ANNONS
Annons

Oseriös fotograf - vart vänder man sig?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle verkligen behöva er hjälp!

Jag har råkat ut för en anskrämligt dålig yrkesfotograf med lokal mitt inne i centrala Göteborg. Jag ska inte ens dra allt som hänt men det bygger på både teknisk okunskap, urful retusch, sunkiga lokaler och framförallt: mycket hotfullt uppträdande i både telefon och mailkonversation. Ni skulle knappt tro mig om jag berättade...

Nu till min fråga. VAD GÖR MAN? Vart vänder man sig med sådant här? En sådan här fotograf skulle enligt min åsikt inte få vara yrkesverksam. Denna fotograf är medlem i SFF och ska enligt en bekant till mig som är yrkesfotograf vara ökänd bland branchfolk...

Hjälp!

Jag har råkat ut för en anskrämligt dålig yrkesfotograf med lokal mitt inne i centrala Göteborg. Jag ska inte ens dra allt som hänt men det bygger på både teknisk okunskap, urful retusch, sunkiga lokaler och framförallt: mycket hotfullt uppträdande i både telefon och mailkonversation. Ni skulle knappt tro mig om jag berättade...

Nu till min fråga. VAD GÖR MAN? Vart vänder man sig med sådant här? En sådan här fotograf skulle enligt min åsikt inte få vara yrkesverksam. Denna fotograf är medlem i SFF och ska enligt en bekant till mig som är yrkesfotograf vara ökänd bland branchfolk...

Hjälp!

Allmänna ReklamationsNämnden som vid alla andra klagomål folk kan ha mot företag. Kommunens konsumentombudsman kan väl vara ett alternativ också.

Fast det kan ju bli svårt att klaga på sunkiga lokaler iofs...

/Fredrik

Skulle vara intressant att veta vad han har gjort (eller vad han inte gjort). Vad har avtalats innan fotograferingen?

Det händer ju ofta att man är oense om vem som har rätt till vad. Ibland sätter ju vissa tidningar detta i system att de vill ha gratisbilder från en "modell" som gladeligen vill skänka bilden som hon/han är med på men då fotografen vill ha betalt av tidningen för publicering så kan det bli en del sura miner.

Oj vi har en hel lista på saker.

1) Vi bad om svart bakgrund. Det fick vi inte. Trots att vi PEKADE på en bild de hade hängande där som såg ut som vi tänkt oss.

2) Vi bad om en vit bakgrund. Den var smutsgul när vi fick bilderna.

3) Vi blev lovade högupplöst. Det fick vi inte. Bilderna går nästan bara att använda i webbsammanhang.

4) En retuschdetalj var så fult gjort att det inte gick att använda bilden.

5) Klädesdetaljer såsom skjortor som hängde utanför uppmärksammades inte,liksom glasögonskanter som "skar genom"ögonen och de bilderna gick naturligtvis inte att använda i företagets publicerings-sammanhang.

6) En av personerna gick tillbaka för omfotografering som blev precis lika dålig den. När alla brister påpekades rycktes det bara på axlarna, inte en kompensation så långt ögat når.

7) Det blev också dyrare än vad som beräknats från början.

Men det västa av allt:

8) Efter en dålig, men mycket saklig och korrekt, recension av denna fotostudio på Eniro.se ringer studioinnehavaren upp, skriker i telefonen och hotar med att skriva en dålig recension på VÅRT företag som hämnd. Han är inte ens KUND hos oss!!! Han var så hotfull att det tyvärr resulterade i att vi tog bort recensionen...

Det finns fler punkter men de här får väl räcka. Sista punkten är naturligtvis värst. Och att det faktiskt inte går att använda bilderna såsom det var tänkt.

Skulle vara intressant att veta vad han har gjort (eller vad han inte gjort). Vad har avtalats innan fotograferingen?

Det händer ju ofta att man är oense om vem som har rätt till vad. Ibland sätter ju vissa tidningar detta i system att de vill ha gratisbilder från en "modell" som gladeligen vill skänka bilden som hon/han är med på men då fotografen vill ha betalt av tidningen för publicering så kan det bli en del sura miner.

Förutsättningarna gick vi igenom grundligt innan fotograferingen. Vi talade tydligt om vad vi ville ha och inte på en enda punkt uppfylldes det, rent tekniskt och prismässigt. Men det värsta är nog på det sätt vi behandlats efteråt.

Tack för allas svar och synpunkter! Uppskattas mycket. Tar gärna emot fler inlägg och råd om hur man ska gå tillväga i ett sådant här läge.

Hm.. det blir vanligare och vanligare med människor som livnär sig som såkallade "yrkesfotografer" utan att kunna varken digital bildbehandling, exponeringslära eller ha någon talang för bildskapande.

Jag tror den digitala fotografin är en stor orsak till att detta blir vanligare. Folk tror att alla kan fotografera bara för att det blivit smidigare att göra det som amatör.

Innan jag "make up my mind" i frågan så skulle det självklart vara intressant att höra hans version.
Du får ursäkta, men det finns vääääääldigt gott och otacksamma kunder som "kommer på" 90% av hur de ville att bilden skulle vara efter fotograferingen, och tycker sedan att man är en dålig fotograf och inte kan i sin vildaste fantasi inse att problemet ligger hos kunden själv.

Men självklart så låter din berättelse helt otrolig! Jag blir ledsen, för den fotografen ger hela vår kår av yrkesverksamma fotografer ett dåligt rykte.

Allmäna reklamationsnämnden är nog den enda vägen jag kan komma på..

Hej Daniel! Javisst är det så, det kan jag tänka mig. Här var det bara så uppenbara fel och vi var så tydliga med hur vi ville att bilderna skulle se ut och framför allt vad de skulle användas till. Och när det sedan hänger ett foto på väggen hos fotografen och man pekar: "Så där vill vi ha dem" då borde det ju vara hur tydligt som helst. Det borde även vara tekniskt möjligt eftersom fotostudion uppenbarligen tagit kortet och hängt upp det på väggen precis utanför rummet där man fotograferar.

Men visst finns det kunder som ställer orimligt höga krav. Men hur jag än rannsakar oss så kommer jag fram till att vi inte tillhör den kategorin. Tvärtom är det ganska grundläggande krav vi ställt tycker jag, väldigt basic kort.

Jo en sak till Daniel! Jag har inte tappat förtroendet för er yrkeskår, det är bara att surfa runt här inne på Fotosidan ju så inser man hur många DUKTIGA och seriösa fotografer det finns! :)

Jo en sak till Daniel! Jag har inte tappat förtroendet för er yrkeskår, det är bara att surfa runt här inne på Fotosidan ju så inser man hur många DUKTIGA och seriösa fotografer det finns! :)

Olika regler gäller för privatpersoner resp företag så vi behöver veta vilken roll du har.

Min spontana reaktion är att bestrida fakturan skriftligt och tala om att jag inte betalar, och därefter invänta hans reaktion.

/Casi

Fast att bara peka på en bild är ju inte så tydligt som man kan tro. Det går ju att tolka in allt från bakrunder, perspektiv och ljussättning. Blir nog svårt att ge vidare råd utan att se bilderna.

Men en historia som jag upplevd så var det en kund som vart mäkta upprörd över några bilder vi gjort påskiktskopior av. Jag kommer inte ihåg vad som var fel men jag tror att de beskurits annorlunda pga av papprets format. Kunden gormade på om skadestånd och allt möjligt. Vi erbjöd oss att göra om jobbet eftersom det med lite bök skulle gå att få till enligt kundens önskemål. Men si det var ju inte bra det heller. Hon skulle helst ha kopiorna som redan var gjorda plus att hon ville ha betalt.

Vi kunde inte annat tolka det som att de ursprungliga kopiorna hade skickats tillbaka till skolfotoföretaget eftersom det var sådan bilder.

Välj en annan fotograf nästa gång och leta inte efter billigast möjliga. I de flesta fall får man vad man betalar för. Lite pengar lite engagemang kort och gott.

/Maverick

Hjälp!

Vad heter företaget? Var i Göteborg?

Du har redan fått svaret : Konsumentverket/ARN.

Finns det inte styrt med skriftligt kontrakt som styr upp så blir det ganska mycket ord mot ord...då kan man börja fundera på vad t.ex. "högupplöst" betyder för dem och för dig...och så vidare...

Är det riktigt viktiga bilder så hade jag nog insisterat på att skriva en order och få ett orderergodkänannande innan jag lät fotografen börja plåta...får man då inte enligt ordern så kan man ju alltid bestrida en fakturamed hänvisning till ordererkännandet...och låta ARN avgöra frågan.

Jag tror inte du har fel i din kritik - men hur skall jag VETA det som bara hört ena sidan? Men jag tror på dig - har själv drabbats förr...

Rent allmänt tycker jag att det är lite olustigt att det är så lätt att anonymt hänga ut en näringsidkare på det här sättet..(även om du inte nämnt denne nu.). Tänk på hur mycket du kan skada någons levebröd på något som kanske är ett missförstånd i grunden!!!

Varför inte skriva ner precis hur du vill ha bilderna och gå tillbaka till honom och ge honom en chans till - och då låta honom förstå att han bara får betalt för EN "leverans"...och att han signar ditt papper (kopian, så klart) och levererar det du vill ha...??

Lycka till,

/ Magnus

Företag ?

Om tvisten uppstår mellan två företag så gäller ju förstås inte Konsumentköplagen.
Alltså ett tvistemål för tingsrätten.

Hej Andreas! Jag tror inte man får skriva ut namn och eftersom frågan är så infekterad i nuläget så känner jag att det i det här läget är bäst att undvika det. Ledsen för det.

...Välj en annan fotograf nästa gång och leta inte efter billigast möjliga. I de flesta fall får man vad man betalar för. Lite pengar lite engagemang kort och gott.

/Maverick
Det är en inställning som jag inte förstår, att lite pengar kräver lite engagemang. Lite pengar borde ge samma engagemang men på kortare tid eller med mindre medel. Man kan ju inte ta åt sig ett jobb för mindre pengar och tänka "Jag gör jobbet men skiter i resultatet".
Ett dåligt utfört småjobb ger knappast förtroende bland de stora kunderna. Jag anser att engagemanget för det billigaste jobbet sätter nivån på hela företaget.

Du har redan fått svaret : Konsumentverket/ARN.

Finns det inte styrt med skriftligt kontrakt som styr upp så blir det ganska mycket ord mot ord...då kan man börja fundera på vad t.ex. "högupplöst" betyder för dem och för dig...och så vidare...

.............
Varför inte skriva ner precis hur du vill ha bilderna och gå tillbaka till honom och ge honom en chans till - och då låta honom förstå att han bara får betalt för EN "leverans"...och att han signar ditt papper (kopian, så klart) och levererar det du vill ha...??

Lycka till,

/ Magnus

Absolut, där kan finnas en problematik när ord står mot ord och inga papper är skrivna. Vad gäller högupplösningen så lovades det att man "skulle kunna smälla upp dem på en husvägg". Vi fick dock bilderna på lite drygt 2000x2000 pixlar...

En av oss gick tillbaka för en omfotografering med precis lika dåligt resultat...

Om tvisten uppstår mellan två företag så gäller ju förstås inte Konsumentköplagen.
Alltså ett tvistemål för tingsrätten.

Precis! Är det här en affär mellan två företag (vilket det låter som) så kan Sara glömma allt som sagts om Konsumentverket, ARN och konsumentvägledare. De har inte till uppgift att hjälpa företag.

Vid affärer mellan två företag gäller inte Konsumentköplagen utan bara Köplagen, i den mån paragrafer inte avtalats bort. Det senare är något som är möjligt i en betydligt större utsträckning vad gäller Köplagen jämfört med Konsumentköplagen som ju är tvingande lagstiftning. Huruvida Köplagen är tillämplig avgörs också av 1-2§§.

Olika regler gäller för privatpersoner resp företag så vi behöver veta vilken roll du har.

Min spontana reaktion är att bestrida fakturan skriftligt och tala om att jag inte betalar, och därefter invänta hans reaktion.

/Casi

Suppleant i företaget. Så företag alltså. Tyvärr är fakturan redan betalad. Vi ville slippa mer bråk... Jag är dock nyfiken på vad SFF skulle kunna säga om en sådan här sak.

Senast ändrad:
och www.blixtfoto.se i Dalarna levererar inte ens några bilder!

6 MÅNADER efter bröllopsfotografering fanns ännu inga bilder till brudparet. Medhjälparfotografen har NU skickat de han hade via mail till dom.

I vårt fall kontaktade jag Konsumentverket i Göteborg som sa att vi skulle skriva ett brev till fotografen att han fick 5 dagar på sig att leverera bilderna som togs på bröllopet annars skulle vi vända oss till ARN.

Till ARN skulle vi skriva en redogörelse och bifoga avtal alt all mailkorrespondens som varit före bröllopsfotograferingen.

Fortsättning följer för vår del. Hoppas du får rätsida på ditt problem.

Det är en inställning som jag inte förstår, att lite pengar kräver lite engagemang. Lite pengar borde ge samma engagemang men på kortare tid eller med mindre medel. Man kan ju inte ta åt sig ett jobb för mindre pengar och tänka "Jag gör jobbet men skiter i resultatet".
Ett dåligt utfört småjobb ger knappast förtroende bland de stora kunderna. Jag anser att engagemanget för det billigaste jobbet sätter nivån på hela företaget.

Engagemang är tid. Spelar ingen roll om jag har ambitionen att göra världens bästa bild om jag bara får betalt för en halvtimme.

Jag tror det är gott om företagare som tar jobb för småpengar och inte lägger så stor energi på resultatet. I synnerhet i kristider.

När jag tittar på t ex bröllopsfotografering jag gjort så kan jag känna att gud vad jag skulle vilja jobba mer med dessa för att göra dem ännu häftigare. Men eftersom jag inte får betalt för det så blir det till att leverera det man faktiskt får betalt för och tiden är överlägset det som kostar mest.

Det brukar bli tydligt för dem som lämnar iväg en bild för retusch. Det kostar väl ca 200/10min och de flesta är införstådda med att man skulle kunna få världens häftigaste resultat om man la två timmar eller nått på ett jobb. Men de flesta vill ha det gjort för 200, och då får man tio minuter också.

Jag har svårt att förstå att folk inte har insikten i att ett lägre pris kommer påverka resultatet i en eller annan form när vi pratar tjänster. Skulle vi köpa en bil så är det fullständigt självklart men inte när vi köper tjänster.

/Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar