Det handlar alltid om tillgång och efterfrågan. Är det ingen som köper bilderna, så finns det antingen för stor tillgång eller för låg efterfrågan. I detta fallet verkar det vara det senare fallet, dvs att de tilltänkta kunderna tyckte att det var för dyrt.
Jag är inte inom hästbranschen, men jag vet inte om jag hade varit sugen på att betala 300 kr för en bild på mig själv och hästen... Då får den vara riktigt bra i så fall. Det hade varit intressant om TS kunde släppa en bild här, så man fick en uppfattning om vilken nivå det ligger på.
Helsingborgs Dagblad/Sydsvenskan har ibland ute sina fotografer på evenemang av typen studentbal, maratonlopp. Då lägger de upp en hel dröse bilder, som man kan köpa för 79 eller 99 kr. I första fallet får man en fysisk kopia på 10 × 15 cm, i andra fallet en på 21 × 14 cm.
Inte för att dessa brukar vara några mästerverk och jag har ingen aning om hur många bilder de säljer på det här viset, men nivån har legat stadigt ett bra tag så jag gissar att de åtminstone anser det vara lönt att fortsätta.
Någon pratade om att fotografer måste kunna försörja sig, annars finns risken att yrket försvinner. Jag tror att yrket, som det var tidigare, redan är borta. De fotografer som är kvar i dag fotograferar antingen för en bildbyrå, är »bildkonstnärer« eller har en studio. Ytterst få är kvar som pressfotografer, ens på de större tidningarna.
För trettio-fyrtio år sedan hade det nog gått bättre att sälja bilder som man tagit på en hästtävling, om man hade bra utrustning och bra kunskap, men numera? Nu när alla har minst en kamera på sig, om än inuti en mobiltelefon? Och det är billigare och enklare än någonsin, tack vare den digitala tekniken? Och när alla förväntar sig att bilder är en dussinvara, något man hittar på nätet och sedan sprider vidare med blixtens hastighet på Instagram och Facebook?
Jag gick förbi Eskilscupen här i Helsingborg och tog någon bild:
En helt okej bild, om jag får säga det själv. Var inte svårt att ta den och tog en halv minut att lägga på lite vinjettering och ökad skärpa. Vad är en sådan bild värd? 50 kr? 300?
Svar: Inte mer värd än vad någon är beredd att betala för den. Och det, oavsett hur mycket man skulle vilja försörja sig som fotograf, är det man får rätta sig efter.
/
Kiwi