ANNONS
Annons

Oro för Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)

Eilean

Medlem
Oro för Pentax.
Hur går det egentligen?
När jag började fundera på att pensionera min K-10 D i höstas kikade jag runt på alternativ. Jag hade inte så många objektiv så tanken att byta system var inte helt främmande. Så dök K-5 upp på marknaden och snart toppade den allt snack – kanske den bästa kameran under FF?
Jag köpte. Och i och med nytändningen av intresset nya prylar ger blev det en del nya objektiv samtidigt. Fin kamera med fantastiska egenskaper och allt det där.

Sedan dök fokusproblemen upp och även min visade sig vara sjuk efter en del undersökningar. Irriterande, då det förklarar varför jag har haft svårt att ta skarpa porträtt i svagt ljus.
Det tog månader innan en lösning fanns. Och Pentax försökte mörka, i alla fall under mina kontakter med dem i Sverige. Med sista mjukvaran blev det bra. Eller.....?
Jag är inte 100% övertygad nämligen. Bilderna blir skarpare, men inte alltid. Men jag har inte tagit mig för att mäta ännu. Vill kanske inte höra sanningen? Eller så är jag paranoid.

För det var ju fläckarna också. Min har dom.
Och agenten säger att när de bekräftat att det är rätt slags fläckar på min inskickade kamera skall den bytas ut, från Belgien tror jag.
Men jag vill inte vara utan kameran i veckor, ja kanske månader. Så jag har sökt att komma överens med Focus/Pentax Nordic att jag skall skicka in kameran när nya finns tillgängliga för utbyte. Det vill dom inte gå med på, jag skall skicka in och vänta. Enligt dem kan det ta en vecka, flera veckor eller ännu längre. Finns inga utbyteshus inne får min vänta på någon hylla, inte tjäna i mina händer istället. För fläckarna är inte så störande. Ärligt talat syns dom bara om jag gör en testbild och förstorar våldsamt. I vanlig fotografering syns inte ett spår.

Ok, barnsjukdomar, mjukvaruproblem är sådant vi får leva med. Men i övrigt då? Sker det någon utveckling på objektivsidan? Kommer det någonsin komma ett tele över 300 mm? TC? Man gör stor affär av bakåtkompabiliteten. Visst, så är det. Men hur många AF-gluggar finns det att bakåtkompatibla sig med? Tokina gör knappast några K-bajonettgluggar, Zeiss har upphört. Och kikar man på begagnatutbudet på Canikon blir man fundersam.

Jag snubblade in på en diskussion här på fotosidan om bästa husalternativ runt 10´. Nikoniterna slogs med Canoniterna och Sony florerade rätt ofta. Pentax nämdes knappt och avfärdades bums, visst bra hus, inga objektiv, framtidsosäkert.
Canikon syns dagligen i dagstidningar, erbjudanden från fackhandel, stormarknader och näthandel. Annonskampanjer, reklam.
Pentax är tyst, tyst tyst.

Visst, det är trevligt att ha en litet udda märke, att inte förbehållslöst köpa det som syns och hörs mest. Framstå som en tänkande individ som inte följer massan, konnässören som ser ljuset kreti-och pleti inte klarar. Och kunna skryta med den bästa APS-C kameran.
Men hur länge till? Sover Canikon? Tror inte det – om K-5 klår D-7000 med en knapp marginal idag lär det inte hålla i sig i längden.
Kort sagt – finns det någon framtid i Pentax? Klarar Hoya hålla dem under armarna och efter att sannolikt ha tömt mycket av resurserna på K-5 och 645 fortsätta att utveckla i den takt som krävs för att hålla Canikon stången och samtidigt utveckla fler objektiv, för att bemöta den största kritiken mot Pentax – systemet är för litet.
Borde jag köpt en D-7000?

Har tänkt tanken själv. Byta system alltså. Men sen när jag tittar specifikt på vad det är jag vill ha, t ex ett Canon 300/2,8 verkar vara det ultimata bortsett från vikten. Så inser jag att det fungerar ändå inte, 60 lakan kan jag inte lägga på ett objektiv. De har 400/5,6 som skulle fungera. men jag kommer inte byta system p,g.a. ett enda objektiv dessutom gillar jag inte Canonhusen. Men på Nikonsidan är det väl lika illa prismässigt.
Så om du skulle valt Nikon kan jag inte svara på, har du pengarna som krävs för att köpa de långa som fattas hos Pentax så kanske svaret är ja.
Det går ju att hanka sig fram med Sigma om man kör Pentax deras 500/4,5 sägs ju skall vara bra.
Tyvärr är även den för dyr för mig.
Jag får hanka mig fram med mitt Tamron 300/2,8 utan autofokus.

Micke.

Jag får hanka mig fram med mitt Tamron 300/2,8 utan autofokus.
Du kan annars försöka få tag på Pentax 1,7x AF TC som ger AF med manuellt fokuserade objektiv. Synd bara att dessa är så svåra att få tag på (och brukar bli dyra).

Hur som helst så tycker jag inte man ska fortsätta med sin utrustning om den inte kan uppfylla en behov eller om man känner oro för att det inte kan uppfylla behoven i framtiden. Pentax lär aldrig kunna erbjuda lika brett utbud som tillverkare som säljer minst 10 ggr fler DSLR, så den som satsar på Pentax bör vara medveten om nackdelar och fördelar i valet.

Känner själv ingen större oro för Pentax, då jag tycker de har ryckt upp sig rejält jämfört med några år sen. Det är nog inte en sämre sits för Pentax idag än i slutet av 80-talet når oron för Pentax framtid började öka eftersom de var sena med satsningen på AF-kameror.

Har själv inte haft några problem att få tag på utrustning till mina Pentax kameror, varken nytt eller begagnat. Skulle nog snarare behöva sälja av en hel del objektiv, för det är nog inte mer än 5-10 objektiv jag använder regelbundet. Ser inte heller någon större brist på objektiv med brännvidd över 300mm, men idag är det nog zoomobjektiv som säljer bäst i denna kategori, så tex Sigmas 120-400 mm eller 150-500 mm är nog de bästa alternativen för de flesta. Dessa nya objektiv ger också fördel av att ha optisk stabilisering, något som kan ge en klar fördel om man vill handhålla de, men knappast något vi kommer få se i Pentax egna objektiv.

Tror inte det tagit mer resurser för Pentax att utveckla K-5 än någon av deras tidigare DSLR. Att 645D tog rätt många år att ta fram tyder också på att de investerat rätt försiktigt i det projektet. Dessutom delar 645D mycket teknik med Pentax APS-C DSLR, vilket också är en anledning till varför Pentax kan erbjuda sitt digitala mellanformat billigare än många konkurrenter.

Inte kul vara hänvisad till Sigma/Tamron som ni Pesony är :( Ni är varmt välkomna till den ljusa sidan där vi både har Canon 400 5.6 och 100-400 IS!

Vad hände med dessa enögda spegelreflexer för 24-36-formatet som fanns i annonserna på 70- och 80-talen:

- Praktica
- Chinon
- Konica (den vet jag. Gick ihop med Minolta)
- Minolta (ok den vet jag också. gick upp i Sony)
- Topcon
- Ifbaflex
- Mamiya
- Miranda
- Richo
- Contax
- Fujica
- Voigtländer
- Soligor
- Petri
- Leicaflex
- Rolleiflex

Kvar finns bara Canon, Nikon, Olympus, Pentax och "nykomlngen" Sony.
(Sony var först av alla med digital kamera)

Petter ...

Nu tycker jag detta var ett ödmjukt och reflekterande tråd från skaparen och jag tycker det vore trevligt att fortsätta i samma anda. Man skall komma ihåg att både Nikon och Canon har haft modeller med fel. Kom ihåg 1Ds III med fokusfel som Canon först förnekade, sedan försökte fixa med firmware innan de kröp till korset och fixade hardware - submirror. Nikon säger sig ha fixat sensorproblemen med D7000 om det verkligen är så återstår att se. Sedan är Nikon och Canon större företag som möjligen med sin större serviceorganisation kan reparera snabbare - men jag vet inte. Sedan är HoyaPentax större än man tror och de har klarat den ekonomiska härdsmältan vilket bådar gott.

Som jag däremot skrev i den andra tråden som refererades till så är objektivutbudet större till Canon och Nikon och begagnatutbudet med hyffsat moderna objektiv är mycket större. Det senare, om man kan tänka sig beg, gör dessa system mycket billigare att äga. Jag föredrar, liksom TS Nikonkameror över Canon, men äger Canon just p g a att begutbudet ffa med snabbfokuserande professionella USM objektiv är avsevärt mycket större än motsvarigheten till Nikon då man där startade med AF-S mycket senare. T ex kostar EF 300/2,8 L lika mycket beg som Nikon 300/2,8 AF-I trots att Canons AF är mycket modernare i upplägget. Canon 70-200/2,8 L USM är prisvärd ny och beg men Nikkor 70-200/2,8 G AF-S är nästan oåtkomlig på beg marknaden man tvingas köpa den dyrare VR. Det är alltså en rent logisk kalkyl i mitt fall beserat på FF om man inte behöver det senaste. Om några år kommer utbudet av beg AF-S till Nikon givetvis ha ökat och gapet kommer gradvis att försvinna.

Vad hände med dessa enögda spegelreflexer för 24-36-formatet som fanns i annonserna på 70- och 80-talen:
De flesta gav upp tillverkningen i skiftet mellan helmekaniska kameror och elektroniskt styrda kameror. Men flertalet tillverkar fortfarande andra typer av fotoprodukter

Glöm inte heller att Sigma fortfarande tillverkar digitala spegelreflexkameror av denna typ, och för inte så länge sedan även Kodak, Fuji, Samsung och Panasonic. Om tio år kan marknaden av systemkameror till stor del domineras av spegellösa kameror, vilket kan förändra förutsättningar för alla dagens tillverkare och användare av spegelreflexkameror.

En högst personlig kommentar angående det "magra" objektivutbudet:
När det gäller kamerahus, så kan jag nog tänka mig vilket märke som helst, men jag kan inte hitta några objektiv hos Canikon eller Sony som känns helrätt. Jag talar givetvis om Pentax Limited-gluggar.
Så för mig är objektivutbudet den absolut största anledningen att välja just Pentax.

Du kan annars försöka få tag på Pentax 1,7x AF TC som ger AF med manuellt fokuserade objektiv. Synd bara att dessa är så svåra att få tag på (och brukar bli dyra).

Jag har 1,7x AF TC och har kört den i kombination med Tamron 300/2,8. Autofokus fungerar bra med den "steglösa fokusbegränsaren" rapp och säker men jag tycker man tappar för mycket skärpa, det blir lite luddigt. Så jag kör manuellt numera, nedbländad till 5,6 är Tamronobjektivet riktigt skarpt.

Micke.

Pentax marknadsandel är nere på 1.5% nu tror jag. Med så låga volymer blir det svårt att överleva.
Så som jag ser det så har pentax redan kastat in handduken.
K5 är en väldigt bra kamera i cropsegmentet, men pentax orkar inte med objektiven längre.
Det blir för dyrt att utveckla annat än kitobjektiv med så små volymer.

Visst, de har ett gäng fasta objektiv som är mycket trevliga men priserna är ju ofta löjligt höga.
Sen tillkommer det där som TS pratar om, problemen med service. Det säger sig självt att pentax inte kan klara av det där på ett bra sätt med så låga försäljningsvolymer.

Jag satt ganska djupt med pentax för några år sedan, hade en K10D + fem objektiv + blixt etc.
Jag var inte missnöjd på något sätt, men hakade upp mig på de klassiska problemen för de som kör pentax: Dålig tillgång på objektiv, dålig service, osäkert andrahandsvärde, tredjepartstillverkare prioriterar inte pentax, inget fullformat planerat etc etc.

Det slutade med att jag sålde av allt och köpte en 5D mark2 + lite annat canonjox.
Så här i efterhand inser jag att jag gjorde rätt. Om man tittar på totalkostnaderna (mindre värdeminskning på canons bättre grejjor) så är det snarare billigare med canon fullformat.
Sen måste även den mest inbitne pentaxfantasten erkänna att fullformat + canons L-glas är ett strå vassare kvalitetsmässigt än vilken pentaxkombo som helst.

Sen har vi det här med servicen. Det har blivit så att jag använder kameran mer och mer i jobbet och för två veckor sedan var jag ute hos en kund varpå på huset plötsligt slocknade.
Jag lämnade in kameran på ett canon servicecenter följande morgon kl 09 och kunde hämta ut det reparerade huset kl 16 samma dag. Fantastiskt, det kostade bara en arbetsdag.
Man kan vara elak och säga att canons kameror är pappigt byggda, men sånt kan hända även pentax skulle jag vilja påstå.

Det var surt när kameran kraschade men när canon visade att de kunde ta tag i grejjorna omedelebart så vändes det nästan till ngt positvt.

För en märkesfanatiker spelar sånt här ingen roll, men för oss andra så kan det vara värt att tänka till lite grand på vilka behov man verkligen har.

Det som jag kan sakna hos canon är pannkaksobjektiven, det blir klumpigare än vad man har lust med ibland.

Mycket intressanta inlägg här. Tack. Får se om missmodet kanske lättar!
Några kommentarer.

Att utvecklingen av K-5 inte skulle kostat Pentax stora resurser tvivlar jag på. Men hur det än är så kostar det inte mindre att utveckla en K-5 än en D-7000, kanske tvärtom eftersom Nikon säkert kan utnyttja mer teknologi från sina övriga produkter än vad Pentax kan.
Sedan kan det kanske vara så att Pentax inte är så sårbart som man kan tro - pappa Hoya kanske har långt större resurser än vad jag föreställer mig? Men helt klart är att Pentax säljer avsevärt färre kameror än Canikon gör. Och jag har svårt att tänka mig att Pentax tjänar mer per kamera än konkurrenterna.
Då inställer sig frågan - är Pentax en bra affär för sina ägare? Hoya kan knappast dra några teknologiska fördelar av Pentax, de befinner sig ju på var sin sida av det optiska klotet så att tjäna pengar torde vara ett viktigt incitament för ägande.

Andra kameror har också haft barnsjukdomar, och kanske mörkat dem. Men sårbarheten är så mycket större hos en underdog som Pentax som verkligen måste profilera sig som något speciellt och inte kan dra nytta av fördelarna av att "alla" kör Canikon.
Herregud, jag har träffat folk som ståtar med rätt fomidlabla Canikons som undrar om Pentax är Östtyskt. De tänker nog på Pentacon och det säger en del om hur litet Pentax är, jämförelsevis. Helt enkelt obekant för många.

Limited-objektiven. Jo, jag ståtar med ett 35/2,8 macro. Känns som de gamla gluggarna jag hade till min gamla M4 på den tiden jag ägde sådant.
Men tyvärr tycker jag fördelarna med zoom passar mig bättre än fasta särskilt med det rätt snäva utbudet av brännvidder.

Och så läser jag "Paddmannens" inlägg. Hans två första stycken bekräftar tydligt och välformulerat min värsta farhågor.

Paddmannen är du alldeles säker på det här "Sen måste även den mest inbitne pentaxfantasten erkänna att fullformat + canons L-glas är ett strå vassare kvalitetsmässigt än vilken pentaxkombo som helst."
Om man tittar på Risedals tester av din kamera och Nikons D7000 så är det ju inte några stora fördelar som Canons "fullformatare" ger.
Nej, bildkvalitetsmässigt kan jag nog leva med Pentax. Det jag blir avundsjuk på är beg annonserna på äldre teleobjektiv i prisklass 4-10 tusen. Det borde ju gå att vaska fram några godbitar i det utbudet.

Micke.

Att utvecklingen av K-5 inte skulle kostat Pentax stora resurser tvivlar jag på. Men hur det än är så kostar det inte mindre att utveckla en K-5 än en D-7000, kanske tvärtom eftersom Nikon säkert kan utnyttja mer teknologi från sina övriga produkter än vad Pentax kan.
K-5 bör ha kostat en hel del mindre resurser att utveckla än D7000, då Pentax återanvänt mycket från K-7. Det är ju bara insidan som är ny, medan stora delar av mekaniken är identiskt sen tidigare. Det mesta av det som är nytt i K-5 är sånt som Pentax köper in från andra tillverkare, tex sensor. Men givetvis behöver Pentax utveckla lite ny elektronik och mjukvara för det.

Tror faktiskt att K-7 kostade mer i utvecklingsresurser från Pentax än K-5.

Man kan aldrig besegra en jätte på jättens villkor.

Men visst finns det utrymme för en lite mindre kameratillverkare!
Det handalr om att finna sin marknad och sina speciella produkter.

Hur stora är Leica egentligen, jämfört med Pentax?

Petter ...

Sen måste även den mest inbitne pentaxfantasten erkänna att fullformat + canons L-glas är ett strå vassare kvalitetsmässigt än vilken pentaxkombo som helst.

*ASG* Nej det måste jag inte. I jämförelse så framstår det som dyrt, klumpigt och sist men inte minst j*vligt fult. Och det kan inte på något sätt ge mig "vassare" kvalitet än det jag får från mitt Pentax-system.

*ASG* Nej det måste jag inte. I jämförelse så framstår det som dyrt, klumpigt och sist men inte minst j*vligt fult. Och det kan inte på något sätt ge mig "vassare" kvalitet än det jag får från mitt Pentax-system.

Ja, det blir dyrare i inköp, men inte nödvändigtvis dyrare totalt. Du inser vad det kostat när du säljer dina pentaxprylar.
Klumpigare blir det och det är synd. Personligen tycker jag inte att canon gör så fula saker, men det där är ju förstås subjektivt.

Sen var det där med kvalitén då. Du är nöjd med pentax, och det var jag också.
Men nu har jag kört båda systemen och, helt objektivt, canon ger mer.
För mig är det inte enbart en fråga om hur det ser ut på skärmen i 1200% (alla system är idag tillräckligt bra) utan snarare hur en FF-sensor får fasta ljusstarka objektiv att "blomma". Där är det skillnad.

Man kan aldrig besegra en jätte på jättens villkor.

Men visst finns det utrymme för en lite mindre kameratillverkare!
Det handalr om att finna sin marknad och sina speciella produkter.

Hur stora är Leica egentligen, jämfört med Pentax?

Petter ...

Jag håller med dig om det. Det skulle säkert finnas plats för pentax också om de skötte sina kort väl.
Deras äldre limitedobjektiv (som är kompatibla med fullformat) har ju massvis med själ och personlighet.
Tänk om de skulle sluta gå i jättarnas fotspår och istället röra sig lite "upmarket" med en kompakt FF plus ett gäng välbyggda limiteds...

Hade pentax tagit den vägen så hade jag aldrig bytt.

Oro för Pentax.
............
Sedan dök fokusproblemen upp och även min visade sig vara sjuk efter en del undersökningar. Irriterande, då det förklarar varför jag har haft svårt att ta skarpa porträtt i svagt ljus.
Det tog månader innan en lösning fanns. Och Pentax försökte mörka, i alla fall under mina kontakter med dem i Sverige. Med sista mjukvaran blev det bra. Eller.....?
Jag är inte 100% övertygad nämligen. Bilderna blir skarpare, men inte alltid. Men jag har inte tagit mig för att mäta ännu. Vill kanske inte höra sanningen? Eller så är jag paranoid.

................

Att köpa ny systemkamera när den just presenterats är lite
chanstagning, folk står på kö redan när en kamera presenteras.
Så tillverkarna spottar ut kamerorna väl medvetna om att det kan
finnas buggar, den som skulle få för sig att prova ut kameran först går
i konkurs pga att dom presenterar en lite gammalmodig kamera
som inte blir intressant.
Och det är mycket som kan fallera...
Själv väntar jag helst ett halvår.

Nackdelen med Pentax är objektivutbudet, en 28/1,4, en 135/2 eller 2,8
och tex en 200-400 zoom är dom mest uppenbara hålen i utbudet enligt mig.
Kanske oxå en 500/5,6 spegeltele runt 10-15.000:-.
Av dom längre brännvidderna som 500mm finns Sigma som nämnts,
men med ett pris på 37.000:- är det få som är intresserade, förutom
några % yrkesfotografer(som köper canikon).
Pentax tillverkar väl fortfarande 300/2,8 och 600/4 på beställning,
men vem har råd?
Hade jag råd till dom gluggarna så kanske jag köpte Leica S2 istället
med alla gluggar och en bärare från tibet...
Minns inte, men sökaren i Leica S2 slår nog Canikon med hästlängder.

Att Pentax skulle konka är lika sannolik som att nån annan gör det.
Minolta gick inte under för att dom var små, utan pga av felsatsningar.
Vad Pentax har för ekonomi vet jag inte men dom har nog inte sålt
lika mycket kameror sen 80 talet, kanske 70 talet.

Om du oroar dig för framtiden så är det tveksamt om du ska satsa
på en systemkamera med spegel, om 10 år är nog utbudet litet.

Tillägg, en 400/5,6 behövs oxå, och lär nog komma, kanske i samarbete
med Tokina om det blir en helt nykonstruktion.
Och visst, Canikon är stora, men när Samsung, Panasonic, Sony och
några Kinesfabriker kommer igång på allvar med spegellöst så är det
Canikon dom försöker knäcka...
Så det kanske är Canikon som sitter löst?

Senast ändrad:
Ja, det blir dyrare i inköp, men inte nödvändigtvis dyrare totalt. Du inser vad det kostat när du säljer dina pentaxprylar.
Klumpigare blir det och det är synd. Personligen tycker jag inte att canon gör så fula saker, men det där är ju förstås subjektivt.

Sen var det där med kvalitén då. Du är nöjd med pentax, och det var jag också.
Men nu har jag kört båda systemen och, helt objektivt, canon ger mer.
För mig är det inte enbart en fråga om hur det ser ut på skärmen i 1200% (alla system är idag tillräckligt bra) utan snarare hur en FF-sensor får fasta ljusstarka objektiv att "blomma". Där är det skillnad.

Tyvärr "blommar" det ju inte så värst bra när det gäller långa fasta objektiv. Med samma tekniska förutsättningar får jag ingen vinst alls. Visst de gånger där du kan utnyttja hela sensorn( komma närmare)har du rätt.
När det gäller andrahandsvärdet så är det ingen större skillnad, ett gammalt kamerahus finns inget större värde i oberoende vad som står på kameran. Har du däremot riktigt bra objektiv står sig värdet.
Vad var det du ansåg att du inte fick rätt betalt för när du sålde av din Pentaxutrustning?

Micke.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar