Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Original eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jessko

Aktiv medlem
Jag är ute efter ett nytt objektiv och har läst lite trådar om folk som hävdar att Tamron mfl är minst lika bra på vissa objektiv.
Är det så? Jag är nämligen ute efter ett vidvinkel och det enda som passar min prisklass idag är canon ef 28 2,8 (kostar ca 2000:) Men finns det andra märken som passar min kamera som är billiga och likabra tittar jag gärna på dessa. Tips? Någon?
 
Jag vet inte vilket kamerahus du har, men om det är ett hus med 1.6x sensor så ger 28mm inte vidvinkel, utan det blir till att betrakta som ett normalobjektiv.
 
Jag vet inte vilket kamerahus du har, men om det är ett hus med 1.6x sensor så ger 28mm inte vidvinkel, utan det blir till att betrakta som ett normalobjektiv.

visst blir det svårt att svara på det här utan att veta vilket kameramärke vi pratar om när vi säger orginal. Men om 28 mm egentligen är en normal eller vidvinkel är väl ganska ointressant, om hon pratar om 28 mm så är det väl 28 mm på just sin kamera hon är ute efter...

Om det nu är så att du har Canon (vilket jag kanske skulle gissa) så är Canon ef 28/2,8 (i min värld) ett väldigt prisvärt objektiv, vet inte vad Tamron eller Sigma har för alternativ, men så mycket billigare är de väl inte? (i just det här fallet)
 
Men om 28 mm egentligen är en normal eller vidvinkel är väl ganska ointressant, om hon pratar om 28 mm så är det väl 28 mm på just sin kamera hon är ute efter...

Jag tycker nog du läser hennes inlägg väldigt dåligt, för hon skriver tydligt och klart: "Jag är nämligen ute efter ett vidvinkel" och det vore väldigt trist om hon tror att 28mm ger vidvinkel och det inte gör det, håller du inte med?

Det skulle heller inte vara något märkligt att tro att 28mm ger vidvinkel, eftersom det gör det på analoga småbildskameror och på kameror med fullstor sensor.

Det är ett vanligt misstag som många gjort på FS, ett misstag jag inte vill att Jessika ska behöva göra.
 
Senast ändrad:
Ofta är tredjepartsobjektiven lika bra som original.
Tamron, Sigma, Tokina tillverkar många jättefina objektiv.

En fast vidvinkel till analog kamera?
Det absolut vanligaste idag är ju vidvinkel och standardzoomar.

Ska man köpa nytt så finns förutom Canons 2,8/28mm även Sigmas 1,8/28mm att välja på. Sigmas 28mm är några hundralappar dyrare men har högre ljusstyrka.
Jag skulle tro att bägge objektiven är bra val.
Canons 2,8/28mm får ganska bra omdömen, det har hängt med ganska många år nu.
 
Är det någon skillnad är det väl främst problem med kontakterna (error 01 eller error 99) som man oftare läser om när det gäller piratoptik än originalen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.