Annons

Ordning

Produkter
(logga in för att koppla)

DanielHedberg

Aktiv medlem
Hej!

Jag har länge undrar hur folk förvarar sina bilder efter varje gång de har fotat.
Tänkte om folk kunna skriva hur precis dom gör så kanske man kan få lite bättre förvaring.

Jag gör en ny mapp varje gång och skriver dagens datum, men det blir lite jobbigt sen när man ska leta fram en speciell bild då måste man gå igenom alla mappar.
Men kommer inte på något annat bra sätt.
Vill ju inte lägga alla bilder i samma mapp. Då blir det för rörigt.

Va tycker ni?

Frågar du mig så heter lösningen Lightroom. Ett program för hantering, sortering, sökning och bildbehandling. Allt-i-ett-lösning för fotografen.

Själv använder jag Lightroom och är riktigt nöjd. Filerna imprterar jag i mappar efter datum, med det viktigaste för mig är att använd bra nyckelord för fotona. När jag letar efter bilder använder jag mig nästan bara av nyckelorden nu.
/Conny

Har testat Lightroom men tyckte faktiskt inte om det så mycket, använder mig av Bridge istället.

Att ha en grundsortering som är datumbaserad på hårddisken är nog det vanligaste. Lätt att underhålla och ger någon form av struktur.

Jag har inge erfarenhet av Bridge (även jag använder Lightroom) men i Bridge kan du väl också ange keywords, ratings och liknande och sedan söka fram bilder? Även om tekniken bakom programen är annorlunda så är nog principerna för bra ordning de samma.

Jag lägger de signerade och färdiga pappers-bilderna i en förvaringslåda i syrafri kartong, godkänd enligt museumstandard. En för varje årtal. Ibland en särskild för ett speciellt projekt/tema/utställning..

Bilagor

• forvaring.jpg
    forvaring.jpg
    13.2 KB · Visningar: 217
Jag använder också LR, men jag gör nästan likadant nu som jag gjorde innan jag började med LR.

Jag har huvudmappar efter orter eller större händelser, sedan delar jag upp bilderna i undermappar efter datum och/eller händelse eller personer som var med eller vad som passar bra.

På så sätt är det lätt att komma ihåg när jag tog en speciell bild och hitta den igen utan att behöva krångla med nyckelord. Jag tycker det är lättare att minnas när jag tog en specifik bild eller en viss typ av bilder än att ge varje bild nyckelord. Då är det stor risk att jag missar en bild jag letar efter för att nyckelorden inte är 100% rätt.

Jag använder endast biblioteksstrukturen i Windows och lite textfiler för att hålla ordning.
Jag har ett bibliotek för varje år och sen gör jag undermappar som jag döper till aktuellt datum följt av en kort men begriplig beskrivning av det som fotats.

Exempel: Mappen får heta "20101017_tävling_Vänersborg"

Däri lägger jag sen bilderna.
I de fall jag vet med mig att jag vill kunna hitta bilder mer specifikt efteråt brukar jag lägga in en textfil med bildnummer och korta beskrivningar i mappen.

Exempel:
1998.jpg-
2010.jpg Kent mot Per
2019.jpg-
2042.jpg Prispallen
osv.

Sen kan jag söka på text i filer som slutar *.txt och hitta rätt.
Alla sökredskap finns i datorn och varje gång jag går bet så "lär" jag mitt förråd av bilder var vissa saker finns när jag väl hittat rätt.

Bilder jag gör i ordning och slänger upp på Facebook börjar på fb_ och bilder som hamnar här börjar på fs_ osv.
Inte osvikligt att jag kommer ihåg det varje gång men det hjälper också till.

Lightroom. Något bättre finns inte för att hantera ett större bildflöde (i mitt tycke).

Jag ändrar inte den fysiska ordningen på bilderna alls, utan lagrar dem bara i ÅÅÅÅ\ÅÅÅÅ-MM\
Jag kör helt med taggar/collections/keywords för att hålla koll på bilderna.

Jag har en katalogstruktur med alla bilder i:
Motorcykel
Tävlingar
Träningar
Enduro
Semester
Dalarna 2010
Midsommar 2010

osv

Det funkar klockrent, men ibland kan ju en bild hamna i flera olika kategorier, jag kan ju ha fotat en motorcykel på semestern, eller en hund som min kompis håller i. Så nu sitter jag och bygger en databas med ett program så att jag kan lägga in alla bilder med taggar för vad bilden innehåller. Gratis och lärorikt, databasen är MySql och Visual Studio sitter jag ju med hela dagarna på jobbet :)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto