Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

OS X kan inte reparera skivan "Drobo 5D"

Produkter
(logga in för att koppla)

danielll

Aktiv medlem
Hej vetgiriga medlemmar!

Jag har nyligen fått ett felmeddelande på datorn, vilket gör att jag inte längre kan spara filer till min (nyinköpta) Drobo 5D.

Kör OS X El Capitan om det spelar någon roll.

Tipset jag fick av Drobo var att använda Disk Warrior (kostar tydligen 120 Dollar) istället för den inbyggda i El Capitan som inte klara att fixa.

Någon som varit med om liknande fuck up, och vet vad man bör göra?

Kan nämna att två av de fyra diskar jag migrerade från min gamla Drobo gen2 fallerat på kort tid i den nya 5D:n. De var aldrig några problem med de diskarna i den gamla Drobon.

/Daniel
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2016-10-14 kl. 23.15.08.png
    Skärmavbild 2016-10-14 kl. 23.15.08.png
    96.2 KB · Visningar: 25
Drobo

Fick du inte något verktyg med Drobon?
Att köra backup är väl steg ett, men sedan kanske du kan kolla i Disk Utility om det går att reparera skivan.
Har du nyss köpt den har du kanske garanti kvar.
 
Fick du inte något verktyg med Drobon?
Att köra backup är väl steg ett, men sedan kanske du kan kolla i Disk Utility om det går att reparera skivan.
Har du nyss köpt den har du kanske garanti kvar.

Verktyg att reparera skivan hittar jag inte i Drobon.
Jag köpte den i somras, så visst finns garanti.
Men det känns inte som själva Drobon är "trasig". I alla fall om man får tro Drobo Dashboard (se bild). Eller hur ska man tolka den?

OS X:s Disk utility har jag provat, men funkar inte.

/Daniel
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2016-10-16 kl. 19.09.02.jpg
    Skärmavbild 2016-10-16 kl. 19.09.02.jpg
    48.9 KB · Visningar: 53
Drobo

Att Drobon säger att den mår bra behöver inte betyda att det är så, men vad säger diskutility?
Ses Drobon som en skiva av OS X eller ser OS X också 3 skivor?
Det är skumt också att dina gamla skivor dog efter att du flyttade dem.
 
Att Drobon säger att den mår bra behöver inte betyda att det är så, men vad säger diskutility?
Ses Drobon som en skiva av OS X eller ser OS X också 3 skivor?
Det är skumt också att dina gamla skivor dog efter att du flyttade dem.


Så här säger den när jag försöker köra skivkontroll.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2016-10-16 kl. 19.26.10.png
    Skärmavbild 2016-10-16 kl. 19.26.10.png
    122.4 KB · Visningar: 57
Tja, har ingen direkt erfarenhet med en sådan, det är kanske dags att klicka på help/support och prata med någon Drobo person. Iofs står det här något i stil med uppdatera drivrutiner på Drobon:
https://myproducts.drobo.com/article/AA-01863 men eftersom den är ny borde inte det behövas kan man tycka.

Jag kontaktade dom på FB och fick det här svaret när jag beskrev problemet:
"We are sorry to hear this. This sounds like File System Corruption. If Disk Utility is unable to repair we would recommend a stronger version of Disk Utility which is Disk Warrior."

Det kostar drygt 120 dollar att köpa Disk Warrior.

Som du skriver, drivrutinerna borde vara up to date.
 
Disk utility

Tror inte på att du behöver Disk Warrior, har haft många macar på jobbet och aldrig ens hört talas om det.
Du stänger väl av din Drobo på rätt sätt? Om man drar ut sladden kan filsystemet korrumperas. Omformattering kan då hjälpa som OS X säger. Lite mer info här:
https://myproducts.drobo.com/article/AA-01292
 
Diskutil räcker ej

ibland får man ta till fsck_hfs brukar hända när man kör firewire och drar ut eller stänger ner disken samtidigt som man skriver.

df -hl

kolla vad drobodisken har för enhetsnummer

sudo fsck_hfs -r -d /dev/disk1

då bygger den om katalogträdet som kan bli korrupt om du har stänkt av eller brutit strömmen hastigt.

Men som sagt allltid backup innan när du kr liknande kommandon på diskar.
 
Disk Warrior är ett suveränt verktyg.
Har använt det i åratal i tjänsten och det har räddat diskar ofta så pass att vi kan flytta över datat till annan plats och formatera om disken.
Om samma problem uppstår de följande veckorna brukar det peka på att disken behöver bytas.

Men innan du kör eller köper DW eller något annat verktygsprogram är det bästa om du backar upp alla TB data till annan disk.

Via rsync kan vara ett bra tips då vanlig filkopiering i Macen ofta avbryter det hela om ett feluppstår.
Carbon Copy Cloner är ett bra verktyg för backup. Du får då även med dig behörigheterna.


Din Drobo visar att det finns diskar i tre av fem slottar. Stämmer det?
 
Disk Warrior är ett suveränt verktyg.
Har använt det i åratal i tjänsten och det har räddat diskar ofta så pass att vi kan flytta över datat till annan plats och formatera om disken.
Om samma problem uppstår de följande veckorna brukar det peka på att disken behöver bytas.

Men innan du kör eller köper DW eller något annat verktygsprogram är det bästa om du backar upp alla TB data till annan disk.

Via rsync kan vara ett bra tips då vanlig filkopiering i Macen ofta avbryter det hela om ett feluppstår.
Carbon Copy Cloner är ett bra verktyg för backup. Du får då även med dig behörigheterna.


Din Drobo visar att det finns diskar i tre av fem slottar. Stämmer det?

Tre av fem, yes.

Tack för tips.
Ska undersöka.
 
Paragon Hard Disk Manager

Löste ett liknade problem med oreparerbar hårddisk efter en misslyckad pationering av FUSION drive (MacOS Sierra), hittade ett program som fixade disken och gjorde att skivverktyg kunde reparera disken och låta mig ominstallera om OS.

Programmet heter "PARAGON Hard Disk Manager" den kostar flera hundra, men det finns en testversion som (efter registrering) fungerar utan begränsningar i en vecka, och det räckte för mig.

Läs först recension i MACword som ger en hint om vad det är kapabelt till. http://macworld.idg.se/2.1038/1.664550/paragon-hard-disk-manageri

//Staffan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.