Annons

Organsera foton - oändlig röra

Produkter
(logga in för att koppla)
Allting beror förstås på vilka krav och behov man har. Min personliga uppfattning är att LR räcker för mina behov som engagerad hobbyfotograf i 99,9% av fallen.
 
Tack för alla svar, jag har lärt mig en del! Jag är övertygad och kommer att köra på Lightroom, trots att jag egentligen hade vetat ha alla funktionerna från PS. Jag kommer ju ändå i fortsättningen att kunna använda Photoshop... När man är en usel fotograf som jag... så måste man använda Photoshop ibland.

Vad jag har förstått så går det inte att köra in NEF-bilderna (Nikons råformat) direkt in i Photoshop.Det ser jag som en stor nackdel med PS, och således som en stor fördel med LR.

Vad jag tror att jag ska göra är att:
Spara mina framtida foton i NEF. Organisera bilderna med hjälp av Lightroom (och göra grundläggande bildbehandling i LR). Sedan får jag se hur jag tar steget till Photoshop...

Måste jag spara bilden i LR för att kunna öppna den i Photoshop? I vilket format ska jag i så fall spara den i? Säkert en elementär fråga, men om jag går in i Photoshop efter att i LR ha sparat bilden i JPEG-format så kommer ju en del egenskaper att försvinna ifrån bilden (man vill ju jobba i NEF om det går).
 
Måste jag spara bilden i LR för att kunna öppna den i Photoshop? I vilket format ska jag i så fall spara den i? Säkert en elementär fråga, men om jag går in i Photoshop efter att i LR ha sparat bilden i JPEG-format så kommer ju en del egenskaper att försvinna ifrån bilden (man vill ju jobba i NEF om det går).

Nej, du måste inte "spara" bilden i något annat format. Du kan direkt från Lightroom öppna en råbild, denna bild kommer då först att visas i Adobe Camera Raw (råkonverteraren i Photoshop) med samma inställningar och korrigeringar som Lightroom (koden för råkonverteringen är den samma i Lightroom och Adobe Camera Raw).

Det finns inget du kan göra i detta läge som du inte kan göra direkt i Lightroom, så nästa steg är att öppna bilden i "egentliga" Photoshop och fortsätta redigeringen där. Du behöver inte "spara" bilden i detta steg.

När du är klar med redigeringen i Photoshop måste du dock spara bilden i ett av standardformaten exempelvis jpeg, tiff eller psd.
 
Nej, du måste inte "spara" bilden i något annat format. Du kan direkt från Lightroom öppna en råbild, denna bild kommer då först att visas i Adobe Camera Raw (råkonverteraren i Photoshop) med samma inställningar och korrigeringar som Lightroom (koden för råkonverteringen är den samma i Lightroom och Adobe Camera Raw).

Det finns inget du kan göra i detta läge som du inte kan göra direkt i Lightroom, så nästa steg är att öppna bilden i "egentliga" Photoshop och fortsätta redigeringen där. Du behöver inte "spara" bilden i detta steg.

När du är klar med redigeringen i Photoshop måste du dock spara bilden i ett av standardformaten exempelvis jpeg, tiff eller psd.

Det där är något som jag också funderat på då jag inte har Photoshop utan endast Lightroom, så tack för det.

Själv funderar på att skaffa Elements. (CS5 är ju svindyrt för en hobbyfotograf som jag, och pirat versioner orkar jag inte med längre). Funkar det lika då? Hur är det med tredjepartsprogram och plugins?

När man arbetat klart med en bild i en extern redigerare, känner då lightroom av att man sparat en ny fil, eller måste man importera dem tillbaka i lightroom efteråt om man vill ha dem där?
 
När man arbetat klart med en bild i en extern redigerare, känner då lightroom av att man sparat en ny fil, eller måste man importera dem tillbaka i lightroom efteråt om man vill ha dem där?

Photoshop CS löser det automatiskt, jag vet inte hur det är med Elements eller andra, men jag _gissar_ att det funkar lika bra där.
 
När man arbetat klart med en bild i en extern redigerare, känner då lightroom av att man sparat en ny fil, eller måste man importera dem tillbaka i lightroom efteråt om man vill ha dem där?

Lightroom håller koll på bilderna och upptäcker om bilden har redigerats externt, det är således normalt inget du behöver bry dig om.
 
Lightroom håller koll på bilderna och upptäcker om bilden har redigerats externt, det är således normalt inget du behöver bry dig om.

Detta gäller så länge man inte bytt namn på den fil Lightroom har i sin katalog. Om filen sparas i nytt namn tappar Lightroom bort den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.