Annons

Oreda i trädstrukturen....

Produkter
(logga in för att koppla)

SaraJoh

Aktiv medlem
På bifogad bild ses två mappar i min trädstruktur i LR som ger mig grå hår....den ena heter Johansson och den andra Diskstation/Johansson.
Mitt problem är att dessa två är samma NAS.....
Varje ggn som jag startar om datorn så tappas NAS:en bort av ngn anledning och jag måste mappa om den. Det är inte svårt, och nu när jag kan så tar det mindre än en minut. Jag har också lärt mig att alltid välja samma bokstav i trädstrukturen - typ Z/Y osv i utforskaren.
Då hittar även LR bilderna omedelbart eftersom det blir samma sökväg.

Vet inte hur jag ska vara tydlig med problemet men sammanfattningsvis:
1) Alla bilder ligger i samma mapp i Utforskaren
2) Vissa bilder hittas bara av LR om jag klickar på Johansson....andra bilder om jag klickar på Diskstationsmappen. Om jag försöker markera bilderna i Diskstationsmappen i LR och flytta dem till Johansson så säger LR att de redan finns där - och jo, det är ju sant....men de syns inte i Johanssonsmappen i LR.
3) Jag har försökt att synkronisera de enskilda mapparna där en del bilder hamnat fel - utan framgång. Jag har försökt att synkronisera hela trädstrukturen ocn inkludera undermappar utan framgång. Jag har försökt uppdatera mapplats....utan framgång.

Måste jag leva med att min NAS har två olika mappar i LR för att det en gång blivit fel på vägen eller kan detta botas?

Hoppas att det går att förstå min fråga.....tack på förhand.
 

Bilagor

  • IMG_3741.jpg
    IMG_3741.jpg
    86.9 KB · Visningar: 13
Jag känner igen mig. Jag kör Lr på Mac och har inte begripit varför NAS:en ibland inte dyker upp i filhanteraren med samma identitet fast den finns på fast IP i ett nät som inte ändras.

Jag har också haft oreda som påminner om din, sannolikt orsakat av att jag i halv panik skrivit någonting fel. I mitt fall så var det bl a oreda med sökvägen där en del bilder låg under årtal/datum/fil men andra hade hamnat under årtal/årtal/datum/fil och jag fick hjälp att lösa det av snälla människor här.

Jag använde bara verktygen i Lr, men jag tror aldrig jag lyckades begripa riktigt hur det gick till.

Men en observation är att det det finns en stark tro inom Lr-communityt på att Lr fungerar som Lr ska fungera och att när det inte är så blir det genast mycket svårare.
 
skönt men frustrerande

....att det finns fler som känner igen sig. Då är jag inte ensam om att ha "ställt till det".
Men åh vad jag skulle vilja ha det fixat....
 
:
Jag har försökt uppdatera mapplats....utan framgång.
:

Ett litet långskott... Har du gjort dessa åtgärder med bara en mapp till NASen? Min tanke är att den då tvingar in de saknade bilderna i den strukturen. Har du båda så tycker den att allt ät ok och flyttar inte på något.

Om allt misslyckas hade jag prövat detta:
Skapa en ny katalog, (med nytt namn) och flytta allting dit (via LR). (Om du vill kan du sen ta bort de gamla katalogerna och döpa om den nya katalogen.)

Själv hade jag blivit vansinning om datorn tappat bort min NAS varje gång....
 
Jag hade börjat med att kopiera katalogen till ett nytt namn.
Sen exprimenterat.
Vad händer om du använder show parent folder?
Hela vägen upp till roten....
 
...Själv hade jag blivit vansinning om datorn tappat bort min NAS varje gång....

Tur att man klarat sig från vansinne då...

Det ju litet av samma litet konfessionella inställning när det gäller Apple, nämligen att Apple och Mac OS fungerar som Mac OS ska fungera. När det inte gör det så avtar supporten väldigt snabbt.

Men att flytta båda bildbiblioteken till en tredje plats någonstans och sedan evt dit de ska vara låter som en väg. Kan ta många timmar dock, men det kan ju snurra under tiden man gör någonting annat och av bara farten så uppstår det ju en backupkopia.
 
Tack alla för engagemang.

Visom < din fråga om att bara ha en mapp till NASen. Jag vet inte om jag förstår dig rätt. Men jag satt och funderade över möjligheten att helt krasst i LR radera den mapp som heter Diskstation och sedan tvinga in bilderna i Johansson....men jag kunde inte finna ngt sätt att få bort Diskstationsmappen. Om det nu var det du menade med din fråga....

Och alternativet att skapa en ny katalog och flytta allt är nog det som just nu ligger allra närmast.....som tur är är det inte såååå många bilder som ligger under Diskstation så det kanske i slutänden är det enklaste sättet.

Och jo...jag har blivit vansinnig många många ggr över den borttappade NASen - men liksom lärt mig leva med det. Särskilt som jag lärt mig att snabbt och enkelt mappa den vid omstart. Min bättre hälft tror det har ngt med "dynamiskt IP" att göra (jag är inte så himla bra på det här med nätverk mm) och att det går att fixa. Har en duktig vän som jag ska be komma över och titta på den saken. Men den vännen kan inget om LR :D


Erik Schalin < Ja, det får bli lite experiment för att lösa upp den här knuten. Ska kolla på detta med Show parent folder.

Ajoe < grattis till att klara dig från vansinne, jag drabbas iaf av och till när saker inte funkar som det ska :D
Och jag får nog brygga en stor kanna kaffe och njuta av medan bilderna flyttas.

Återigen alla, stort tack för input!
 
Problem solved..... for now

Hej igen!

Så, nu har fm ägnats åt följande.
1) Jag bad LR skapa en ny mapp under Johansson -
2) Flyttade sen med hjälp av LR dit alla bilder från de aktuella mapparna (jag sorterar bilderna per år och därefter undermappar månadsvis) från både Johansson och Diskstation.
3) När jag hade flyttat bilderna så de "gamla" undermapparna var tomma bad jag LR radera dem.
4) Det som hände när jag raderade den sista tomma undermappen under Diskstation var att alternativet Diskstation helt försvann i LR:s trädstruktur. När där inte längre fanns några bilder så försvann den mappen helt enkelt som genom ett trollslag.

Så...så vitt jag i nuläget kan bedöma är det ordning på torpet igen :p
Tur i oturen att dessa vilsnegångna mappar kom från en tidpunkt då jag inte fotograrerade så aktivt. Det handlade om hundratals bilder och inte tusentals ;-)
 

Bilagor

  • IMG_3742.jpg
    IMG_3742.jpg
    66.4 KB · Visningar: 10
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.