Annons

Oseriös bildbyrå.

Produkter
(logga in för att koppla)

Rodney

Aktiv medlem
Skiftet November-December 07 fick jag idén att ansluta mig till en bildbyrå, sökte lite och hittade en byrå som hette Pixoffer.
Jag tog kontakt med dom och allt var toppen, hon som har bildbyrån kollade på en massa bilder och sa att dom var kalas bra och att hon ville att jag slulle gå med i Pixoffer.

I slutet an Januari var allt klart så jag skickade en cd med bilder som hon ville ha och allt var frid och fröjd, när det hade gått ett par veckor och inte bilderna hade kommit upp på deras sida så ringde jag för att kolla läget, då sa hon att cd´n hade kommit och att bilderna höll på att läggas upp på deras sida av nån människa hos dom.

När det hade gått nån vecka eller två så ringde jag igen för att bilderna fortfarande inte va uppe på sidan, då sa hon att det blir billigare för dom att samla på sig en massa bilder innan dom la upp dom men att dom hade tillräckligt med bilder så nu skulle det bara ta 1 till 2 veckor innan bilderna låg uppe på deras sida.

När det hade gått en månad efter tiden igen så mailade jag och fick inget svar, sen har jag ringt en massa samtal utan att få svar, jag har även lämnat medelanden att hon ska ringa till mig men jag har ju såklart inte hört nått.

Vad göra ? känner mig blåst på en massa bilder som dom har som jag inte kan sälja till någon annan nu.
 
Rodney skrev:
Skiftet November-December 07 fick jag idén att ansluta mig till en bildbyrå, sökte lite och hittade en byrå som hette Pixoffer.
Jag tog kontakt med dom och allt var toppen, hon som har bildbyrån kollade på en massa bilder och sa att dom var kalas bra och att hon ville att jag slulle gå med i Pixoffer.

I slutet an Januari var allt klart så jag skickade en cd med bilder som hon ville ha och allt var frid och fröjd, när det hade gått ett par veckor och inte bilderna hade kommit upp på deras sida så ringde jag för att kolla läget, då sa hon att cd´n hade kommit och att bilderna höll på att läggas upp på deras sida av nån människa hos dom.

När det hade gått nån vecka eller två så ringde jag igen för att bilderna fortfarande inte va uppe på sidan, då sa hon att det blir billigare för dom att samla på sig en massa bilder innan dom la upp dom men att dom hade tillräckligt med bilder så nu skulle det bara ta 1 till 2 veckor innan bilderna låg uppe på deras sida.

När det hade gått en månad efter tiden igen så mailade jag och fick inget svar, sen har jag ringt en massa samtal utan att få svar, jag har även lämnat medelanden att hon ska ringa till mig men jag har ju såklart inte hört nått.

Vad göra ? känner mig blåst på en massa bilder som dom har som jag inte kan sälja till någon annan nu.

Har de betalat dig för bilderna? Om inte så skulle jag definitivt sälja dem åt annat håll. Så länge du inte gett dem bilderna och alla rättigheterna till dem. Då blir det förmodligen värre. Annars är de till salu som jag ser det. Strunta i dessa nollor och vänd dig till någon bättre.
 
Problemet är ju att dom har högupplösta bilder, även om jag säljer dom till nån annan så kanske Pixoffer säljer dom på sitt håll och jag hamnar i trubbel med den nya bildbyrån.
 
1 Förklara för den nya bildbyrån.

2 spara mailkonversationen

3 Det är i mina ögon svårare för bildbyrån att förklara varför bilderna finns högupplösta på din dator än tvärtom om det skulle uppstå en tvist.
 
För säkerhets skull kan du ju maila dem och säga upp kontraktet, så att säga. Be dem ta bort bilderna/inte lägga upp dem.
 
tilholm skrev:
För säkerhets skull kan du ju maila dem och säga upp kontraktet, så att säga. Be dem ta bort bilderna/inte lägga upp dem.
Precis, maila och ge en tydlig redovisning av händelseförloppet, dvs varför du önskar säga upp kontraktet. var även specifik med deras adress på webben och telefonnummer. Självklart sparar du mailet som är en garanti för att ert avtal har upphört. Skulle sedan dina bilder florera i olika sammanhang borde du kunna kräva ersättning, alternativt de uppdragsgivare som köpt samma bild.
 
Rodney skrev:
Problemet är ju att dom har högupplösta bilder, även om jag säljer dom till nån annan så kanske Pixoffer säljer dom på sitt håll och jag hamnar i trubbel med den nya bildbyrån.

Det spelar ju ingen roll om de har dina bilder, varken hög eller lågupplösta. Så länge de inte kan bevisa att du sålt dem till pixoffer så kan de inte använda dem.

Och du får ju definitivt sälja vidare dem till annan byrå så länge du inte sålt dem med uttalad ensamrätt.

Eller, är jag helt ute och cyklar?
 
Misstänker att du inte sålt bilderna till bildbyrån, utan överlåtit försäljningen åt dem med sedvanlig bildbyrå-provision.

Förstår ditt dilemma, och jag har varit i samma sits förr där väldigt säsongsbetonade bilder inte lades ut lagom till den säsong som bilderna var riktade till, med resultat att jag i princip förlorade ett helt års potentiell försäljning.

Lite större byråer har fasta datum/utlovar ett datum så du som fotograf vet när dina bilder kommer komma upp, men detta är förståss svårare för en liten byrå.

Känner du att du förlorar ekonomiskt på att bilderna inte ligger uppe så är det ju inget snack. Ring, maila eller posta ett meddelande där du antingen snällt tackar för intresset men att om inte bilderna finns uppe före ett visst datum kommer du låta bilderna representeras av en annan byrå, eller så meddelar du det på ett argt sätt och sprider lite dålig karma kring det hela om det skulle förbättra något för byrån/dig. Hur som helst låter det som att det är dags att ställa ett tydligt krav.

Sålänge de har detta krav daterat före en eventuell försäljning av dina bilder kan du i lugn och ro ägna dig åt andra saker.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.