Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Originalbatterier eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

ScillaKicki

Medlem
Jag har nyss köpt en D80 och ska snart ut och resa. Jag vill gardera mig med ett extra batteri.

Fråga: Ska man hålla sig till originalbatterier? Nikonbatt. är ju väldigt bra eller kan ni rekommendera något bra pirat?

Jag använder originalbatterier i kameran.
Har tidigare använt piratbatterier framförallt i videokameror och de har inte hållt laddningen speciellt bra.
Tycker inte piratbatterier är lika tillförlitliga och priset på originalbatterier är överkomligt (även om de är hutlöst dyra)
Jag har idag en D200 med två originalbatterier, som fungerar utmärkt. Behöver sällan använda extrabatteriet, men det känns bra att veta att man har ström så det räcker.

Vet inte hur det är med D80 men till min D70 följde det med en hållare så att man kan köra med engångsbatterier (CR2). Känns som en OK säkerhet ifall ordinarie batteriet går i botten. Borde finnas till 80:an också.

Jag har både orginalbatteri och två lenmar till min d90 (som har samma batteri som din d80).
Alla tre fungerar lika bra för mig. Har ännu inte märkt någon skillnad i kapacitet. Skillnaden jag märkte var att priset var mindre än halva för lenmar batteriet.

Kört med både orginal och pirat. Upplever att piratbatterierna inte håller lika många exponeringar som orginal. Men då dessa batterier är mer en backup. Så tycker jag inte tillägget för att köpa orginal är motivierat. Har 2st extrabatterier med mig till varje kamera. Ännu har jag inte kommit till nivån att jag måste sätta in 2:a Backuppbatteriet. Sedan har jag alltid med mig AA batterier för att användas i batterigreppet som sista backup.

Jag har fått fler bilder per laddning ur mina piratbatterier än ur mina orginal, både med D70 och D300, och det efter lång tids användning med jämna rotationer i kameran. Vet inte vilket märke, köper billigast möjliga på Ebay..

Per

Tack alla för svaren!

Jag tror att jag kommer att köpa pirat just därför att de är backup. Skulle jag behöva köpa ett nytt ordinarie batteri skulle jag däremot köpa original. Jag vet att en del märkesvarors försäkring inte gäller om man stoppar i piratdelar, t ex piratbatterier pga risken för läckage. Vet inte hur det är med Nikon? Någon anna som vet?

hej ska säga att jag har d80 batterigrepp mb80 samt ett extra batteri pirat ! funkar lika bra som originalet köpte på tradera men det första jag fick hem laddade inte med är 60% sen laddade det inte mer än 25%, fick givetvis byta till ett annat och har inge som helst problem det är ett "1600mah Phottix Titan"

det jag vill ha sagt är dom funkar lika bra om dom funkar så se till att ha öppet köp så kommer det gå bra !.

Skulle jag behöva köpa ett nytt ordinarie batteri skulle jag däremot köpa original. Jag vet att en del märkesvarors försäkring inte gäller om man stoppar i piratdelar, t ex piratbatterier pga risken för läckage.
Vad jag vet finns det ingen risk för "läckage" med den typ av batterier som man använder i moderna kameror.

Angående diskussionen rent allmänt: Det är möjligt att de flesta orginalbatterier är bättre än de flesta piratbatterier. Men jag är helt övertygad om att de inte är så mycket bättre att det kan motivera att orginalbatteriet ska kosta 100-500 procent mer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar