ANNONS
Annons

Organisera bilder i Ipad??

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Måste kolla hur Ni andra gör som använder Ipad med Camera connection kit och lägger in bider och vill kunna sortera dem i olika mappar för jag får det inte att funka som jag vill.

Det är inga problem att importera bilderna, bara stoppa i SD kortet så dyker en fråga om att impåortera bilderna upp och en mapp skapas i vilken bilderna hamnar, så långt allt väl.

Men i nästa skede vill jag organisera bilderna som jag just importerade och flytta dem till olika ämnes mappar som jag skapat på Ipaden, som Natur, Personer mm. och det går att flytta bilderna till de olika mapaprna, men sedan uppstår ett problem som jag inte kan lösa.

När alla bilder är sorterade till rätt mapp så vill jag radera importmappen då den ju har fyllt sin funktion och alla bilder finns i andra mappar, men när jag väljer bilder i importmappen och väljer radera så vill Ipaden radera bilden i båda mapparna och jag får inga valmöjligheter, alltså den tas bort i både importmappen och min ämnesmapp, och jag vill ju ha den kvar i ämnesmappen!!

Så hur löser Ni detta?

Har inte haft Ipaden kopplad till Itunes när jag gjort detta men det ska väl inte behövas, för det finns ju mapphntering i Ipaden och alla bilder strömmas via Icloud så säkerhetskopieringen är redan avklarad.

Har läst i manulaen men blir inget klokare, för visst måste man kunna radera dubletter av bilder oavsett i vilken mapp de ligger annars blir det snart överfullt i Ipaden.

Har läst i manulaen men blir inget klokare, för visst måste man kunna radera dubletter av bilder oavsett i vilken mapp de ligger annars blir det snart överfullt i Ipaden.
Visserligen har jag ingen Ipad, men jag är ganska säker på att det inte skapas dubletter. Bildfilen ligger bara på ett ställe, de "mappar" du ser och sorterar i är alltså virtuella, ett sätt att visa bilderna. Du kan alltså lägga samma bild i hur många mappar som helst utan att det tar större plats.

Visserligen har jag ingen Ipad, men jag är ganska säker på att det inte skapas dubletter. Bildfilen ligger bara på ett ställe, de "mappar" du ser och sorterar i är alltså virtuella, ett sätt att visa bilderna. Du kan alltså lägga samma bild i hur många mappar som helst utan att det tar större plats.

Det är exakt så det fungerar.

Om du faktiskt vill skapa en egen mapp med bilder så måste det göras via iTunes/iPhoto. Inte den mest effektiva vägen direkt..

Hmmm men när jag väljer radera så får jag meddelande att bilden finns i 2 mappar och att jag kommer att ta bort båda två, det måste väl betyda att det är en dublett?

Det är ju inte direkt praktiskt att ha alla bilder som man importerar i en och samma mapp som fylls på vartefter det blir ju svårt att hålla isär de nyimporterade från de som redan fanns där för det blir ju snabbt hundratals bilder i mappen, eller kommer Ipaden att skapa nya importmappar vart efter jag gör om processen?

Hmmm men när jag väljer radera så får jag meddelande att bilden finns i 2 mappar och att jag kommer att ta bort båda två, det måste väl betyda att det är en dublett?
Nja, tvärtom -- om det var en dubblett (alltså faktiskt fanns två bildfiler) skulle du ju kunna radera den ena utan att den andra påverkades. Det du uppfattar som "mappar" skulle i andra program kanske kallas "album", dvs en viss bild kan ingå i flera album även om det bara finns en bildfil. Tar du bort bildfilen försvinner den ju från alla album (i ditt fall två album).

Nja, tvärtom -- om det var en dubblett (alltså faktiskt fanns två bildfiler) skulle du ju kunna radera den ena utan att den andra påverkades. Det du uppfattar som "mappar" skulle i andra program kanske kallas "album", dvs en viss bild kan ingå i flera album även om det bara finns en bildfil. Tar du bort bildfilen försvinner den ju från alla album (i ditt fall två album).

Aha då är jag med även om det inte var så smart men kan man lösa det så att det går att flytta bilder till olika mappar direkt i Ipaden eller måste det göras via Itunes och datorn?

Vill ha en map dit jag importerar nya bilder från minneskortet och så X antal ämnesmapapr dit jag flyttar bilderna efter att ha raderat skräpbilderna och då är Importmappen tom igen, är det en utopi i Ipads värld eller vad?

Aha då är jag med även om det inte var så smart men kan man lösa det så att det går att flytta bilder till olika mappar direkt i Ipaden eller måste det göras via Itunes och datorn?
Jag har som sagt ingen Ipad, men jag tror inte att du kommer åt Ipadens filsystem öht. Däremot kan du nog välja vilka "mappar" (dvs album) du vill att en viss bild ska visas i.

Bilder som importeras hamnar i "senaste import" men det är en baggis att lägga till bilden i ett nytt (eller befintligt) album. Det skapas inte dubletter utan det är samma bildfil som visas i olika album.

Alla bilder hamnar i mappen "alla importerade" om de är importerade med t.ex. camera connection kit. Har man synkat in bilderna via itunes så hamnar de i samma mapp som de finns på i datorn.

Förstod nog inte problemet men alla bilder som du vill ha kvar och som du importerat kommer alltså att finnas i "Alla importerade"-mappen. Väljer du att visa vissa bilder i andra mappar så kommer de vara synliga där också men det är alltså samma bildfil.

Det går alltså inte att ta bort bilden från importmapparna ("senaste" och "Alla") för då tas bilden även bort från de andra visningmapparna för det är alltså en och samma fil.

Bilder som importeras hamnar i "senaste import" men det är en baggis att lägga till bilden i ett nytt (eller befintligt) album. Det skapas inte dubletter utan det är samma bildfil som visas i olika album.

Alla bilder hamnar i mappen "alla importerade" om de är importerade med t.ex. camera connection kit. Har man synkat in bilderna via itunes så hamnar de i samma mapp som de finns på i datorn.

Förstod nog inte problemet men alla bilder som du vill ha kvar och som du importerat kommer alltså att finnas i "Alla importerade"-mappen. Väljer du att visa vissa bilder i andra mappar så kommer de vara synliga där också men det är alltså samma bildfil.

Det går alltså inte att ta bort bilden från importmapparna ("senaste" och "Alla") för då tas bilden även bort från de andra visningmapparna för det är alltså en och samma fil.

OK det var så jag började inse att det var, så jag har nu en mapp Alla importerade och en Senaste precis som Du skrev så vad händer nästa gång jag importerar bilder via conection kit och SD kortet hamnar de i Senaste då och fyller på den eller ersätte de bilderna i Senaste som Då finns i mappen Alla eller vad sker?

jag märker väl men kan vara bra at veta ändå.

...hamnar de i Senaste då och fyller på den eller ersätte de bilderna i Senaste som Då finns i mappen Alla eller vad sker?
Vad jag förstår ligger alla importerade bilder (även de senaste) i mappen "Alla importerade". "Senaste..." är bara ett album som visar upp just den senaste importen.

Om du vill ha en struktur i din Ipad som bygger på fototillfälle är väl det enklaste att efter varje import markera alla bilderna i "Senaste import" och skapa ett nytt album som du döper efter fototillfället. Sen kan du ha det som utgångspunkt och sortera vidare, ta bort icke godkända bilder osv.

OK det var så jag började inse att det var, så jag har nu en mapp Alla importerade och en Senaste precis som Du skrev så vad händer nästa gång jag importerar bilder via conection kit och SD kortet hamnar de i Senaste då och fyller på den eller ersätte de bilderna i Senaste som Då finns i mappen Alla eller vad sker?

jag märker väl men kan vara bra at veta ändå.
"Senaste importen" är ett album som visar den senaste importen, det är inget fysiskt ställe som filerna ligger på. En sak måste du släppa från Windows-världen; det har egentligen ingen betydelse var bilden ligger rent fysiskt, det handlar om hur du skall kunna hitta den när du vill se bilden. Därför finns det album...

Hehe ja det funkar visst lite annorlunda här än jag är van vid i Win men jag får nog häng på det snart, tack för förklaringarna för det börjar falla på plats vartefter.

Får se hur det går när jag kör in nästa omgång bilder.

När jag ändå är i farten kan någon säga hur/om man kan köra ett bildspel från en visst album som loop alltså bara rulla runt tills jag stänger av det, när jag kör bildspel så slutar det efter att alla bilder visats och det vore bra med en loop funktion om det är möjligt.

Hehe ja det funkar visst lite annorlunda här än jag är van vid i Win men jag får nog häng på det snart, tack för förklaringarna för det börjar falla på plats vartefter.

Får se hur det går när jag kör in nästa omgång bilder.

När jag ändå är i farten kan någon säga hur/om man kan köra ett bildspel från en visst album som loop alltså bara rulla runt tills jag stänger av det, när jag kör bildspel så slutar det efter att alla bilder visats och det vore bra med en loop funktion om det är möjligt.
Inställningar/bilder... där hittar du t.e.x "upprepa"

Laddade just in gårdagens bilder och det funkade som beskrevs ovan och nu börjar jag få lite mera kläm på hur denna lilla pryl "tänker" när det gäller bilder ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar