Annons

Organisera fotona

Produkter
(logga in för att koppla)

nicolarsson

Aktiv medlem
Hej
Jag arbetar idag med ACDSee men har fått nog av crasher och deras databas.

Någon som kan rekommendera en ersättare?
Hur ser ert workflow ut?
 
ACDSee funkar bra

Säker på att krascherna beror på ACDSee? Jag har också ACDSee (V8) och har aldrig upplevt något mankemang med detta program.
 
Hi folks

När du väljer ett program för att arkivera dina bilder så bör du tänka till. Se till att du använder ett program som stödet IPTC fullt ut och som verkligen skriver ner informationen till bilderna.

Själv har jag använt Photoshop Album för mina första 35000 bilder. Problemet visade sig när jag hade min första datorkrasch. Alla bilderna var uppbackade så det var inte problemet utan att PS Album inte spar ner taggarna/märkningen till bilderna utan använder ett eget system med en egen databas. Jag hade först problem med att få PS Album att hitta bilderna eftersom jag hade ändrat konfigurationen av datorn efter återuppbyggnaden och programmet krävde att datorn så likadan ut. Trodde först att jag var tvungen att importera och tagga upp alla bilder igen men det löste sig. Dessutom har Adobe slutat att utveckla den version jag hade så vid nästnästa Windows Hastalavista version 2,2365588 så lär jag få problem.

Numera använder jag IView fast det har ett sämre gränssnitt så är det tryggare. Hade jag behövt importera bilderna igen så är det bara att låta programmet läsa in bilderna och taggarna igen eftersom allt numera finns i bilderna.

Mankan
 
Bra postat mankan!
Har laddat ner en trial på iView... gränssnittet är helt kasst men det får duga tills Microsoft har fixat till det i nästa version...
 
Jag har precis gått över från AcdSee till Imatch.
Övergången gick faktiskt ganska smidigt.
Exporterade kategorierna till bildernas IPTC och importerade från IPTC till Imatch.

Kan starkt rekommendera Imatch.


/Thomas
 
nicolarsson skrev:

Har laddat ner en trial på iView... gränssnittet är helt kasst men det får duga tills Microsoft har fixat till det i nästa version...

Jag gillar gränssnittet men är rädd för är att Microsoft ska totalpaja det genom att gömma alla grundfunktioner tre nivåer ner i konstigt namngivna dialogrutor ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.