 skulle kunna vara bättre. Speciellt "linan" i bakgrunden är störande, men även att det ser ut som om hästen håller på att springa med huvudet rakt in i stuprännan..... äsch.. nog om det... nu har jag varit nog taskig....(även om det inte är avsikten). Ville bara ge lite konstruktiv kritik.... Hej så länge :)
 
Jag läste tråden, och fick intrycket att han menade att han var villig att betala $100 för "en vinnande bild", och då "vinnande" i liknande betydelsen som kan säga "den där hästen blir nog en vinnare!"

En "vinnare" kan ju vara något som faller en i smaken helt enkelt.

Jag håller dock med om att Mike inte var speciellt tydlig med vad han menade, men det vat ju inte heller något multiföretag som startade en tävling, utan säkert han som privatperson. ;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.