Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

OS-X hårdvarutest/ominstallation

Produkter
(logga in för att koppla)

interpix

Aktiv medlem
Har problem med styrplattan och vill göra en hårdvarutest och kanske en ominstallation men lyckas inte med något. Om jag påbörjar en ominstallation från CD-skivan matas den ut vid omstarten och ingen installation sker. På skivan står det att man kan hålla inne D tangenten under uppstarten för en hårdvarutest men inget händer då heller. Vad gör jag för fel? Datorn är en Mac Book.

Stoppa in CDn
Starta om
Håll ned alt-tangenten omedelbart efter "plinget"
Välj att starta från CD

På skivan står det att man kan hålla inne D tangenten under uppstarten för en hårdvarutest men inget händer då heller. Vad gör jag för fel? Datorn är en Mac Book.

Står det verkligen D. Det har alltid varit C man skall hålla ned för att starta från CD'n på Macintosh. Nåväl, det har ju löst sig ändå.

/ E

Det står C för start från skivan och D för start av hårvarutestet. Nu har jag instalerat om OSx men felet är inte helt överraskande kvar. Hårdvarutesten har jag inte fått igång...

Tack, jag har en äldre maskin 1:a generationen i vacker gulvit nyans. Sökte på ditt förslag och den här mannens book gör som min.

"I've attempted various boot key combinations upon startup. Interestingly, in each case where a disk was present in the optical drive it ejected, which is expected behavior when the trackpad button is engaged. The button physically clicks and the trackpad responds in all areas as they should. This makes me suspect a closed circuit, but where?"

Allt tyder nog på ett fysiskt fel men den fungerar iaf UA med mus om man låter bli styrplattan för då hänger den sig. Kan man disabla styrplattan helt via mjukvara?

Hehe ja det gick ju det med ;)

Tittade på styrplatten underifrån med batteriet borta men den ser mekaniskt OK ut. Nu fungerar den bra med mus och plattan bortkopplad. Tack för hjälpen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar